Joined: Jan 07, 2004
Posts: 808
Location: istanbul
Posted:
Wed Jul 11, 2007 2:39 am
GURPS
Generic Universal Roleplaying System
Sıkıldınız mı d20 den, farklı bir Å?eyler mi arıyorsunuz? Gurps size güzel bir alternatif sunmakta. Ã?lkemizde pek bilinmemesine raÄ?men yaklaÅ?ık 20 yıldır var olan bir sistem. Ne demiÅ?ler, bilmemek deÄ?il öÄ?renmemek ayıp. Ben de size gurps kitaplarından okuduÄ?um kadarıyla (sadece bir kere oynatma fırsatı buldum) sistemi anlatacaÄ?ım ve ruhunu vermeye çalıÅ?acaÄ?ım.
4 kelimenin birleÅ?mesinde oluÅ?ur gurps, bu kelimelerin ne anlama geldiÄ?ini sırayla görelim.
Generic: Kimimiz az kural detayı olan, kimimiz çok detaylı kuralları olan oyunlar severiz. Gurps size istediÄ?iniz detayda kural sunuyor, isterseniz az kuralla oynayın, isterseniz kuralların her tarafını kurcalayın, gurps size gerekli cevabı verecektir. Sistem basit kurallar sistemiyle baÅ?lıyor, sonra gidebileceÄ?iniz kadar gidiyor, kural kitabını inceledikçe o ana kadar aklıma gelmemiÅ? rol yapma öÄ?elerinin kural kitabı içinde karÅ?ılıÄ?ını buldum ve çok Å?aÅ?ırdım
Universal: Gurpsu yapan aÄ?abeylerimiz, fantezi için ayrı, gelecek için ayrı, günümüz için ayrı, vahÅ?i batı için ayrı vs vs kurallar yapmayı gereksiz görmüÅ?ler. Bir kural sistemiyle hepsini oynayabilirsiniz.
Roleplaying: Açıklama gereÄ?i yok gibi duruyor deÄ?il mi? Açıklaması Å?urda, Gurps sisteminde her Å?eyin(evet her Å?eyin) kuralsal olarak bir karÅ?ılıÄ?ı var ve bu durum, rol yapmayı teÅ?vik ediyor. Yani lvl 1 elf barbarian yaptım olmuyor Gurpsta, kitabı okudukça kiÅ?ilik özelliklerine gözünüz takılıyor ve onları da karakterinize eklemek istiyorsunuz. Ã?ünkü sistem bunu teÅ?vik ediyor.
System: BildiÄ?iniz sistem iÅ?te, buradaki olay Gurpsun sistemiyle ilgili bütün öÄ?elerin bir kitapta toplanmıÅ? olması. Yani baÅ?ka ırklar, sınıflar, featler gibi Å?eyler için kitap almanıza gerek yok. Birden çok kitabı var tabii gurpsun, diÄ?er kitaplarda dünyalardan, fantastik senaryolardan vs. bahsediyor. Kural yok.
Gurpsun öÄ?eleri
Gurpsta altılık zar kullanılır, dolayısıyla paralar döküp yirmilik zar almanıza gerek yok
Kayboldu derdi yok, kaybolunca moralin bozulması ihtimalinin yarattıÄ?ı tedirginlik hissi yok.
Dolayısıylata zar kısaltması olarak sadece "d" kullanılır. Ben de öyle kullanacaÄ?ım.
Gurpsun üç tane zar atıÅ?ı (die roll) vardır. Bunlar;
1- Success roll (BaÅ?arı Atımı)
3d atılır, düÅ?ük gelmesi iyidir. Bir iÅ?i baÅ?arıp baÅ?aramadıÄ?ınızı belirler.
2- Reaction roll (DavranıÅ? Atımı)
Oyun yöneticisi (Game Master, GM) atar. 3d atılır, yüksek gelmesi iyidir. GM nin otomatik olarak size davranıÅ?ını belirlemediÄ?i oyuncu-olmayan karakterlerin (Non-Player Character, NPC) size davranıÅ?ını belirler. Yüksek gelirse güler yüzlü falan davranır yani.
3- Damage Roll (Hasar Atımı)
VuruÅ?unuzun gücüne göre herhangi sayıda d atılır. Ã?rneÄ?in ortalama (10) Strength (Kas gücü) olan biri longswordu (Uzun kılıç) savurması (swing) durumunda 1d+1 kesici hasar verir. EÄ?er eleman daha kaslı olsaydı vereceÄ?i hasar artacaktı, çünkü kılıç ile bir noktaya uygulayabileceÄ?i basınç da kas gücü doÄ?rultusunda artacaktı. (Ã?rnek 14 strli biri (en fazla insan strsi) 2d+1 vuracaktı)
Kas gücü ne olursa olsun eline yarı otomatik bir makinelı alan eleman vurması durumunda 3d-1 dmg verecekti. Fakat yarı otomatik silah saniyede 13 adet mermi attıÄ?ı için toplamda yiyeceÄ?iniz dmg 39d-13 olacaktı (tabii hepsi vurursa). Ä°yi bir atıÅ?la o hasara ejderha indirebilirsiniz.
Demek ki neymiÅ?, yarı otomatik silahtan kaçıyormuÅ?uz
Gurps ability (yetenek)leri
ST: Strength
Kas gücü, ne kadar aÄ?ırlık kaldırabileceÄ?inizi, kas gücüyle çalıÅ?an silahlarla ne kadar hasar vereceÄ?inizi belirler (hayır vurma ihtimalinizi belirlemez). Taban Hit Pointinizi (YaÅ?am Puanı) oluÅ?turur.
DX: Dexterity
Ã?eviklik, sıyrılma Å?ansınızı (dodge), vurma ihtimalinizi, hareket hızınızı etkiler. Ayrıca bir çok skill (özellik) için temel oluÅ?turur.
IN: Intellect
Zeka gücü, bir çok skill için temel oluÅ?turur, willpower (zihinsel kuvvet) ve perception (algılama) unuza taban oluÅ?turur.
HT: Health
Dayanıklılık, fiziksel direncinizi belirler, hareket hızınızı, sıyrılma Å?ansınızı etkiler. Bazı skillerle taban oluÅ?turur.
Bunlar temel özelliklerdir. Olmazsa olmaz. Bundan sonrası opsiyonel.
Gurpsta SavaÃ…?
Gurpsta savaÅ? çok ölümcül olabilir, genellikle ilk vuran kazanır. Etkisiz hale getirilmek kolaydır. Ama bir insan o kadar kolay da ölmez, sistem bu mantıkla inÅ?a edilmiÅ?.
Ã?rneÄ?in iki kiÅ?iyi savaÅ?tıralım. Ä°kisinin de tüm özellikleri 10 olsun, ellerinde de uzun kılıç olsun.
Birinin diÄ?erine vurabilmesi önce 3d de 10 ve altında atması lazım (%50 ihtimal). Attı diyelim, karÅ?ısındakinin defans Å?ansı var. 3 tip defans (dodge, parry, block) var, daha sonra anlatırım. Savunan da tutturamadı diyelim. 1d+1 dmg yedi. 5 olsun.
Kılıç kesici olduÄ?u için zırhı geçen her rakam ikiye katlanır. Hiç armor olmadıÄ?ını varsayalım. 5x2=10 dmg yedi eleman, Hit pointi bitti. Å?imdi bayılmamak için Health atacak, 10 ve altında atarsa sorun yok. Atamazsa bayılıyor, atarsa bile, bundan sonra ki dövüÅ? zarlarına eksi alacak. Ã?ünkü çok aÄ?ır yaralı. Ayrıca her turn (1 saniye) 1 hp kaybedecek ve bayılmamak için HT atmaya devam edecek. Ama birinin ölmesi için en az HP sine ulaÅ?ması lazım (bu durumda -10). O zaman bile HT-1 atarsa stabil hale gelebilir ve hp kaybetmesi durur.
Kısaca böyle, ilgilenen arkadaÅ?ların sorularını bekliyorum. Daha önce oyna(t)mıÅ? olan varsa, bize tecrübelerini anlatırsa çok sevinirim. Hatta oyun açarsa katılırım bile, o derece yani.
Last edited by Androner on Thu Feb 21, 2008 12:08 am; edited 2 times in total
Ben 1 - 1,5 yıl önce ciddi bir Å?ekilde GURPS ile tanıÅ?tım. Å?u ana kadar 1 Birthright oyunu oynatmıÅ?lıÄ?ım bir de ynie generic bir GURPS bilim-kurgu oyunum var. Kuralları ile kısmen haÅ?ır neÅ?ir olmuÅ?luÄ?um var dersem zannedersem abartmıÅ? olmam.
Gerçekçilik, detay konularında oldukça baÅ?arılı bir sistem. Oyunlarda bu özellikleri arayan GM ve oyuncular için D&D (2, 3, 3.5) , WoD 'dan kat kat baÅ?arılı bir sistem. Generic bir kıural sistemi olduÄ?u için istenilen her türlü setting'de GURPS sistemi ile oyun oynanabilir. Birthright ve generic bir bilim kurgu için bir süre uÄ?raÅ?ıp GURPS'e bir dönüÅ?üm yapmıÅ?lıÄ?ım var oradan biliyorum. Ä°stenilen her türlü campaign bu kurallar ile oynanabilimekte.
GURPS'ün (bence) en ciddi sorunu (ki sorun olarak görülürse) GM'in campaign baÅ?langıcıda uzun bir süre skill, advantage, ekipman listesi, (varsa) büyü gibi konuları uzun uzun düzenlemesi. Bu iÅ? gerçekçilik ve detay ne kadar istenirse o kadar uzayabiliyor. Ama oyuncular karakter yapmada rahatlıklarını ve esnekliklerinden çok memnun oluyorlar. Bir de oyuncular combat'da ve non-combat durumlarda akıllarına gelen abuk subuk herÅ?eyi oyun kuralları ile bir çözüme kavuÅ?turabiliyor GM.
Ama bahsettiÄ?in gibi ülkemizde ciddi bir tanınma sorunu var GURPS'ün. Dolayısıyla oyuncu bulmak zor oluyor. Bir de D&D'den geçen oyuncular combat'ın ne olduÄ?unu anlamakta zorlandıklarından çok çabuk ölüp, sakat kalabiliyorlar D&D'den GURPS'e geçen DM ve gruplarının dikkatine (yaÅ?anmıÅ?tır).
_________________ Ã?nemli olan yolun sonunda ıÅ?ıÄ?ın olup olmadıÄ?ı deÄ?il, ıÅ?ıÄ?ın olduÄ?una inanmak ve ona ulaÅ?mayı istemektir.
Joined: Jan 07, 2004
Posts: 808
Location: istanbul
Posted:
Thu Sep 13, 2007 4:39 am
bilgilerini bizimle paylaÅ?tıÄ?ın için çok teÅ?ekkür ederim.
Ã?lkemizde, genel olarak rol yapma oyunlarının geliÅ?tirilmesi açısından Gurps'un da oynatılmasının faydalı olacaÄ?ını düÅ?ünüyorum.
Joined: Mar 13, 2006
Posts: 958
Location: Tanrilarin Unuttugu Yerden...
Posted:
Thu Sep 13, 2007 4:52 am
Vay, Androner, ilk defa duydum Gurps'u, buyuk bir dikkatle okudum yazını. Cok basit ve anlasılır yazmıÅ?sın, tesekkurler! Hicbir sey bilmeyen biri (yani ben ve benim gibiler ) cok rahat anlayabiliyor olayı. Daha detayına girerek anlatımını geniÅ?letirsen sevinirim. Simdi de ben biraz arastıracagım internetten, e-kitaplarını bulabilirsem indirmeyi dusunuyorum. Acıkcası etkilendim yazından bizim arkadaslara da sorayım bunu
_________________ I am Lord Amean, The King of North, Leader of Zederus..
Joined: Sep 07, 2006
Posts: 160
Location: Nine Hells of Baator
Posted:
Thu Sep 13, 2007 7:55 am
Abi sistem çok iyi ben duymuÅ?tum Handbookunu falan indirdim.. Ama d20ye alıÅ?tık bi kere deiÅ?iklik gözümü korkutuo Å?imdi benim aslında deiÅ?iklik iyidir ama neyse.. o baÅ?larda puan daıtma iÅ?i falan güzel biraz daha özellik alabilmek için bazı kötü özellikleri almayı göze almak falan nüans oluo biraz.. Onlarıda anlatırsan bence daha iyi olur.. Ama ben çok iyi annatımın için seni tebrik etmek isterim..
Joined: Oct 26, 2005
Posts: 275
Location: Ýstanbul, sen??
Posted:
Sat Oct 13, 2007 10:17 am
Bu gurps sistemi cok hosuma gitti. acaba nerden bulabilirim e-kitap. elinizde link var mı??
_________________ Rakı ve Balık....Ä°Å?te Bütün Mesele Bu... By ViceRoy Haldor Goraxe Herkesin Ã…?uursuzluÄ?u kendine... By ViceRoy Haldor Goraxe Don't dream of women; cause they'll only bring you down... by Dio
Direk link forum'da verilebiliyor mu bilemiyorum ama Torrent ve/veya eMule network'lerinde ararsan kitapları bulabilirsin tahminen. 4th Edition'lar ile 3rd Edition'lar karıÅ?abilir dikkat.
WoD (eski WoD'u kastediyorum nWoD hakkında pek bir bilgim yok yazdıklarım nWoD'u kapsamamaktadır) kural sistem açısından kanımca çok baÅ?arılı bir sistem deÄ?il. WoD sisteminde gerçekçilik açısından pek detaylandırılmıÅ? kurallar yok, bir çok konu çok kaba taslak geçilmiÅ?. GURPS neredeyse her konuda oldukça detaylı ve gerçeÄ?e yakın kurallara sahip (örnek: shock, critical hit table, uykusuzluk, silah/araç adaptasyonu,..vs). Her stat'ın ve skill'in alabileceÄ?i en fazla 5 dot olması ilerlemeyi oldukça kısıtlıyor. GURPS stat'lar 3 - 20 arasında olabilirken, skill'ler baÄ?lı olduÄ?u stat'a göre çok yükselebiliyorlar.
Esneklik olarak bir çok skill tek bir skill altında toplanmıÅ? halde WoD'da. Mesela her türlü silah kullanmak Firearms adlı tek skill'de temsil edilmiÅ?. Benzer bir Å?ekilde Science adlı bir skill var acaba Kimya mıdır Matematik midir Mühendislik midir hepsi tek skill altında toplanmıÅ? ve onun da 5 seviyesi var Science 5 dot olan bir adam her türlü bilimde Nobel alacak Å?ekilde mi oluyor ???? GURPS'de çok fazla skill var bu da karakterlerin uzmanlaÅ?masını ve detaylandırılmasını artırıyor. Bir karakter bir çok branÅ?tan kaba taslak bilgi de bilebiliyor belli bir kaç konuda saÄ?lam uzman da olabiliyor.
_________________ Ã?nemli olan yolun sonunda ıÅ?ıÄ?ın olup olmadıÄ?ı deÄ?il, ıÅ?ıÄ?ın olduÄ?una inanmak ve ona ulaÅ?mayı istemektir.
Joined: Oct 26, 2005
Posts: 275
Location: Ýstanbul, sen??
Posted:
Sat Oct 13, 2007 9:03 pm
sonunda buldum 3rd edition basic rules kitabını ama biraz karısık anlatmıÅ?lar. Enigmacıları caırmayı dusundum bi ara
ama avantaj ve dezavantaj olayını baya sevdim. yavas yavas anlamaya baslıorum.
Kendime bir dunya yaratıyordum ve kural sistemi dusunmekteydim. Sanırım buldum. O yuzden tesekkurler valla...
_________________ Rakı ve Balık....Ä°Å?te Bütün Mesele Bu... By ViceRoy Haldor Goraxe Herkesin Ã…?uursuzluÄ?u kendine... By ViceRoy Haldor Goraxe Don't dream of women; cause they'll only bring you down... by Dio
haldor_goraxe, bulabilirsen 4th edition basic set ile baÅ?lamanı tavsiye ederim.
_________________ Ã?nemli olan yolun sonunda ıÅ?ıÄ?ın olup olmadıÄ?ı deÄ?il, ıÅ?ıÄ?ın olduÄ?una inanmak ve ona ulaÅ?mayı istemektir.
Joined: Oct 26, 2005
Posts: 275
Location: Ýstanbul, sen??
Posted:
Sat Oct 13, 2007 9:11 pm
Onu da bulurum
arada fazla fark var mı ki??
_________________ Rakı ve Balık....Ä°Å?te Bütün Mesele Bu... By ViceRoy Haldor Goraxe Herkesin Ã…?uursuzluÄ?u kendine... By ViceRoy Haldor Goraxe Don't dream of women; cause they'll only bring you down... by Dio
3rd Edition oynamıÅ?lıÄ?ım ya da oynatmıÅ?lıÄ?ım yok dolayısıyla nasıldır 3rd ed bilemiyorum. Ama yeni baÅ?larken sanki en güncelinden baÅ?lamak daha iyi olur diye düÅ?ünüyorum. Bir de 3rd ed üzerine bir sürü düzeltme yapmıÅ? olsalar gerek bu son versiyonda.
_________________ Ã?nemli olan yolun sonunda ıÅ?ıÄ?ın olup olmadıÄ?ı deÄ?il, ıÅ?ıÄ?ın olduÄ?una inanmak ve ona ulaÅ?mayı istemektir.
Joined: Mar 10, 2005
Posts: 2585
Location: YalnızlıÄ?ın hüküm sürdüÄ?ü yerden
Posted:
Sun Oct 14, 2007 2:46 am
Pek sevdiÄ?im bir sistem deÄ?il. Ã?zellikleriniz iyi olmadıÄ?ı sürece pek bir Å?ey yapamıyorsunuz. Stat artıÅ?ı-yapabilirlik "hayvan gibi artan fonksiyon" kapsamına girdiÄ?i için ben pek beÄ?enemedim.
_________________ And i still wonder if you ever wonder the same!...
Joined: Jan 12, 2005
Posts: 1742
Location: Ä°stanbul
Posted:
Tue Oct 30, 2007 2:18 am
Androner birazda büyüden bahsedermisin GURPS 'ta. Büyü sistemi nasıl, wod daki gibi çeÅ?itlilik sunuyor mu ? Yoksa dnd de olduÄ?u gibi belli spell list ler var bi dünya onların dıÅ?ına çıkamıyormusun ? Nasıldır bu konuyuda biraz açarsan sevinirim.
_________________ [b:bc27a75495]Ignorance is not bliss, merely uninformed misery.[/b:bc27a75495]
View next topic View previous topic
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum