Mech nedir konusuna uzun uzun girmeyeceÄ?im. Bilimkurgu bir konsept; meraklıları zaten bilir. (ya da internetten kolayca kaynak bulunabilir)
Basitçe tanımlarsak: Â?MechÂ?ler, iki ayaÄ?ı üzerinde hareket eden, tonlarca aÄ?ırlıkta, zırhlı ve ileri teknoloji ürünü çeÅ?itli silahlarla donanmıÅ?, içindeki kokpitte oturan bir pilotun yönettiÄ?i büyük savaÅ? makineleridir.
2z6 oyun sistemi deÄ?iÅ?ik konseptte oyunlara uyarlanabiliyor; bu çalıÅ?mamda mech savaÅ?ları konulu bir oyunda, ilgilenen oyuncular için yöntemler ve faydalanabilecekleri tablolar sunuyorum.
SavaÅ? Kuralları:
--2z6 sisteminin vazgeçilmezi, tur usülü savaÅ? ve tur baÅ?ına 12 tık harcama kaidesi burda da geçerli. Mechlerde kullanılan her silahın harcadıÄ?ı deÄ?iÅ?ik Â?tıkÂ? miktarları silahlar tablosunda verilecektir.
--Tablolarda gösterilen bütün bonus ya da cezaların, 2 adet altılık zar atılarak (2z6) elde edilecek sonuca eklendiÄ?ini (ya da çıkarıldıÄ?ını) unutmayalım!
--Bir tık ile bir kare (10 metre) ilerlemek mümkün. Dikkat: Mechler tur içinde ilerdikleri her kare için Defans:+1 bonus alırlar. Bu kural hareketli mechlerin daha zor vurulması mantıÄ?ından türetilmiÅ?tir. Yani örneÄ?in oyuncu kendi turunda mechÂ?ini 5 tık ilerlettiyse, bir sonraki hamlesine kadar Defansına:+5 bonus eklenir.
--Atak => DefansÂ?a karÅ?ı yapılır; 2z6+(Atak bonusları) => 2z6+(Defans bonusları)
Ve Atak, rakibin Defansı yakalarsa, hasar=2d6+(silahın hasar bonusu) atılarak, �sonuçtan rakibin zırh bonusu çıkarılır!� Kalan net sayı verilen gerçek hasarı belirler.
Dikkat: Defans zarı sadece turda 1 defa atılır ve yapılan bütün ataklara bu deÄ?er karÅ?ı gelir. Ancak atakların her birinin zarı ayrı ayrı atılmak zorundadır!
--MechÂ?lerin hedef olarak ana gövde, kollar ve bacaklar olmak üzere (ve bazen de kafa) deÄ?iÅ?ik bölümleri mevcuttur. Sadece silah taÅ?ımaya yarayan bir kol tamamen arızalansa da, mech savaÅ?maya devam edebilir, bir bacak tahrip olursa hareketsiz kalır ama yine de ateÅ? edebilir, ancak içinde pilotun da olduÄ?u gövde tahrip olduÄ?unda iÅ?i tamamen bitmiÅ? demektir. Her bir parçanın deÄ?iÅ?ik miktarda dayanma gücü vardır, doÄ?al olarak gövdeninki en yüksektir.
--MechÂ?in bölümlerinin kapladıÄ?ı yüzde miktarı modelden modele deÄ?iÅ?ebilir. Yapılan atakların nereye denk geleceÄ?i bu yüzde miktarına göre oyun yöneticisinin atacaÄ?ı zar ile tesadüfen belirlenir. Ã?rneÄ?in %50 ihtimal gövdeye, %10 ihtimal sol kola, vs gibi. EÄ?er oyuncu hedefin belli bir parçasına nokta atıÅ?ı yapmak isterse mechÂ?in modeline ve atılan hedefe baÄ?lı olarak en az -3 ve en fazla da -6 atak zarına ceza gelmelidir. Ã?rneÄ?in Â?gövdeye atıyorum!Â? dediÄ?inde -3, Â?sol kola atıyorum!Â? dediÄ?inde -6 gibi.
--Kritik! (1.1) ve (6.6) gelen zarlar kritik! diye tabir edilir. AtaÄ?ına 6.6 gelen oyuncunun verdiÄ?i hasar, hedefin zırh deÄ?erini hiçe sayarak hesap edilir. Defansına 6.6 gelen kiÅ?i bir sonraki turda da Defansına:+1 bonus alır. AtaÄ?ına 1.1 gelen oyuncunun kullandıÄ?ı o silah, tutukluk yapma, ısınma sıkıÅ?ma vs sebebiyle 1z6 tur çalıÅ?maz! Defansına (1.1) gelen mech bir sonraki turda da Defans:-1 ceza alacaktır. Hasar deÄ?erlerine ise kritik kuralları uygulanmaz!
--Ayrıca Â?Isı EÅ?iÄ?iÂ? konusu silahlar bölümünde anlatılacaktır. Ã?ok fazla ısınma mechlerde istenilmeyen durumlara yol açabilir.
Ã?eÅ?itli Mechler
AÅ?aÄ?ıda örnek olarak, henüz silahlandırılmamıÅ? ya da ekipman eklenmemiÅ? çıplak birkaç mech verilmiÅ?tir. Bunlardan ilham alarak siz de kendi mechlerinizi yaratabilirsiniz.
Mechleri, büyüklüklerine göre hafif, orta ve aÄ?ır Å?eklinde düÅ?ünmek iÅ?inizi kolaylaÅ?tıracaktır.
AÅ?aÄ?ıdaki örneklerde
Hafif mechlerin çıplak Atak ve Defanslara 2d6+2
Orta mechlere çıplak Atak ve Defanslara 2d6
AÄ?ır mechlerin ise çıplak Atak ve Defanslara: 2d6-2 veriyorum. Tabii ki bu çıplak deÄ?erler, çeÅ?itli modifikasyonlarla deÄ?iÅ?ecektir. Ã?nemli olan mantık Å?udur: hafif, ve doÄ?al olarak daha küçük modeller, hızlı hareket ederek zor vurulur ve çabuk saldırabilirler, öte yandan çok daha aÄ?ır (ama dayanıklı) ve çok daha büyük modeller ise diÄ?erlerine göre daha hımbıl kalacaÄ?ından saldırı ve savunması daha düÅ?ük olacaktır.
Slot:
Silah yuvası anlamına gelen bu terim, bize mechÂ?in hangi bölümüne hangi tip silahlardan ne kadar sıÄ?dırabileceÄ?imizi söylüyor. Her silahın kaplayacaÄ?ı slot miktarı farklıdır; örneÄ?in Makineli Tüfek ya da Hafif-Laser sadece 1 slot kaplarken, Gatling-Top ya da Orta-Laser en az 2 slot kaplamakta, AÄ?ır-Laser ise 3 slota ihtiyaç duymaktadır. Her silahın en az kaç slota ihtiyaç duyduÄ?u silahlar tablosunda yazılıdır. Ayrıca her mechÂ?in deÄ?iÅ?ik bölmelerinde silah koymak için kaç boÅ? slotu olduÄ?u, mech tanıtım kartında (tabloda) yazar.
Her slot her silaha uygun olabilir de, olmayabilir de. Mechlerin tanıtım tablolaraında slot sayısı belirtilirken bu slotlara hangi tip silahların uyacaÄ?ı da L, B ve R harfleriyle gösterilmektedir. Ayrıca Â?KÂ? karıÅ?ık ile gösterilen slotlara her türlü silah uyar!
L: Laser ve benzeri enerji silahları
B: Balistik silahlar, yani kurÃ…?un, top mermisi gibi cephaneli olanlar
R: Roketler
Mech Bilgileri: (tabloda yazılanlar)
Model ve Fiyatı: Evet, adı üstünde modeli ve kaç kredi olduÄ?u.
Atak: (mechÂ?in çıplak Atak deÄ?eri) + (modifikasyonlar)
Defans: (mechÂ?in çıplak Defans deÄ?eri) + (modifikasyonlar)
Zırh:
Hafif mechÂ?lerde +2 ile+4 arası, Orta mechlerde +5 ile +7, AÄ?ırlarda ise +8, +10 arası olabilir.
Dayanım ve Slot miktarları:
MechÂ?in Gövde, SaÄ?-Kol, Sol-Kol, SaÄ?-Bacak, Sol-Bacak ve (varsa)Kafa bölümlerinin ayrı ayrı Dayanımları vardır; bunlardan hangisi sıfıra düÅ?erse parçalanıp iÅ? görmez hale gelmiÅ? demektir. Gövde kısmı sıfıra düÅ?tüÄ?ünde ise artık mech tamamen tahrip olmuÅ? demektir, pilot otomatik olarak fırlatma koltuÄ?uyla ayrılır.
Slot:
Slot yuvaları da (miktarı ve tipi) her bölmede ayrı ayrı yazılmıÅ?tır. Ã?rneÄ?in 2L=iki Laser slotu, 1B=bir Balistik, 3R=üç Roket slotu yanyana, 2K=iki slota (karıÅ?ık) istediÄ?in tipte silah takabilirsiniz. 2(B,L) yazıyorsa, bunun anlamı 2 slot geniÅ?liÄ?inde ister balistik, isterseniz de Laser silah koyabileceÄ?iniz yuva var ama 1(B,L)+1(B,L) yazıyorsa bunun anlamı iki slot yanyana deÄ?il, yani birer slotu ayrı ayrı kullanmanız gerekir, tutup da 2 slot geniÅ?liÄ?inde bir silah takamazsınız. Her slotu doldurmak da zorunlu deÄ?ildir tabii ki.
Silahlar:
Ã?ncelikle Â?Isı EÅ?iÄ?iÂ? denilen bir konudan bahsetmemiz gerekiyor.
Ã?nemli! Isı EÅ?iÄ?i: Silahlar ateÅ?lendiklerinde ısı üretiler (özellikle enerji silahları) ve bu ısı çok fazla olursa arızalanma riski artar. Her mechÂ?in bir ısı eÅ?iÄ?i vardır;
Hafif Mechlerde ısı eÅ?iÄ?i: 12
Orta Mechlerde ısı eÅ?iÄ?i: 20
AÄ?ır Mechlerde ısı eÅ?iÄ?i: 30Â?dur.
Ayrıca silah tablosunda her silahın ateÅ?lendiÄ?inde ne kadar ısı ürettiÄ?i de yazılıdır.
EÄ?er oyuncu fazla silah ateÅ?leyip de ısı eÅ?iÄ?ini aÅ?arsa, arızalanma riski artar. Normalde Atak zarında (1.1)=2 geldiÄ?inde (1z6 tur) arızalanan silahların bu riski ısı eÅ?iÄ?ini geçen miktar kadar yükselir! Ã?rneÄ?in Isı eÅ?iÄ?i 20 olan bir Orta mech bir tur içinde 23 ısı üretmiÅ? olsun, yani ısı eÅ?iÄ?ini 3 geçmiÅ?. Böylece normalde atak zarında 2 atarsa oluÅ?acak kötü durum bu turda 2 deÄ?il, 2+3=5 bile atsa, arıza meydana gelecektir.
--Isı eÅ?iÄ?ini yükseltmek, ya da bir baÅ?ka deyiÅ?le, tur içinde üretilen ısıyı azaltmak için, mechinize her biri 500 kredi fiyatındaki soÄ?utma modüllerinden eklenebilir. Bu soÄ?utma modüllerinden her biri oluÅ?an ısıyı 2 puan düÅ?ürecektir.
Silah Ã?eÅ?itleri ve Bilgiler:
�ç ana tip silahımız var:
1-Balistik Silahlar (B)
2-Enerji Silahları (L)
3-Füze Silahları (R)
Silah tablosunda gösterilenlere Å?öyle bir deyinelim.
---Hasar; miktarını tabii ki 2z6 zarınıza ekleyeceksiniz.
---Â?min. tıkÂ? o silahı ateÅ?lemek için gereken tık miktarı. Bir turda 12 tık aksiyon puanınız olduÄ?unu unutmayalım! Bu aÅ?amada Â?silah gruplamaÂ?dan bahsetmek gerekir; aynı tip ve aynı Â?min tıkÂ?a sahip eÅ? silahları birbiriyle gruplayabilirsiniz; böylece her bir silahı ateÅ?lemek için ayrı ayrı tık harcamanız gerekmez. Ancak her bir ek silah +1 tık fazla harcamanıza sebep olur. Ã?rnek verirsek daha iyi anlaÅ?ılır. Ã?rneÄ?in bir Hafif Lazer 4 tık ile ateÅ?leniyor; eÄ?er benim 2 adet hafif lazerim varsa bunları gruplarım, ikisi 4+4=8 tık deÄ?il de 4+1=5 tık ile ateÅ?lenebilir. EÄ?er 3 adet hafif lazerim varsa gruplayınca 4+1+1=6 tık ile, 4 adet hafif lazeri de 4+1+1+1=7 tık ile aynı anda hepsini birden ateÅ?leyebilirim. Tabii ki bu durumda hepsi için bir tane atak zarı atılır. Bu zarda kritik durumu olursa hepsine birden deÄ?il, oyun yöneticisinin uygun göreceÄ?i Å?ekilde bir iki silahta kritik uygulaması yapılır. Gruplanacak silahların aynı tip (enerji, balistik, roket) ve aynı Â?tıkÂ? sayı standartına sahip olmaları zorunludur!
---Â?min. slotÂ? silahın büyüklüÄ?ünü ve meche takabilmek için gereken boÅ?luÄ?u anlatır.
---Isı: silahın ateÅ?lendiÄ?inde ürettiÄ?i ısı miktarını gösterir. (bakınız Â?Isı EÅ?iÄ?iÂ?) Dikkat edelim: bu deÄ?er tur baÅ?ına deÄ?il, silah her ateÅ?lendiÄ?inde ürettiÄ?i ısıyı gösteriyor!
---Tabloda her silahın cephanesi bitene kadar kaç atıÅ? yapabileceÄ?i Â?AtıÅ? SayısıÂ? bölümünde gösterilmektedir. Enerji silahlarında Â?snrszÂ? yani sınırsız ibaresi konulmuÅ?tur, çünkü onların cephane sorunu yok.
---Ã?zellik: Bazı silahların deÄ?iÅ?ik özellikleri varsa bu sütunda yazar.
Balistik Silahlar: (B)
Makineli Tüfek, Gatling Top gibi silahlar seri bir Å?ekilde mermi atar
Otomatik Top, Havan, AÄ?ır Top gibi silahlar yüksek kalibreli, patlayıcı ve parça tesirlidir. Parça tesirli (PT) demek: verilen hasarın yarısı kadar da vurulan bölüme komÅ?u bölümler de hasar görür. Ã?rneÄ?in gövdeye isabet 10 hasar verdiyse, kollar ve bacaklar de 5Â?er hasar alır, veya diyelim ki saÄ? kol 9 hasar aldı, ona komÅ?u olan gövde ve saÄ? bacak da 4Â?er hasar alır.
Havan silahında yazan Â?AÅ?ırtmaÂ? ise tahmin edilebileceÄ?i gibi, radarda görünen düÅ?mana arada bir tepe vs engel olsa bile ateÅ? edilebilir.
Gaus Topu ise elektro manyetik olarak güçlendirilmiÅ? mermiler fırlatır ve 1/6 ihtimalle zırhı deler (yani hasar deÄ?erinden zırh düÅ?ülmez)
Balistik silahların cephane ihtiyaçları olduÄ?undan atıÅ? sayıları doÄ?al olarak kısıtlıdır.
Enerji Silahları: (L)
Laserler, yoÄ?un bir enerjiyi düÅ?mana doÄ?rusal bir Å?ekilde gönderirler
X-Pulse, enerjiyi kesik kesik ama seri bir Ã…?ekilde yollar
Elektron Topu, yıldırım çakar gibi bir enerji atlaması gönderir
Ekipmanlar:
Silahların yanısıra mechinizin özelliklerini iyileÅ?tirici çeÅ?itli modifikasyonlar da satın alıp taktırabilirsiniz. Bunları tek tek inceleyelim:
---SoÄ?utma Modülü (SM) (fiyat:500) Bu modüllerden gerektiÄ?i kadar taktırabilirsiniz, her biri mechinizin ürettiÄ?i ısıyı tur baÅ?ına -2 azaltır.
---GeliÅ?miÅ? Radar Sistemi (GRS) (fiyat:4500) Bir tane alınabilir; Atak:+1 ve Defans:+1
---GeliÅ?miÅ? Navigasyon Sistemi (GNS) (fiyat:7500) Bir tane alınabilir; +1 tık/tur
---Sahte Hedef Cihazı (SHC) (fiyat: 3000) Bir tane alınabilir; Füzelere karÅ?ı Defans:+1
---Sinyal KarıÅ?tırıcı Telsiz (SKT) (fiyat:2500) Bir tane alınabilir. Her turda, 1/6 ihtimalle düÅ?manların Atak ve Defans:-2
---GeliÅ?miÅ? Optik Sistem (GOP) (fiyat:3500) Bir adet alınabilir, B ve L silahlarda Atak:+1
Daha önce bahsettiÄ?im gibi, bütün FRPworld ahalisinin katılabileceÄ?i bir mech-arena ligi kurmak istiyorum.
Katılım çok kolay: isteyen sadece maçlar üzerine bahis oynar, isteyenler ise kendi takımını kurup mech satın alır ve silahlarla donatarak maçlara sokar ve hatta çok isteyenler bu mechleri sahada bizzat yönetebilir.
Konu Å?öyle:
Büyük galaksiler arası savaÅ? biteli henüz çok olmamıÅ?tır. Yapılan binlerce mech Å?imdi ya paslanmakta (mecazi anlamda tabii, aslında paslanmaz yapılırlar) ya da uzay korsanları ve serbest çalıÅ?an kiralık askerler tarafından kullanılmaktadır. Ä°Å?te bu dönemde Â?Mech-ArenaÂ? denilen spor altın çaÄ?larını yaÅ?amaya baÅ?ladı! Ã?zellikle Halloran-VI gezegeni mech arenalarıyla ünlüydü ve öyle tek tük maçlar deÄ?il, düzenli yapılan toplu karÅ?ılaÅ?malar evrenin her yanından pek çok izleyicinin dikkatini çekmektedir.
Evet, biz de yeni kurulmakta olan alt liglerden birine takılacaÄ?ız.
Kurallar:
---Her FRPworld üyesi Å?u anda 10000 krediye sahip ve her ayın 5, 15 ve 25Â?inde 10000 daha alacaklar. Bu Halloran-V kredileri sizin maçlara bahis oynamanız için.
---Ä°steyen üye takım kurabilir. Bunun için takımın ismini kaydettirmesi yeterli. Sonra da mech satın alacacak ve bu mechine uygun silahlar satın alacak ve isterse arenada dövüÅ?türecek
---Maç baÅ?lamadan önce maça katılacak her mech silah ve ekipmanlarıyla birlikte bildirilmek zorundadır. Bahisler yatırılmaya baÅ?ladıktan sonra mech ve ekipmanları deÄ?iÅ?tirilemez.
---Bir maça yatırılan bahislerin %10Â?unu kazanan mech sahibi alır. Ayrıca maçların yayın hakkını elinde bulunduran Å?irket kazanan mech sahibine 3000, diÄ?erlerine 1000 öder. (bu miktar orta mechlerde 5000/2000, aÄ?ır mechlerde 10000/ 4000 Å?eklindedir)
---Yatırılan bahislerin kazanma durumundaki getirisi (bizim futbol bahisleri gibi) favori/süpriz olayına göre deÄ?iÅ?ir.
---Yıl sonunda en çok parayı biriktiren kiÅ?i Frpworld sanal mech ligi bahis birincisi olacak ve benden naçizane bir kitap ödülü kazanacak.
Evet ben önce mech alıp sistemi denemek isteyenler var mı onu öÄ?reneyim, sanırım bir iki kiÅ?i vardı. Sanıyorum sistemin stratejik yönleri var, kurallar pek uzun olmasa da iyi okunup anlaÅ?ılmalı. Maçlar kıran kırana olacak.
Arene dediÄ?imiz yerin prek bir özelliÄ?i yok düz bir arazi üzerine üç dört adet görüÅ?ü engellemesi bakımından Â?StonehengeÂ? türü barikat konacak o kadar.
Ä°Å?te arkadaÅ?lar size arenayı da verdim. Kuralların da anlaÅ?ılır olduÄ?unu sanıyorum (anlamadıÄ?ınız yer olursa sormaktan çekinmeyin) GörünüÅ?e göre aslında bir oyun yöneticisine bile ihtiyacınız yok, bir zar atıcısı hakem yeterli.
Bunu söylememin sebebi:
Gerçi pek ilgi varmıÅ? gibi gözükmüyor zaten ama eÄ?er olursa Maçları ben idare etmeyeceÄ?im. Ama oyuncu olarak katılmak isterim ve ödül sözüm de hala geçerli eÄ?er lig oluÅ?turulabilirse ve bir gönüllü para hesabını tutarsa. ArkadaÅ?lar Å?u sıralarda benim için oldukça önemli bir dönem yaÅ?ıyorum; bilgisayar programcılıÄ?ı öÄ?renerek kariyerimde bir deÄ?iÅ?ikliÄ?e gitme uÄ?raÅ?ısı içindeyim ve bu yüzden (evet, arada eÄ?lenmek de lazım ama) oyunları "hazırlamaya ve yönetmeye" fazla zaman ayırmasam, en azından olanların üzerine yeni yeni sorumluluklar eklemesem benim hakkımda daha hayırlı olacak. Artık müdavimlerden bazı arkadaÅ?larımız elini taÅ?ın altına soksun da evet, taÅ?ın altında görmek istiyorum elleri! haydi eller taÅ?ın altına! biraz oyun hakemliÄ?i yapılsın.
DediÄ?im gibi, görünüÅ?e göre konsept pek sarmadı ama oyun olursa arena da önünüzde kurallar da önünüzde. Ben oyuncu olarak çoÄ?u oyun gibi buna da seve seve katılırım. (oyuncunun iÅ?i kolay çünkü)
View next topic View previous topic
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum