George R. R. Martin adlı yazarın bir seri romanından ilham alınarak hazırlanmıÅ? bir rol yapma oyun sistemi. Ã?lkemizde romanların serinin maalesef sadece ilk iki kısmı yayınlanmıÅ?. (Taht Oyunları: 1. ve 2. kısımlar) Maceralar Westeros adı verilen bir kıtada geçiyor; burası fantastik bir diyar ve oldukça renkli, orijinal özelliklere sahip. Oyun yöneticisi, yani Â?NarratorÂ?un romanları okumuÅ? olması, senaryo hazırlaması bakımından oldukça gerekli ve oyuncuların da okuması tavsiye edilir. Ã?te yandan oyunun kural kitabının ilk kısmında WesterosÂ?u (haritasıyla birlikte) coÄ?rafi, tarihi ve sosyal yönleriyle tanıtan detaylı yazılar bulabilirsiniz.
Green Ronin Å?irketince hazırlanmıÅ? bu FRP oyun sisteminin kural kitabını TürkçeleÅ?tirmenin nasıl olacaÄ?ını düÅ?ündüm, ama NarratorÂ?un, ingilizcesi zayıf olan oyuncularına kolayca kuralları izah edebileceÄ?i belliydi, o yüzden bu zahmete girmeyeceÄ?im. Tek bir kural kitabı, oyuncuların ihtiyacı olan her bilgiyi içeriyor. Normal asıl kural kitabının PDFi yanısıra bir de Â?Fast PlayÂ? PDFi bulabilirsiniz. Fast-PlayÂ?da güzel bir örnek kısa senaryo var ve incelediÄ?inizde karakter özgeçmiÅ?lerinin ne kadar detaylı olduÄ?unu görebiliyorsunuz.
SIFRP fantastik öÄ?eler barındırıyor ama Â?magicÂ? miktarı D&D ile kıyaslanmayacak kadar düÅ?ük. Bu oyun, zindan zindan dolaÅ?ıp canavarlar ile kapıÅ?tıÄ?ınız bir oyun deÄ?il. Evet, doÄ?aüstü yaratıklarla mücadele ettiÄ?iniz zamanlar da oluyor ama daha çok kendimiz gibi bir Â?LordÂ?un sancaÄ?ına (soylu aileye) yemin etmiÅ? kiÅ?ilerin kılıçlarına ya da entrikalarına karÅ?ı mücadele ediyoruz ve kendi Â?HouseÂ?umuzun kaderini aydınlıÄ?a taÅ?ımaya uÄ?raÅ?ıyoruz.
YaÅ?anan hayat ortaçaÄ? derebeylik sistemini andırıyor. Her Â?HouseÂ?un baÅ?ında asil kan taÅ?ıyan bir lord var ve bu lordlar da yaÅ?adıÄ?ı bölgenin büyük lorduna baÄ?lı. WesterosÂ?da 7 bölge ve baÅ?larında 7 büyük aile var; bu kendi bölgelerinde adeta kral olan 7 büyük aile de Kings Landing denilen baÅ?kentte oturan asıl Westeros Kralına baÄ?lılar. Tabii kral da aslında bu evlerden birinden gelmiÅ?tir ve WesterosÂ?un savaÅ?larla dolu tarihi, bazen krala isyan eden derebeylerini de görmekte. Taht oyunlarının asıl gündemini ise kılıçlardan çok, çeÅ?itli entrikalar meÅ?gul ediyor.
Oyuna baÅ?larken oyuncular yaÅ?adıkları bölgeyi seçip kendilerine bir Â?HouseÂ? dizayn ediyorlar. Kitapta evinizi oluÅ?turmayı adım adım, çok basit ama bir o kadar da detaylı Å?ekilde gösteriyor. Kalkanlarınızın ya da sancaÄ?ınızın üstündeki sembollerinize, tarihi geçmiÅ?ine, Â?mottoÂ?suna varana kadar her detay belirleniyor. Siz maceradan maceraya koÅ?arken, bir yandan da evinizin geliÅ?mesi, varlıÄ?ını, zenginliÄ?i, bereketi ve nüfuzunu sürdürebilmesi için uÄ?raÅ? vereceksiniz. Bireysel eylemleriniz sadece sizin kiÅ?iliÄ?inizle, hayatınızla ilgili deÄ?il, aynı zamanda evinizin itibarıyla da doÄ?rudan ilgili olacak. Belki asil kandan yani Lordunuzun çocuklarından, akrabalarından birini oynayacaksınız, ya da asil olmayıp o lorda baÄ?lı yeminli bir kiÅ?iyi oynayacaksınız ama her sonuçta yaptıÄ?ınız Å?erefli ya da alçak hareketler doÄ?rudan evinize yakıÅ?tırılacaktır.
Oyunu oynamamıÅ? olsam da, iyice inceledim ve bence SIFRP güzel düÅ?ünülmüÅ?, baÅ?arılı bir oyun sistemi. Benim ilgimi çekmesinin ve epeyce hoÅ?uma gitmesinin bazı sebeplerini de Å?öylece açıklayayım:
--Oyun sadece 6Â?lık zarlarla oynanıyor! Ben kahvehane malzemeleri satan bir toptancıdan çifti 50 kuruÅ?tan aldım bir sürü d6. Büyük Okey zarlarının da tanesi 50 kuruÅ?tu; araÅ?tırın.
Zarlardan baÅ?ka sadece defter kalem gerekiyor. Yani kural kitabı dıÅ?ında fazlaca bir malzeme gereksinimi ve masrafı yok.
--Oyunda gerek House, gerek karakter hazırlarken oldukça fazla detay var, (ancak kitap size adım adım rehberlik ettiÄ?inden bir kafa karıÅ?ıklıÄ?ı ya da hata olmuyor) ve bu detaylar sizin oynattıÄ?ınız karaktere tamamen ısınmanızı saÄ?lıyor, karakter âdeta ruh kazanıyor. Uzun vadeli oynanacak bir oyun.
--Kural kitabı çok baÅ?arılı! Ä°stediÄ?iniz bilgiye, en ufak detaya bile çabucak ulaÅ?abileceÄ?iniz Å?ekilde düzenli hazırlanmıÅ?. Okuması da zevkli.
--Oyun sistemi orijinal ve güzel. D&D oynarken kafama takılan bir takım sistematik tuhaflıkların önüne geçilmiÅ? ve zar atılarak karar verilen etkileÅ?imler daha gerçekçi bir formata oturtulmuÅ?. Ã?rneÄ?in savaÅ?ta yaralandıkça gücünüz azalıyor, zırh kullandıÄ?ınızda vurulma riskiniz artarken alacaÄ?ınız hasar düÅ?üyor, combatta vuruÅ?unuzun baÅ?arısı verdiÄ?iniz hasarı arttırıyor, vs vs.
SavaÅ?, entrika ve ordu ile toplu savaÅ? kuralları, benzer bir formatın üzerine oturtulmuÅ? ve çok kullanıÅ?lı (ve mantıklı) bir sistem elde edilmiÅ?. Ã?zellikle toplu savaÅ?ların nasıl olacaÄ?ı hep bir tartıÅ?ma konusuyken SIFRP buna çok güzel çözümleri hem detaylı ama uygulaması çok basit çözümler sunmuÅ?. Oyunda kuracaÄ?ınız orduları yöneteceÄ?iniz zamanlar oluyor ve hatta isterseniz yönettiÄ?iniz karakterleri de o orduların içinde ayrıca oynattırabiliyorsunuz.
SIFRP için söylenebilecek baÅ?ka Å?eyler de var; ilgilenenler kural kitabını incelesin, soru ve yorumlar olursa spesifik konulara da deÄ?inebiliriz.
Ã?zetle: meraklısı için birazcık uÄ?raÅ?ıp öÄ?renmeye deÄ?er sistemdir.
Joined: Oct 04, 2007
Posts: 2670
Location: Innsmouth
Posted:
Tue Mar 02, 2010 5:46 am
Aha...
Ahaa!!
Okumadan direkt dalıyorum. Yaz beni hemen! Sonra okusam da olur zaten.
Heyecanlandım!
Edit: Aa, oyun açacaksın sandıydım?
Edit2: Oyun açsan süper olur ama �yle ki karakterimi bile kendim yaratırım, o zahmete girerim yani! Masaüstü oynatırım dersen cehenneme kadar gelirim
Aha...
Edit: Aa, oyun açacaksın sandıydım?
.
Yok azar azar sistem hakkında bilgi veriyorum. Ben bu sistemin yaygınlaÅ?masını istiyorum nedense, millet öÄ?rensin oynasın bol bol.
Amanchanamun, arkadaÅ?ımızın saÄ?ladıÄ?ı Westeros haritasını da koyalım buraya, bilmeyenler biraz fikir edinsin.
Westeros'ta mevsimler yıllar boyunca sürebiliyor ve tam olarak kaç yıl süreceÄ?ini herkes hesaplayamıyor. (Knowledge- Education filan güçlü olması lazım) ancak kıtanın kuzeyi her daim soÄ?uk ve kar yaÄ?ıÅ?lı; hele kuzeydeki kadim duvardan itibaren buzlar asla erimiyor. (o duvar çok önemli ) kıtanın en güneyi olan Dorne ise her zaman sıcak ve kurak.
Å?imdi romanlarından tespit ettiÄ?im ilginç iki bilgiyi size aktarayım: Dikkat ederseniz kıtanın ortalarında "Trident" ("& Forks!" ) denilen nehirlerin üzerinde "The Twins" ve "Riverrun" kaleleri mevcut.
-The Twins kalesi aslında nehrin üzerinde bir köprü ve köprünün iki ucunda ikiz (güçlü) kalelerden oluÅ?uyor. Yakında baÅ?ka bir köprü yok ve nehir geçit vermeyecek kadar derin ve hızlı akıyor. Yani burdan karÅ?ıya geçmek için bu kalenin lordunun iznine muhtaçsınız.
-Riverrun ise tam nehrin ikiye ayrıldıÄ?ı yere kurulmuÅ?. Nehir kalenin içindeki kanallardan, Ä°ndirilip kaldırılan demir kafesli kapıların altından geçiyor. Bir savaÅ? anında, düÅ?man bu kaleyi kuÅ?atmak isterse, kalenin içindeki bentlerin konumu deÄ?iÅ?tirilerek, kısmi bir sel baskını oluÅ?turuluyor ve nehrin suları kalenin etrafını tamamen sararak doÄ?al bir koruma yaratıyor.
.
Last edited by dwaxer on Fri Mar 26, 2010 4:13 am; edited 3 times in total
View next topic View previous topic
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum