Drizzt in ortaya attıÄ?ı soruyu tartıÅ?alım diyorum. Asluında belki ilk soru Å?u olmalı idi. Tanrı gerçek anlamda biz inanmasak bile tüm evre yok olsa bile var olacak bir güçmüdür? Yoksa onun ötesinde sadece inanlarının yarattıÄ?ı bir Å?ey midir? Yoksa temsil ettiÄ?i kavramın yarattıÄ?ı bir güç müdür?? Ã?rneÄ?in katillerin tanrısı bir anda bahçivanlar kendine inanmaya baÅ?larsa sonra o da bahçivanları kollarsa artık bahçivanlardan güç alan tanrı olabilir mi??
Drizzt in sorusuna gelirsek. Tanrı somut bir Å?ekilde var olabilir mi?? EÄ?er fantazi eserlerine ya da mitolojilere inanacak olursak sanırım hepsinde bir ya da birkaç defa tanrının bir beden de görünebildiÄ?i durum var. Ancak bence bu o kadar yadsınmamalı. Temsil edilen kavramın bedenleÅ?mesi bence onun o bedenle sınırlandıÄ?ı anlamına gelmez. Gerçekte o aynı kavranmaz varlıktır ancak o an için insanların kavrayabileceÄ?i bir Å?ekle bürünmüÅ?tür. Bu açıdan bence Drizzt biraz ters bakıyor. Aslında onun Menzoberranzana ikinci kitaptaki gidiÅ?ini biraz geciktirip kargaÅ?alar zamanındaki Lloth avatarını görmesini isterdim. Bir de Mielliki yi görse ne yapardı merak ediyorum cidden.
_________________ HARBE GÄ°DEN
Harbe giden sarı saçlı çocuk! <br>Gene böyle güzel dön; <br>Dudaklarında deniz kokusu, <br>Kirpiklerinde tuz; <br>Harbe giden sarı saçlı çocuk! <br>
Drizzt'in ilgili yazısını sonunda yazmayı bitirdim. Bu konuyla ilgili önemli bir yazı olduÄ?u için onu buraya koymayı uygun buluyorum. Ancak orda yazanlara pek de katılmadıÄ?ımı öncelikle belirteyim, neden katılmadıÄ?ımı da ayrıca mesajlarda açıklayacaÄ?ım zaten.
Yazı Å?u:
Ã?ok sonraları, DiyarlarÂ?daki ozanlar o hadiseye Â?Sıkıntılar ZamanıÂ? adını verdiler. Tanrıların göklerden dıÅ?arı sürüldüÄ?ü, avatarlarının ölümlüler arasında dolaÅ?tıÄ?ı zamanlardı. Kader TabletleriÂ?nin çalındıÄ?ı, Tanrıların Yücelordu AoÂ?nun gazabının uyandırıldıÄ?ı, büyülerin bozulduÄ?u ve bütün bunlar sonucunda, çoÄ?unlukla büyüye dayalı olarak kurulmuÅ? olan sosyal ve dinsel hiyerarÅ?ilerin kaos içine düÅ?tüÄ?ü bir zaman.
Fanatik rahiplerden, kendi tanrılarının avatarlarıyla karÅ?ılaÅ?maları hakkında bir sürü hikaye dinledim, tanrılarına baktıklarını iddia eden kadın ve erkeklerin anlattıÄ?ı çılgın hikayeler iÅ?ittim. Bu zorlu zamanlarda bir sürü kimse din deÄ?iÅ?tirdi, her ne kadar bulunması zor olsa bile onlar da aynı Å?ekilde ıÅ?ıÄ?ı ve doÄ?ru yolu gördüklerini iddia ediyorlardı.
Bu iddialara karÅ?ı çıkmıyorum ve dayanak noktalarına karÅ?ı da açıktan açıÄ?a tartıÅ?acak deÄ?ilim. Kaosun ortasında zenginlik bulanlar adına seviniyorum; her ne zaman birisi ruhani yardımın huzurunu yaÅ?asa ben de memnun oluyorum.
Peki ya inanç ne olacak?
BaÄ?lılık ve sadakat ne olacak? Eksiksiz güven? Ä°nanç somut kanıtla saÄ?lanmaz. Yürekten ve ruhtan gelir. EÄ?er bir kiÅ?i, bir tanrının varlıÄ?ına dair kanıta ihtiyaç duyuyorsa, o zaman maneviyat kavramı maddiyata indirgemiÅ? oluyor ve biz de kutsal olan bir Å?eyi mantıksal olan bir Å?eye dönüÅ?türmüÅ? oluyoruz.
TekboynuzÂ?a, yani kalbimin ve ruhumun sahibi olan tanrıça MielikkiÂ?nin sembolüne, o nadir görülen, deÄ?erli hayvana dokundum. Bu hadise Sıkıntılar ZamanıÂ?nın baÅ?langıcından önceydi. Fakat eÄ?er avatarları gördüklerini iddia edenlerle aynı fikir yapısına sahip olsaydım, ben de aynı Å?eyleri söyleyebilirdim. MielikkiÂ?ye dokunduÄ?umu, Ã?lü Ork GeçidiÂ?nin yakınlarındaki daÄ?larda bulunan büyülü bir koruda tanrıçamın bana göründüÄ?ünü söyleyebilirdim.
O tekboynuz Mielikki deÄ?ildi ama aynı zamanda oydu. Tıpkı gündoÄ?umunun, mevsimlerin, kuÅ?ların ve sincapların, ve asırlar devirmiÅ? bir aÄ?açtaki gücün de o olduÄ?u gibi. Güz rüzgarlarında uçuÅ?an yapraklar ve soÄ?uk daÄ? vadilerinde tepecikler oluÅ?turan kar tanecikleri de o; berrak bir gecenin kokusu, yıldızlı gök kubbenin parıltısı ve uzaklardaki bir kurdun uluyuÅ?u da.
Hayır, bir avatar gördüÄ?ünü iddia edenlere karÅ?ı açıktan açıÄ?a tartıÅ?mayacaÄ?ım. Zira o kimse, öyle bir Å?eyin varlıÄ?ının bile, inancın amacını ve deÄ?erini hiçe saydıÄ?ını anlamayacaktır. Zira eÄ?er gerçek tanrılar o kadar somut ve ulaÅ?ılabilir nitelikte olsaydı, o zaman bizler gerçeÄ?i bulmak için yolculuÄ?a çıkmıÅ? baÄ?ımsız yaratıklar olamazdık. Bir çobana ve onun köpeklerine ihtiyaç duyan bir koyun sürüsünden farkımız kalmazdı. DüÅ?ünmeyen ve özünde inanç olmayan yaratıklar olurduk.
Ã?Ä?üt oralarda bir yerlerde biliyorum. O kadar somut bir surette deÄ?il, bizim iyi ve adil olduÄ?unu bildiÄ?imiz Å?eylerde. Kendi hareketlerimizin deÄ?erini bize gösteren Å?ey, baÅ?kalarının hareketlerine verdiÄ?imiz tepkilerdir ve eÄ?er bize yol göstermesi için bir avatara, yani bir tanrının reddedilemez kanıtına ihtiyaç duyacak kadar alçaldıysak, o zaman gerçekten de çok acınası yaratıklarız demektir.
Sıkıntılar Zamanı mı ? Evet. Ve eÄ?er avatarlann tavsiyelerine inanırsak daha da zorlu geçecek demektir. Zira gerçek tektir ve bir sürü farklı ve hatta birbirine tezat oluÅ?turan iddiayı içinde banndıramaz,
O tekboynuz Mielikki deÄ?ildi, ama yine de oydu ve ben Mielikki'ye dokundum. Bir avatara, ya da tekboynuza dokunarak deÄ?il, dünyadaki yerime bakıÅ? açımla. Mielikki benim kalbim. Onun prensiplerini takip ediyorum, zira eÄ?er ben kendi vicdanımla prensipler ve düsturlar düzecek olsaydım, onunkiyle aynı olurdu. Mielikki 'yî takip ediyorum çünkü o benim gerçek dediÄ?im Å?eyi simgeliyor.
Ã?eÅ?itli tanrıların diÄ?er birçok takipçisinde de durum böyle. EÄ?er Diyarlar 'in panteonuna daha dikkatle bakacak olursak, "iyi" tanrıların düsturlarının birbirinden pek de farklı olmadıÄ?ını görürüz; inançtan inanca deÄ?iÅ?en Å?ey ise o düsturların dünyevi açıdan faklı olarak yorumlanmasıdır. DiÄ?er tanrılara, mesela Menzoberranzan 'ı yöneten rahibelerin kalplerine sahip olan Ã?rümcek Kraliçe Lloth gibi çekiÅ?me ve kaos tanrılarına gelince...
Onlardan bahsetmeye bile deÄ?mez. Onlarda hakikat yok, sadece dünyevi kazanç kaygısı mevcut. Ve öyle prensipler üzerine kurulmuÅ? her türlü din aslında, kiÅ?inin kendisini Å?ımartmasından baÅ?ka bir Å?ey deÄ?ildir ve ruhaniyetle hiçbir iliÅ?kisi yoktur. Dünyevî koÅ?ullarıyla bakılırsa Ã?rümcek Kraliçe'nin rahibeleri oldukça çetinlerdir; ruhani açıdan bakacak olursak hepsi bomboÅ?, iÅ?te bu sebeple, hayatları sevgi ve neÅ?eden yoksundur.
Ã?yleyse bana avatarlardan bahsetmeyin. Bana sizinkinin gerçek tanrı olduÄ?una dair bir kanıt göstermeyin. Sizin inançlarınıza hiç sorgulamadan saygı duyuyorum, eÄ?er siz de benim kalbimdekine saygı duyuyorsanız söyleyeyim; o denli somut bir kanıt gayet önemsizdir.Drizzt Do'Urden
Madem cevap yok galiba birçok kiÅ?i Drizzt e karÅ?ıymıÅ? Neyse bir Å?iirle olayı açayım accık:
Gökyüzünde mi yaÅ?arlar yoksa topraÄ?ın millerce altında mı sorarız
Ya da aramızda sıradan zannettiÄ?imiz bireyler midir onlar
Gerçek bir adları ve karakterleri var mıdır
Ya da sadece hayalgücümüzde canlandırdıÄ?ımız bir idol müdür onlar
Gerçek güçleri ne ve o gücü kim veriyor
Ormansa mesela temsil ettikleri onlar mı ormanları yönlendiriyor
SomutlaÅ?abiliyorlar mı bazen bir bedene dönüÅ?üp
SavaÅ?abiliyorlar mı ya da tehlikelerle baÅ?ka yöntemlerle
Onlarca soru aklımızda onlarca düÅ?ünce
Kesin olan Å?u ki bu kavramı anlamak bizim ötemizde
Bir somut varlık haline gelebilirler belki bizce anlaÅ?ılabilmek için
Ya da onların gücünü yansıtan yerlerde çıkabilirler karÅ?ımıza
O yüzden bana bir inanç Å?eklinin yanlıÅ? olduÄ?unu söylemeyin
Ne doÄ?ru ne yanlıÅ? tanrıları ne alçaltır kesin ben bilirim diye idda etmeyin
Kim karar verebilirki tanrının gerçekte ne olduÄ?una
Avatar da olabilir bunu reddedersen ne yapacaz karÅ?ımıza çıktıında
Firble der ki bu olay çözülemez mantıÄ?ımızla
Gerçek cevaplar ancak ortaya çıkar kalbe bakınca
Kalptir bize ne doÄ?ru ne yanlıÅ? anlatan
Her insanın tanrısı farklı bir varlıktır nasıl farklı is kalplerde yatan
_________________ HARBE GÄ°DEN
Harbe giden sarı saçlı çocuk! <br>Gene böyle güzel dön; <br>Dudaklarında deniz kokusu, <br>Kirpiklerinde tuz; <br>Harbe giden sarı saçlı çocuk! <br>
Güzel Å?iir firble ve olaya güzel bir bakıÅ? açısını yansıtmıÅ? ancak tek mesajda ordaki tüm konulara deÄ?inebileceÄ?imi sanmıyorum. Onun yerine yukarıdaki mesajımda attıÄ?ım yazının yanlıÅ?lıklarına biraz giriÅ? yapacaÄ?ım.
Drizzt bu yazısında avatarların önemini bir tanrının varlıÄ?ının reddedilemez kanıtı olmasına baÄ?lamıÅ? ki ben bu noktaya katılmıyorum. Neden mi?
Faerun gibi (ya da bizim diyarımız gibi de diyeyim) çok tanrılı bir yerde insanların bir tanrıya inanmasının/inanmamasının sebebi onların varlıÄ?ını kabul edip etmemelerine dayanmaz. Drizzt'in Lloth'a inanmamasının sebebi onun aslında olmadıÄ?ını, o yochlolların kendi zevkleri için geldiÄ?ini düÅ?ünmesi miydi? KuÅ?kusuz hayır. Lloth vardır ama Lloth'un öÄ?retileri Drizzt'e hitap etmiyordur (gerçi kendisi de buna yakın sözler sarfetmiÅ? ama yakından incelerseniz aslında olayın o olmadıÄ?ını görebilirsiniz) Yani bu durumda Lloth'un avatarı -yani Drizzt'in deyimiyle onun reddedilemez kanıtı- karÅ?ısına çıksa Drizzt inanacak mıydı? Bu sorunun cevabının hayır olmasını bekliyoruz ancak diÄ?er rahiplerin avatarı gördüÄ?ü için inandıklarını ima etmiÅ? (hatta dahası avatarların gerçekte varolmadıklarına dair imalar bile var)
Tanrıların günlük hayatımızda varlıklarının reddedilemez kanıtına ihtiyaç duyuyor olsaydık bile o kanıtı avatarla sınırlamak yanlıÅ? olurdu, çünkü her bir rahip büyüsü aslında o tanrının reddedilemez kanıtıdır. Drizzt zin-carla ile diriltilmiÅ? Zaknafein ile karÅ?ılaÅ?tıÄ?ında aslında Lloth'un reddedilemez bir kanıtını gördü mesela.
Sizin de görüÅ?lerinizi bekliyorum, sonra daha detaylı deÄ?inmeye baÅ?layacaÄ?ım Å?u an sadece bir giriÅ? yaptım.
Yav benim görüÅ?lerim aslında bu yazının kötü bir yazı olduu yönünde ( Pyros duymasın : !) Neyse bi iki neden söleyeyim. Bi defa ben tanrının bedenleÅ?ebileceÄ?ine kesinlikle inanırım. Å?u farklıdır. Ä°nanmak için somut bir kanıta ihtiyaç duymak. Ben lord Dragonfire a inanmak için onun somut kanıtına ihtiyaç duymam çünkü o inanç aslında benim kalbimde baÅ?lar ve biter. Ancak bildiÄ?im baÅ?ka bir Å?ey var ki benim inandıÄ?ım ve inancımla güçlendirdiÄ?im kavram gerektiÄ?inde somut bir varlıÄ?a dönüÅ?ebilir. (hint mitolojisinde bu varlıklara avatar denir bunu biliyorsunuz zaten.) Sonuçta böyle bir Å?eyin mümkün olabileceÄ?ine inanırım ( not rp dıÅ?ında da) Ancak bu somut hale gelebilen varlıÄ?ın aslında Drizzt in durumunda tüm ormanın aÄ?açöların kuÅ?ların vesairenin ruhunun birleÅ?miÅ? beden bulmuÅ? halinden ibaret olduÄ?u yani ormandan baÄ?ımsız olmadıÄ?ı muhakkaktır. Drizzt tekboynuzu gördüÄ?ünde daha önce gördüÄ?ü kuÅ? vesaire tanrısın varlıÄ?ının parçası iken bu defa tanrısın varlıÄ?ının tamamının somutlaÅ?mıÅ? halini gördü (diÄ?erlkeri parça idi sadece) Yıldızsız geceye bakarsanız zaten Drizztin tek boynuzu gördüÄ?ünde tanrısını görmüÅ? gibi heyecanlandıÄ?ını farkedeceksiniz. Ve o kitapta bunun bir iÅ?aret olduÄ?una gerçekten emin... o açıdan Drizzt bence gerçekten hata yapmıÅ?.. Bence tanrısına inanmak için somut kanıta inanma ihtiyacı duymak ne kadar yanlıÅ?sa. Somut bir kanıta Å?ahit olmanın tanrı inancını mahvedeceÄ?ine inanmak da o kadar yanlıÅ?..
_________________ HARBE GÄ°DEN
Harbe giden sarı saçlı çocuk! <br>Gene böyle güzel dön; <br>Dudaklarında deniz kokusu, <br>Kirpiklerinde tuz; <br>Harbe giden sarı saçlı çocuk! <br>
Joined: Oct 01, 2003
Posts: 4316
Location: istanbul
Posted:
Sat May 29, 2004 12:24 am
Tam Drizzt den beklenecek cevap. atbiki o farkında deÄ?il loth rahiplerinde ki maneviyatı içtenliÄ?i çünkü o loth u reddetmiÅ? ama bunu ancak bir lloth rahibine sorarsak anlayabiliriz.
_________________ her zaman yalan söyle ki, kimse yalan söylediÄ?ini anlayamasın
güç amacın, k
Ã?yle belki ama Miellikiye de inancı bana çok doÄ?ru deÄ?il gibi... Somut kanıta ihtiyaç duymamak baÅ?ka.. Somut bir kanıta tanık olmayı inancın anlamını yitirmesi olarak görmek baÅ?ka.. Bana daha çok bu ikinciyi yapıyo gibi geldi.
_________________ HARBE GÄ°DEN
Harbe giden sarı saçlı çocuk! <br>Gene böyle güzel dön; <br>Dudaklarında deniz kokusu, <br>Kirpiklerinde tuz; <br>Harbe giden sarı saçlı çocuk! <br>
Joined: Oct 05, 2003
Posts: 871
Location: eskiþehir
Posted:
Mon May 31, 2004 12:33 am
Quote:
Ã?yle belki ama Miellikiye de inancı bana çok doÄ?ru deÄ?il gibi...
yanlıÅ? hatırlamıyosam drizzt'in mielikki ye neden inandıÄ?ını, nasıl kendi ilkelerine yakın bulduÄ?unu falan kitapta drizzt'in aÄ?zından -hani her chapter ın baÅ?ında bi kompozisyon oluyor ya- anlatılmıÅ?tı... önce bir tanrıya inanıp inanmamayı sorgulamıÅ?tı yanlıÅ? hatırlamıyosam... tanrıların düÅ?ünceden ibaret olduÄ?unu zikretmiÅ?ti... ve kendi düÅ?üncelerinin kendisini mielikkiye yönelttiÄ?ini anlatmıÅ?tı.. yanlıÅ?ım varsa affola
_________________ you are not alone ; so don't be afraid in the dark and cold m'thain d'streea
View next topic View previous topic
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum