Politik bir Å?eymiÅ? gibi açtım baÅ?lıÄ?ı, ksura bakmayın Å?imdi, kafamı kuraclıyor bu bir süredir. Madem siteye döndüm, bari anlatayım size de, sizin de fikrinizi alayım
Å?imdi, D&D 4e'nin çıkıÅ?ı çok garip bir olay benim açımdan. Hani benim D&D geçmiÅ?im 3.0'da baÅ?lıyor, ama bildiÄ?im kadarıyla 2nd edition ve 3.0 arasında 3.5 ve 4e arasında olduÄ?u kadar fark yoktu. Yani sanki 4e D&D deÄ?il, daha yeni, daha farklı bir oyun sistemiymiÅ? gibi. Eski D&D'ciler 4e'ye geçiÅ?te zorlanıyor, ben de garipsiyorum 4e'yi, oyun mantıÄ?ı kökten deÄ?iÅ?tirilmiÅ?.
Ama mesela Pathfinder var bu arada, kendisi eski D&D mantıÄ?ında yeni bir oyun, ama yeni bir D&D olacak kadar farklılık getirmiyor kurallara. 3.5'in 3.0'a yaptıklarını 3.5'e yapıyor bir açıdan.
Å?imdi, d20 sistemin en önemli parçası olan D&D, Pathfinder ve 4e olarak ikiye ayrılmıÅ? durumda. Ä°kisi de çok güçlü deÄ?iller ama. Bir tek D&D 4e'nin adı var, o yüzden kozu fazla. Pathfindersa, eski D&Dcilerin tam aradıkları tat. Ama iÅ?te, ikisi de çok güçlü deÄ?iller. Å?imdi FRP denilen Å?eyin Türkiye'deki en önemli kısmını d20 oluÅ?turuyor, d20'yse bu biçimde ikiye ayrılmıÅ? durumda.
Buradan nereye gideceÄ?iz? Pathfinder D&D'nin yerini mi alacak? D&D kendi halinde bir d20 sistem olarak mı devam edecek? d20 tarihe mi gömülcek? Hangisi daha hayırlı olur?
Ben Pathfinder'ı destekliyorum aslında. WoD'a bakın, sadece iki kere sistem deÄ?iÅ?tirdi henüz; buna raÄ?men fazlasıyla satılıyor kitaplar. Pathfinder da sistemi oturtup, üzerine bol bol yan kitap çıkartırsa süper olur. Bence yani
Ben de FRP'ye 3.5 ile baÅ?ladım. Sonrasında 4.0'ı gördüm. Aslında eskiler garipsese de ben mantıklı ve daha rahat oynanabilir buldum. Ä°leriki seviyelerde DM'in iÅ?i zorlanıyor ama karakterlere incelik getirilmiÅ?.
Ä°ncelikten kastım, bildiÄ?imiz üzere 3.5'te holy ve magical classlar büyüyle de iÅ?lev yapıyordu. Ama rogue, fighter, barbarian, ranger gibi classlarla combat hareketlerini çeÅ?itlendiremiyor, taktik kuracak gibi çalıÅ?tıramıyor. Tabii yeri gelince güzelde taktik yapılır ama 4.0'da bunun için powerlara ek özellik verilmiÅ?. Saldırıdan önce ve sonra, combat sonuna kadar, bir dahaki turun sonuna kadar vb. ayrı powerlarda dahil. Bunlarla beraber güzel taktik yapılıp, combatta sadece 'attack' yapmıÅ? olmuyorsun. Combat renkleniyor, çekiÅ?me yaÅ?anıyor, avantajlı duruma düÅ?üyorsun(power abilitylerle ya da powerlarla), dezavantajlı duruma düÅ?üyorsun(karÅ?ıdakinin herhangi özelliÄ?iyle) yani daha çok düÅ?ünmeye zorlanıyorsun. Ben 3.5'te bu kadar incelik göremedim. Ya da oyunlarımda dahil deÄ?ildi.
Bu arada Å?unu da belirtmek isterim. Bence 3.5 için yukarıda saydıÄ?ım classlar featler üzerinden oynanıyor. Sadece class abilityleri ve featlerle karakter yürütmenin sıkıcılıÄ?ını ve tekdüzeliÄ?ini de atmıÅ?tır 4.0 sistemi 3.5'ten.
HatırladıÄ?ım kadarıyla da site içinde biri Å?öyle söylemiÅ?ti. '4.0 sistemi 3.5'le pek alakalı deÄ?il. Hatta D&D sisteminden de apayrı bir sistem. Onu farklı kategoriye sokmalılar' gibi bir Å?eydi. Sallayıp sallamadıÄ?ımdan pek emin deÄ?ilim Sanırım bunu (ya da benzerini) da dwaxer söylemiÅ?ti.
_________________ Ben gelecek için hiç endiÃ…?e duymadım.O yeterince hızlı geliyor zaten.
Albert Einstein
Joined: Oct 04, 2007
Posts: 2670
Location: Innsmouth
Posted:
Sun Oct 11, 2009 4:12 am
Clicks'e katılmıyorum. Masaüstü oyunlarda her ne kadar da yüksek seviyelere ulaÅ?amıyor olsak da Baldur's Gate, Icewind Dale gibi bilgisayar oyunlarında epic seviyelere çıkabiliyorsunuz. Bilgisayar oyunlarında yapılan dmg, yaptıÄ?ın saldırıya karÅ?ı düÅ?manının DC'si gibi Å?eyleri görebiliyoruz. Ve bütün savaÅ?ı da görebildiÄ?imiz için belki masaüstü gibi ince ayar yapılamıyor ama neler olup bittiÄ?i daha açık oluyor. Buna ve epic bir partinin cehennem gibi high-fantasy mekanlarda dolaÅ?ıp kadim ejderhaları kestiÄ?ini düÅ?ünecek olursam karÅ?ılaÅ?ılan çoÄ?u encounterın magic resistance'ı oluyor, ya da Save vs Death için 1 bile atsa Power: Word Kill gibi büyülerden kaçabiliyorlar. Alan büyüleri de dostlara zarar verdiÄ?i için yüksek levellarda büyücüler sadece "support" görevi görüyorlar (haste, summon monster, summon fallen planetar -ki bu "yaratık" büyücüden bile daha çok iÅ?e yarıyor ve 3.0'da geliyor).
Ayrıyetten D&D'nin bir Roleplay oyunu olduÄ?unu göz önünde bulundurursak "özel yeteneklere" baÄ?lı kalmak bu rol yapma ögesini tamemen kaldırıyor, yerine bilgisayar oyunlarındaki gibi hep aynı hareketlerle saldırılara sebep oluyor. Halbuki 3.5 gibi oyunlarda taktiÄ?i ve hareketleri deÄ?iÅ?tirerek -ve DM'in izniyle- çok farklı saldırılar yapılabilinirdi. Bu skill'ler oyundaki gerçekçiliÄ?i de kaldırıyor bir yerde. SandıÄ?ınız gibi deÄ?il tabii ki, benim bahsettiÄ?im tahmin edilebilirlik. Mesela Drizzt hep doÄ?açlama savaÅ?ırdı hatırlarsanız. Hatta çoÄ?u savaÅ?ta Drizzt düÅ?manının yapacaÄ?ı her hareketi önceden bilmesinin sebebi düÅ?manının dövüÅ?ü nereden öÄ?rendiÄ?ini bilmesinden kaynaklanıyordu. DüÅ?manının stilini bildiÄ?i için ona karÅ?ı saldırılar geliÅ?tiriyordu. Å?imdi Faerûn'da herkesin bir skill alıp sürekli onu kullandıÄ?ını düÅ?ünecek olursak o kadar bilindik bir hareket olur ki çok geçmeden bunun counter-attack'ı çıkar ve saldırı boÅ?a gider. D20 zaten benim damak tadıma göre çok high-fantasy'ydi Å?imdi daha da beter oldu.
edit: Yeni gelen Dragonborn da o kadar gereksiz bir ırk ki...
edit2: Ya gnomlar? DüÅ?ünsene, 3.5 oynuyorsun, sonra DM gelip diyor ki oyunu 4.0'a çeviriyoruz, aynı karakterlerle. Grupta bir gnom vardı birden bire "RARWRRRR" diye fırlıyor yerinden ve diÄ?er oyunculara saldırıyor. Adamlar "Noluyo lan?!?" derken gnom bir kez daha acayip sesler çıkartıyor. Nasıl olduysa birden bire common unuttu
Zaten orkların bile monster olarak geçmesini saçma buluyordum, gnomların monster olması iyice soÄ?umama neden oldu. Sonuçta zeki yaratıklar.
_________________
Last edited by Alenthas on Sun Oct 11, 2009 4:21 am; edited 2 times in total
Alenthas'ın editine: Ya evet ya! Ne diye gnomları temel ırk olamkatan çıkarıp yerine daha 'fantastik' bir ırkı temel ırk olarak koyuyorsunuz ki? Saçma!
Ama burada bir 3.5 vs. 4e tartıÅ?ması hedeflemiyorum, onun için ayrı baÅ?lıklarımız olması lazım. Sonuçta FRPcilerin bir tarafı Å?uanda 4e'ye baÅ?lamıÅ?, bir tarafı 3.5'ta kalmıÅ?, diÄ?er tarafı Pathfinder'a geçmiÅ?, bir baÅ?ka tarafı tamamen yeni sistemlere geçmiÅ? durumda. Bu durum hakkında ne düÅ?ünüyorsunuz, onu diyordum
Clicks bir konuda haklı iken bir konuda haksız. Haksız olduÄ?u konu 3,5'te taktik yapılamayacaÄ?ı, Combat'ların tekdüzeliÄ?i. Haklı olduÄ?u konu ise Feat'ler olmadan gerçekten Clicks'in dediÄ?i gibi olması.
Å?öyle ki benim 9. seviye Monk'um (niye hep bu örneÄ?i veriyorum ya :S ) Bir tur içinde rakibine 3 kez vurabiliyor. Herhângi bir Attack eksisi yemeden.Bunlardan herhângi birinde isterse Stunning Fist, veya Fiery Fist, veya rakibi kendisinden uzaksa Ki Blast güçlerinden birisini kullanabiliyor. Dolayısıyla rakibi daha kendisine saldırmadan ortalama 3d10+1d6 veya, 3d10+Stun yiyebiliyor.Bütün bunları yapmak istemezse keÅ?iÅ?im bir anda silahsız kalabiliyor. Veya kendisini yerde de bulabilir. Veya Spring Attack featini aldıysam rakibe uzak olsam da gelip vurup kaçabilirim. Veya rakiplerim birden fazlasıyla aralarında taklalar atıp her birine vurabilirim ve Tumble sayesinde kolay kolay kimse bana vuramaz.Ama zaten Spring Attack almak için Dodge ve Mobility featleri gerektiÄ?inden dolayı AOO'ya karÅ?ı AC'ye gelen öküz gibi featler olması daha güzel.
Veya daha farklı bir kombinezon olarak Power Attack featini alıp, elime Quarterstaff alabilirim ve tek turda 3 ataÄ?ımı yaparken Power AtaÄ?ı kullanırım. Böylece Attack'a -X alırken, Damage'e +2X alırım ve bir yandan da Two-Weapon Fighting featini alırıp Atack'a -2 daha alıp Damage'e bir saldırı daha eklemiÅ? olurum. Yani dilediÄ?in kadar kombinezon ve deÄ?iÅ?ik saldırı çeÅ?itliliÄ?i var. Ayrıca Power olayı zaten hep saçma gelmiÅ?ti bana. Bence bu daha iyi.
_________________ I always knew I was a star And now, the rest of the world seems to agree with me.
The reason we're successful, darling? My overall charisma, of course.
I never thought of myself as the leader. The most important person, perhaps.
Joined: Oct 04, 2007
Posts: 2670
Location: Innsmouth
Posted:
Sun Oct 11, 2009 4:24 am
Vallahi pathfinder nedir, ne deÄ?ildir hiç bilmiyorum. "Sen ne seversin yauv?" diyecek olursan GURPS'u çok severim, tam benlik. Onun dıÅ?ında iki hafta önce Androner saÄ? olsun Eberron'u öÄ?rendim biraz, benim için yine fazla fantastik fakat teknolojinin direk büyüden saÄ?lanması çok hoÅ?uma gitti, o yönden çok güzel bir setting.
Å?öyle ki benim 9. seviye Monk'um (niye hep bu örneÄ?i veriyorum ya :S ) Bir tur içinde rakibine 3 kez vurabiliyor. Herhângi bir Attack eksisi yemeden.Bunlardan herhângi birinde isterse Stunning Fist, veya Fiery Fist, veya rakibi kendisinden uzaksa Ki Blast güçlerinden birisini kullanabiliyor. Dolayısıyla rakibi daha kendisine saldırmadan ortalama 3d10+1d6 veya, 3d10+Stun yiyebiliyor.Bütün bunları yapmak istemezse keÅ?iÅ?im bir anda silahsız kalabiliyor. Veya kendisini yerde de bulabilir. Veya Spring Attack featini aldıysam rakibe uzak olsam da gelip vurup kaçabilirim. Veya rakiplerim birden fazlasıyla aralarında taklalar atıp her birine vurabilirim ve Tumble sayesinde kolay kolay kimse bana vuramaz.Ama zaten Spring Attack almak için Dodge ve Mobility featleri gerektiÄ?inden dolayı AOO'ya karÅ?ı AC'ye gelen öküz gibi featler olması daha güzel.
Bu konuda haklısın. 4.0'da gelen (düÅ?manın prone pozisyonunda olması, düÅ?mesi falan) özellikler güzel bir geliÅ?me. Fakat örnek vermek gerekirse, adını hatırlamıyorum ama ranger saldırısını hatırlıyor musunuz? Yok efendim iki kılıcıyla etrafında dönüp elektrik saçıyormuÅ? da bilmem ne. E yuh artık...
Pathfinder'ı bilmemek ayıp gibidir. Tam ayıp deÄ?il ama.
Pathfinder bir nevi 3.5'in gözden geçirilmiÅ? versiyonu. Yani yeni D&D diyebiliriz, sadece 4e'den daha özüne sadık bir D&D. http://paizo.com/pathfinderRPG
4E'de power koyma karÅ?ındakini bir taktik üstüne yarattıÄ?ın karakterin ile kitlemeni önlüyor. Ayrıca bazı marifetler de hayal edildiklerinden farklı çalıÅ?maya baÅ?ladıktan sonra power ile sadece hayaldaki Å?ekli ile kullnılması saÄ?lanılıyor.
Mesela leap attack marifetini alalım. Burada herkesin gözünde tüm hızıyla koÅ?up, sıçrayıp bütün gücüyle silahını savurmasıydı. Bunu yaparken dengesiz bir saldırı olacaÄ?ını düÅ?ünüyorlardı. Ancak pounce(charge sonrası tam saldırı), Shock trooper(Power attack ile vurma Å?ansını deÄ?il AC'yi düÅ?ürme) 1 tur içinde alanı içinde kalan ejderhaları biçen bir güç ortaya çıkarttı. Marifetlerin hepsi de hayal edilenden uzaklaÅ?tı.
Marifetlerin sadece statik sayılar katması ve hareketsel eklentilerin powerlar ile saÄ?lanması ile karakterleri daha olmalasını istedikleri gibi tutmayı baÅ?ardılar. Dikkat ederseniz birbiri ile kombo kullnılabilecek marifetlerden olabildiÄ?ince kaÅ?ınıyorlar ve ucu açık (power attack gibi ne kadar verirsen o kadar alırsın) güç, marifet ve büyülü eÅ?yaları olabildiÄ?ince vermiyorlar.
Bu iki kuraldan iki yerde dıÅ?arı çıktıklarını gördüm. Biri half elflerin diletenta ile istedikleri bir at-will saldırısını encounter olarak kullanabilme yetisi ki, 11. seviyedeki bir marifet ile bunu at-will'e çevirebiliyorlar ve diÄ?eri de bloodclaw silahları (saldırı sırasında silaha harcadıÄ?ınız HP'nin 3 katı hasar verirsiniz.) Her ikisi de karakter yaratıcılar tarafından sonuna kadar sömürülerek 3E'de bile görülmeyecek hasarlar veren manyaklar yaratıldı.
4E daha çok emek harcayarak ve dizginleri daha çok ellerinde tutmaya çalıÅ?tıkları bir sistem. Bu anlayıÅ?tan sanırım 3E ile deÄ?il benim gibi 2E baÅ?layan kiÅ?iler daha çok sıkılıyor. Nedeni kural sistemi deÄ?il, felsefesi. DM ile pazarlıÄ?a girip, karakterinden bir Å?eyleri düÅ?ürüp baÅ?ka Å?eyleri yükselttiÄ?in ve becerilerin denge deÄ?il hayal gücü için var olduÄ?u sistemlerini istiyorlar. Ä°Å?in kötü yanı 2E sistemine geri dönülmesi istense bu sistemin ne kadar sıkıcı olabileceÄ?ini de biliyoruz. Bilgisayar çaÄ?ında hala masa baÅ?ında savaÅ?tan çok sohbet ettiÄ?imiz ve karakter canlandırmanın yaratık kesmeden daha deÄ?erli olduÄ?u bir masa üstü oyuna ihtiyacı var eski sistemlerin. Sistemler yenileÅ?tikçe daha çok bilgisayar baÅ?ından daha kolaylıkla anlaÅ?ılbilecek bir hale geliyor.
Sanırım 2E ve 4E arasındaki farkı anlatmak için en iyi yol Å?u olacak. 4E'de her power'ın baÅ?ında bizim gözümüzde canlandırmamız için yazılmıÅ? kısa tasvirler 2E'de oyuncu tarafından DM'ye anlatılırdı. DM yapılana göre eksiler, artılar ya da yapılır veya yapılamaz derdi. 4E ise o tasvirlerden sonra gelen sayısal kısım.
3E'de yarattıÄ?ım kadar uç nokta hiç bir karakteri yaratabileceÄ?imi sanmıyorum. Bir yerden sonra adeta süper kahramanlar yaratabiliyorduk. 1 turda 300+ hasar veren atom karınca, kızınca aÅ?ırı güçlenen hulk, duvarlara tırmanan, aÄ? atan örümcek adam, güçleri ile kendini hasar almaz yapan Colossus ve daha niceleri. Sanrıım bunu 4E'de yapamamak insanın biraz canını sıkıyor.
Ayrıca 4E'deki rol kısıtlamaları da biraz can sıkıcı. Ancak oyunun içine girdikçe bu kısıtları bir yere kadar yıkabildiÄ?ini görebiliyorsun. HoÅ?a gitmeyen ne yaparsan yap en çok hasar verenin rogue veya ranger, en dayanıklının warden, en tuttuÄ?unu bırakmayanın fighter olması. Karakter yaratıcılarının en büyük zevki olan bir sınıfı alıp ona bambaÅ?ka bir hava ve rol katma istediÄ?ini mahvediyorlar.
Ayrıca 4E çok fazla sayılar üstüne kurulu sanki. 3E'de de sayılar vardı ama 4E'de sayılar çok deÄ?erlenmiÅ? durumda. +1 daha vurma almak, +3 hasar daha almak, +1 AC daha kazanmak çok daha deÄ?erli oluyor. Sebebi, kısıtlamalar onu delmek isteyenleri daha da saldırgan hale getirir.
4E'de gerçekçiliÄ?e bir bazı yönlerden yaklaÅ?ma var. Mesela her combatta bir kere Å?çyÅ?e bir soluklanıp kendinizi tekrar savaÅ?a hazırladıÄ?ınız secondwind var. 3E'de 15 seviye olupta skill point vermediÄ?inden defalarca kere gördüÄ?ü Å?ey hakkında hala fikri olmayan karakterler 4E ile berteraf edildi. Artık tüm becerilerde seviyenin yarısı kadar artı alınıyor. Burada da karakterin normalde hiç bilememesi gerekn Å?eyleri bilmesi devreye giriyor gerçi. Bence dha iyi bir sistem oluÅ?turulabilir di ama basitliÄ?i de olabildiÄ?ince ön plana çıkartmaya çalıÅ?mıÅ?lar.
Onca Å?eyi anlattım ama aslında burada sanki iki farklı sistemden bahsediyoruz. 4E ve 3E gerçekten de farklı ele alınmalı. Biri role ve oyuncunun doymsuz isteklerine cevap bulmaya çalıÅ?ırken, diÄ?eri basitlik, eÅ?itlik ve savaÅ?ları konu alıyor.
Pathfinder bana 3.5E'nin bazı kısır taraflarını toparlamı bir sistem gibi geliyor. Bazı yönlerden iyi ama bazı yönlerden çok fazla oyuncunun isteklerine göre Å?ekilllendirilmiÅ? sanki. Kesinlikle 3E'den daha iyi ama 4E sistemi il karÅ?ılaÅ?tırmak ona hem hakaret hem de yüceltme gibi oluyor.
Acaba aranızda ev kuralları ile 2E oynamıÅ?, karakterini yaratırken DM ile bir temel özellik yerine baÅ?ka bir Å?ey için pazarlık etmiÅ? biri var mı? Yok ise benim bu iki sistemi karÅ?ılaÅ?tırırken aslında ne kadar nostaljik takıldıÄ?ımı anlayan olmamıÅ?tır.
_________________ Göz alıcı tepenin yerinde artık binalar yükseliyor. Büyük, ulu; ama büyüleyici mi? Sislerin ardından ıÅ?ıÄ?ı daha net görürdüm, Å?imdi, kalabalıÄ?ın içinde, koca bir boÅ?luktayım.
Eskisi ka
Konu D&D ekseninde döndüÄ?ünden, konu baÅ?lıÄ?ının "Bu D&D Nereye Gidiyor"a çevrilmesini öneriyorum. Evet, yapıyorum bunu.
Å?imdi D&D'nin bu yenilenmesi hadisesiyle ilgili olarak: Ben 2nd'la baÅ?ladım, bir süre oynadım, 3rd filan beni cezbetmedi, bıraktım. O ara D&D veya d20M ile oynatılan sadece iki üç oyun oynadım. Ki bir kaç sene, onun dıÅ?ında alternatif sistemler filan. Sonra 4th çıktı. Allah'ım o ne kadar güzel bir oyundu öyle... Ama saygı duymak lazım, 4th herkesin harcı deÄ?ildir, belli bir oyun yöntemine öykünür, tıpkı 3.x'in baÅ?ka bir oyun yöntemine öykündüÄ?ü gibi (konuyla ilgili olarak threefold theory okuyabilirsiniz).
Sistemler X senede bir yenilenir. Yukarıda bir yerde WoD'un hepi topu 1 kez reset yediÄ?i gibi bir bilgi var. DoÄ?ru. Bir kez resetlendi, baÅ?tan baÅ?landı. Fakat WoD'un (hem yeni, hem eski) toplam ömrü, D&D'nin toplam ömrünün yarısından az. Bunu göz önünde bulundurmak gerek. Kaldı ki ilk WoD'un zamanı içinde bile tam olarak bir "yeniden yazma" olmasa da, 3'ten 3.5'a geçiÅ? gibi bir takım edisyon farklılıkları yaÅ?andı. 91'de çıkan Vampire kitaplarıyla 98 sonrası çıkan Vampire kitapları arasında farklar var. Gözden kaçırmamak gerek...
Misal GURPS 4th edisyonuna seneler önce geçmiÅ?ti. Kimse de "niye ya" diye sormadı. Ã?ünkü 3, sonradan çıkan Compendium I-II-III ve IV ile karmakarıÅ?ık hale gelmiÅ?ti. Bütün bunları toparlayıp, bir baÅ?tan yaratma ihtiyacı doÄ?muÅ?tu. GURPS'ün de 3rd'ü ölmemiÅ?ti fakat 4th'a gereksinim vardı. Yeni baÅ?layanlar için çok zor bir sistem haline gelmiÅ?ti zira. Å?imdi her Å?ey daha makul.
Benim temel olarak önerdiÄ?im: Büyük Å?irketlerin oyunlarından kurtulun! Hangileriniz D&D ya da WoD ya da SJG'den baÅ?ka bir Å?irketten çıkmıÅ? bir oyun oynadı? Bir gözünüzü açıp, etrafa bakın ve özellikle baÄ?ımsız tasarımcıların nasıl harika Å?eyler ortaya koyduÄ?unu bir görün. Bunu özellikle tavsiye ediyorum. D&D, Å?u, bu, ölür, kalır, ona bir Å?ey diyemem fakat baÄ?ımsız oyunlar Å?u an genel itibariyle hobiye o kadar enteresan fikirlerle geliyorlar ve o kadar farklı tatlar kazandırıyorlar ki inanmak mümkün deÄ?il. Ha, elbette, zevk alıyorsanız, oynayın, takılın. Neticede bu hobinin "tek ve doÄ?ru bir zevk alma yöntemi" mevcut deÄ?il
_________________ M - There is indeed such a conspiracy
"When you see filth, call it filth"
Politik bir Å?eymiÅ? gibi açtım baÅ?lıÄ?ı, ksura bakmayın Å?imdi, kafamı kuraclıyor bu bir süredir. Madem siteye döndüm, bari anlatayım size de, sizin de fikrinizi alayım
Å?imdi, D&D 4e'nin çıkıÅ?ı çok garip bir olay benim açımdan. Hani benim D&D geçmiÅ?im 3.0'da baÅ?lıyor, ama bildiÄ?im kadarıyla 2nd edition ve 3.0 arasında 3.5 ve 4e arasında olduÄ?u kadar fark yoktu. Yani sanki 4e D&D deÄ?il, daha yeni, daha farklı bir oyun sistemiymiÅ? gibi. Eski D&D'ciler 4e'ye geçiÅ?te zorlanıyor, ben de garipsiyorum 4e'yi, oyun mantıÄ?ı kökten deÄ?iÅ?tirilmiÅ?.
Ama mesela Pathfinder var bu arada, kendisi eski D&D mantıÄ?ında yeni bir oyun, ama yeni bir D&D olacak kadar farklılık getirmiyor kurallara. 3.5'in 3.0'a yaptıklarını 3.5'e yapıyor bir açıdan.
Å?imdi, d20 sistemin en önemli parçası olan D&D, Pathfinder ve 4e olarak ikiye ayrılmıÅ? durumda. Ä°kisi de çok güçlü deÄ?iller ama. Bir tek D&D 4e'nin adı var, o yüzden kozu fazla. Pathfindersa, eski D&Dcilerin tam aradıkları tat. Ama iÅ?te, ikisi de çok güçlü deÄ?iller. Å?imdi FRP denilen Å?eyin Türkiye'deki en önemli kısmını d20 oluÅ?turuyor, d20'yse bu biçimde ikiye ayrılmıÅ? durumda.
Buradan nereye gideceÄ?iz? Pathfinder D&D'nin yerini mi alacak? D&D kendi halinde bir d20 sistem olarak mı devam edecek? d20 tarihe mi gömülcek? Hangisi daha hayırlı olur?
Ben Pathfinder'ı destekliyorum aslında. WoD'a bakın, sadece iki kere sistem deÄ?iÅ?tirdi henüz; buna raÄ?men fazlasıyla satılıyor kitaplar. Pathfinder da sistemi oturtup, üzerine bol bol yan kitap çıkartırsa süper olur. Bence yani
WoD daha çok görüp duuduÄ?umuz Å?eylerden oluÅ?tuÄ?undan sistem deÄ?iÅ?sede oyun deÄ?iÅ?mez o yüzden çok satar ama D&D'nin bence cıvıÄ?ı çıktı iyice, bu 4th edition için ufak bir cihaz ya da bilgisayar için program olarak çıksaydı süper olabilirdi meselaç
Joined: Mar 10, 2005
Posts: 2585
Location: YalnızlıÄ?ın hüküm sürdüÄ?ü yerden
Posted:
Mon Oct 19, 2009 6:16 am
Açıkçası profesyonel çalıÅ?malarla yarıÅ?maları çok zor öyle sistemlerin, en fazla "aa adamlar güzel düÅ?ünmüÅ?ler" diyebiliriz. Ama geri kalanından hepimizin memnun olmayacaÄ?ı daha olası bir durum.
_________________ And i still wonder if you ever wonder the same!...
View next topic View previous topic
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum