Author |
Message |
jarlaxle93
Kullanıcı
Joined: Aug 05, 2008
Posts: 18
|
Posted:
Tue Aug 05, 2008 7:34 am |
|
sürükleyici bir senaryo nasıl yazılır?ayrıntılı bir Å?ekilde açıklayabilecek olan var mı?adım adım nasıl yapılır?oyuncuların hep keyif alması için ve uzu sürebilmesi için..ayrıntılı bir Å?ekilde açıklarsanız sevinirim |
|
|
Back to top |
|
|
Illyra
Forum Yöneticisi
Joined: Jan 25, 2005
Posts: 2113
Location: Duskwood
|
Posted:
Tue Aug 05, 2008 7:58 am |
|
merhaba.
öncelikle senaryo senin tarzındadır, nasıl olacaÄ?ı sana baÄ?lıdır ama sürükleyici olması için iÅ?ine yaracaÄ?ını umduÄ?um bir kaç püf noktayı açıklayabilirim.
ilk olarak ince ayrtınılara kadar ayarlama yaparsan hem senin hem de oyuncuların açısından her Å?ey daha rahat geliÅ?ecektir.
ama aynı zamanda ilerledikleri yerlerde her an karÅ?ılarına bir Å?ey çıkarsa, baÅ?ları beladan kurtulmazsa oyun sürükleyici olacaktır, bırak senaryoda eksik bilinmeyen yerler kalsın. o zaman oyuncular bunu her zaman merak edece ve merak onlara öÄ?renme merakı ile ilerleme azmi verecektir.
aynı zamanda vereceÄ?in bir kaç sihirli eÅ?ya oyuncular için çok deÄ?erli olacak ve onları kullanma hevesi ile devam edeceklerdir.
uzun süreli oyunlar içinde, küçük olayları birbirine baÄ?layıp finalde hepsini büyük bir olay ile baÄ?daÅ?tırırsan oldukça zevkli olacaktır.
umarım bunlar iÅ?ine yarar. iyi eÄ?lenceler. |
_________________
|
|
Back to top |
|
|
Slach
Gölge Ustası
Joined: Nov 13, 2004
Posts: 759
Location: EskiÃ…?ehir
|
Posted:
Tue Aug 05, 2008 9:14 am |
|
Merhaba;
Sürükleyici hikaye deÄ?iÅ?ken bir kavramdır.Mesela ben oyunun içinde dövüÅ?meyi sevmem benim daha çok ilgimi çeken konuÅ?malar bilmeceler ufak ama önemli Å?eylerdir benim karÅ?ıma sürekli bir dövüÅ? getirirsen gerçekten o oyun bana çok haz vermez ama baÄ?zısı içinde tam tersi geçerli olabilir.Tabiki bu çok büyük bir etken deÄ?il ama bunun arasını tutturursan oyun baÅ?arılı olabilir.
Aklıma gelen baÅ?ka birÅ?ey daha oyunun mantıklı olmalı buda çok önemli. Sürekli üstün güçler dönüp biÅ?eyler oluyorsa oyunun giderek sıkıcılaÅ?ır sırf böyle düÅ?ünme sen düÅ?ük seviyeli adamın eline büyülü silah vermemelisin yada kral görev vermek için senin grubunu çaÄ?ırmamalı.
Oyunu öyle bir dizayn etki sen her türlü Å?eye hazırlıklı ol oyuncularda senin ilerlediÄ?in rotadan çok sapmadan devam etsinler. EÄ?er sen hazırlıksız gelirsen yani açıklar bırakırsan senaryoda dengeler bozulacaktır sonra kendi elindeki hikayeyi bırakıp o an aklına ne geliyorsa onu söylerisn bu da çok baÅ?arılı olmaz.
Oyunculara küçük süprizler yap tamamen sallıyorum buldukları bir anahtar hiç beklemedikleri bir anda beklemedikleri bir kapıyı açsın tabi o anahtarı hatırlarlarsa.Yada tanıdık yüzler çıkartırsın ortaya kilit yerlerde oyuncuya yardım ederler bizim arkadaÅ? sarhoÅ? monk kullanıyordu bunun için.
Konu bütünlüÄ?ün olsun yerle sürekli oynama gerekirse ufar bir harita çiz onun dıÅ?ına taÅ?mamaya çalıÅ?. Mesela orta dünya haritası çok büyük deÄ?ildir ama neler neler olmuÅ? deme orda Bu çok da önemli deÄ?il de zamanla pek oynamasan iyi olur. Tasvir üzerine oynattıÄ?ımız için kafa karıÅ?tırıcı bir senaryo olur.
Son ve en önemli olarak iyi tasvir edemiyor ve akıcı anlatamıyorsan istediÄ?in gibi bir hikaye yaz hatta en mükemmel senaryoyu yazmıÅ? ol yine de gayet sıkıcı ve yavan olacaktır benden söylemesi. |
_________________ Oyunların kralını bozan hep benim, gırgırı Å?amatayı seven hep benim, bilin bakalım ben kimim? |
|
Back to top |
|
|
Darkgnome
Kullanıcı
Joined: Jan 31, 2004
Posts: 3918
Location: Ankara
|
Posted:
Tue Aug 05, 2008 6:19 pm |
|
Bu konu beni en büyük dez avantajım olduÄ?undan sana kendi yaptıÄ?ım en büyük hatayı yapmamanı tavsiye ederim. Ã?nceden çalıÅ?, önceden hazırlık yap, önceden ayrıntıları belirle.
Ben: Å?imdi bir iblis olsun. Büyücülerin çaÄ?ırdıÄ?ı bir iblis. Ä°Å?te grubun yaÅ?am enerjisini kullanmak istemiÅ?ler ama iÅ? ters gitmiÅ?. Ä°blis büyücüleri öldürüp kaçmıÅ?. Grup bilmesin ama iblis onları onu burada tutan güç kendileri olduÄ?u için öldürmemiÅ? olsun. Yakınlarına da yaklaÅ?ammıyor çünkü sürekli bir kötülüklerden korunma tılsımları var. Ã?lmelerine de izin veremez. Grupta ayrılamıyor. Ayrılınca lanetlenmiÅ? gibi oluyorlar mesela. Biri ölürsede aynı olay. Yollarına ogre felan çıkartırım. Pegasusu felan. Tamam güzel. Hadi, hoooooop oldu bu iÅ?! "Gelin arkadaÅ?lar. Senaryo hazır oyuna baÅ?layalım!"
Bizim DM: DüÅ?üncelerini bilmediÄ?im için yazamıyorum ama en basidinden Å?unu diyeyim bir senaryosu yaklaÅ?ık 1 adet, A5, tek ortalı defter tutuyordu. İçinde yaratıklardan, Å?ehirlere, NPC'lerden haritalara her Å?eyi ile tam bir senaryo vardı.
Benim keÅ?ke Å?öyle yapsaydım eddiÄ?im yerler varken, onda bu durum söz konusu deÄ?ildi.
Her önemli NPC'ye bir geçmiÅ? ver. Mesela gözü yaralı bir NPC olsun ve gözünn bir hikayesi olsun. BU onun kiÅ?iliÄ?ine etki etmiÅ? olsun. Yada Å?açını taramaya ok meraklı bir kadın karakter de olabilir. Oyuncular etraflarında ne kadar çok gerçek insan varmıÅ? gibi hissederlerse o kadar beÄ?enirler oyunu. Bir komutanın ne yapıp ne yapamayacaÄ?ını onun hareketlerinden anlamak oyuncuların baÅ?arma ve plan yapma isteklerini artırıyor. |
_________________ Göz alıcı tepenin yerinde artık binalar yükseliyor. Büyük, ulu; ama büyüleyici mi? Sislerin ardından ıÅ?ıÄ?ı daha net görürdüm, Å?imdi, kalabalıÄ?ın içinde, koca bir boÅ?luktayım.
Eskisi ka |
|
Back to top |
|
|
jarlaxle93
Kullanıcı
Joined: Aug 05, 2008
Posts: 18
|
Posted:
Tue Aug 05, 2008 7:07 pm |
|
çok teÅ?ekkürler peki senaryo nasıl yazılır?yada bir oyunu nasıl planlarsınız?adım adım neler düÅ?ünülür yazılır planlanır?kendi dünyanızı yaparsanız nasıl yaparsınız?kendi yöntemlerinizi söylerseniz sevinirim.örnek olcaÄ?ı için daha yararlı olur diye düÅ?ünüyorum.. |
|
|
Back to top |
|
|
Bogus
Site Yazarı
Joined: Nov 29, 2006
Posts: 864
Location: Istanbul
|
Posted:
Tue Aug 05, 2008 8:09 pm |
|
Daha önce Hazır Cevap kısmına yazdıÄ?ım senaryo yazmak ile ilgili bir yazı. Ä°Å?ine yarayacaÄ?ını düÅ?ündüÄ?üm için burada tekrar paylaÅ?ayım dedim.
Quote: |
Konu DM'lik olduÄ?u zaman senaryo hazırlamak iÅ?in en önemli kısmıdır. Pek çok DM senaryolarını hazırlarken hikayeyi tek boyutlu yapma hatasına düÅ?erler. Bir senaryoyu baÅ?ından sonuna kadar yazdıÄ?ınız zaman doÄ?al olarak da oyuncuların tek yaptıÄ?ı Å?ey aslında sizin yazdıÄ?ınız senaryoyu zoraki bir Å?ekilde birebir oynamaktır.
Tolkien olduÄ?umuzu ve bir gruba dünyanın en iyi fantastik hikayesini hatta senaryosunu oynattıÄ?ımızı düÅ?ünelim... Oyunun sonunda herhalde Tolkien'in Frodo'yu oynayan oyuncuyu azarlayarak:
DM: Atacaksın olm iÅ?te yüzüÄ?ü hadi abi at...
Oyuncu (Frodo): Atmıyorum, ben yüzüÄ?ü daha fazla güç için kullanacaÄ?ım. O benim kıymetlim...
DM: Atmıyor musun? Tamam abicim o zaman. Bir anda sırtında Gollum'u buluyorsun...
böyle bir dialoÄ?a girmesi gruba isyana sürükler ve oyunu orada bırakmalarına yol açardı deÄ?il mi?
Ä°Å?te bu yüzden aslında senaryon, hikayen mükemmel bile olsa eÄ?er oynatma Å?eklin yukarıdaki gibiyse oyunlar genelde sen istemeden bitebilirler.
Bu yüzden oyunculara istedikleri özgürlüÄ?ü saÄ?lamak zorundasın. Ancak bir grubun içersindeki her oyuncunun istedÄ?i Å?eyler, hatta istediÄ?i oyun tipi bile farklı olabilir ve bazen birlikte takılmak bile istemeyebilirler...
Ä°Å?te bu yüzden de gerçekten de bir grubu bir arada tutan bir baÄ? olmalıdır. Dragonlance bunu en kolay yapabileceÄ?in oyun aslında çünkü sonuçta epic role play game diye geçiyor. Mesela aynı grup havasını Ravenloft da yaratmak daha zor bir Å?ey.
Peki hem oyuncuları serbest bırakıp hem de senaryomu nasıl oynatacaÄ?ım diye soruyorsan iÅ?te o biraz tecrübe, deneme yanılma iÅ?i... Ama sana bu konuda bir kaç ipucu verebilirim.
1) Senaryonu sonuna kadar yazma. Oyuncuların yaptıkları hareketlere göre sürekli olarak senaryonu güncelle. Kelebek etkisini bol bol kullan. Oyuncuların daha önceden yaptıkları bir olayın etkisini daha sonra karÅ?ılarına çıkar. Böylece oyuncular senin yazılı senaryondan gittikleri hissine kapılmazlar ve oyunda gerçekten bir Å?eyleri etkilediklerini düÅ?ünürler. Ki gerçekten etkilerler de...
2) Plot, yani olaylar zincirini çıkar. Senaryonun ana hatlarını belirledikten sonra bir olaylar zinciri çıkar, ki hangi olayın hangi olayı tetiklediÄ?ini unutmayasın. Bu olaylar hem oyuncuların etkisi ile, hem de oyuncuların etkisi olmadan kendi baÅ?larına geliÅ?meli...
Bu zinciri çıkartırsan, ilk maddede söylediÄ?im oyuncular tarafından yapılan deÄ?iÅ?iklikleri senaryonda daha kolay takip edip geliÅ?tirebilirsin.
3) Setting. Setting üzerinde çok uÄ?raÅ?lar vermelisin ve iyice detaylı bir ortam yaratmalısın. Ortam senin oyunundaki karakterlerin, doÄ?anın, içinde bulundukları kültürün, dinin, ortak düÅ?manların, korkularının vs. hikayenin bütün elementlerinin etkileÅ?imidir. Bunu baÅ?tan ne kadar iyi kurarsan oyunda o kadar otonom bir Å?ekilde senin zahmetine gerek duymadan geliÅ?ir. Bunun için de bol bol kitap okuman gerekiyor, ya da Dragonlance dünyasında kendi zamanını yaratacaksın.
4) NPC'ler. Bunları da Setting gibi çok detaylı yaratmalısın. NPC'lerin karakterlerini iyi oturtursan onlar da aslında bir oyuncuya dönüÅ?ürler. Böyle durumda oyuncuların önceden ne yapcaklarını tahmin ederek senaryoda ona göre NPC'lere bir rol vermen gerekmez. NPC'leri oyuncu gibi görürsen ve karakterlerini detaylı ve tutarlı kurarsan otamatik olarak oyun sırasında kendiliÄ?inden "onlar Å?öyle yaparsa bu karakter de böyle yapar" diyebilirsin. Ve karakterlerini iyi yarattıysan o zaman oyuncular bu karakteri gerçekten karakter olarak görürler ve onun haraketleri onlara yapay gelmez.
Aynı Gollum olayına dönecek olurak, eÄ?er Tolkien Gollum'u sadece baÅ?ı sıkıÅ?ınca oyuna sokarsa, arada bir bize onun monologlarını ve garip davranıÅ?larını, yüzüÄ?e olan düÅ?künlüÄ?ünü hissettirmez ise, kısacası onu oyuncular ile oynarken arada bir unutuyorsa ondan sonra oyunun sonunda ,kafasında öyle bir karakter bile olsa, pat diye Frodo ile boÄ?uÅ?turuyorsa o zaman o DM kötü bir DM olur.
Sadece DL adına deÄ?il,tüm oyunlarda DM'lik namına önereceklerim bunlar. |
|
_________________
ÇıÄ?lıkta henüz umut vardır, çıÄ?lık atmak güç ister. Tehlike, fısıltıdadır. Çünkü fısıltı bir tükeniÃ…?in ifadesidir. |
|
Back to top |
|
|
jarlaxle93
Kullanıcı
Joined: Aug 05, 2008
Posts: 18
|
Posted:
Tue Aug 05, 2008 9:35 pm |
|
çok teÅ?ekkürler bogus yardımcı oldu çok..peki bunlarda biraz daha ayrıntıya inebilirmiyiz yani..karakter gibi ayrıntılı bir npc nasıl yapılır diye adım adım anlatmak mesela?senaryoyu yazma?setting hazırlama?ayrıntılı bir Å?ekilde adım adım anlatabilecek var mı acaba herkes kendi yöntemini de anlatabilir |
|
|
Back to top |
|
|
jarlaxle93
Kullanıcı
Joined: Aug 05, 2008
Posts: 18
|
Posted:
Wed Aug 06, 2008 3:25 am |
|
yardım etcek olan var mı?peki senaryoyu nasıl hazırlayabiliriz?ilk baÅ?ta Å?unu yaparsın sonra bunu falan gibi yani hem esnek olcak bi senaryo (yani oyuncunun yaptıklarına göre deÄ?iÅ?cek ve oyuncu kendini gerçek bi dünyanın içinde olduÄ?unu düÅ?üncek) hemde sürükleyici olcak?bunu aslında kendiniz senaryoyu nasıl yazıyorsanız onu adım adım anlatırsanız daha çok yararı olcak bana örnek olcak yani |
|
|
Back to top |
|
|
Yener
Kullanıcı
Joined: Jan 12, 2005
Posts: 1742
Location: Ä°stanbul
|
Posted:
Wed Aug 06, 2008 4:50 am |
|
http://www.frpworld.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6559
ArkadaÅ?lar bu konu ile ilgili tavsiyeler için yukarıda ki linkteki yazıları kesinlikle dikkate almanızı tavsiye ederim. Bu konuda çok usta arkadaÅ?lar var burada da onlardan bir kaçının yazıları mevcut. Ayrıca sürükleyici senaryolar yaratma konusunda usta olduÄ?unu düÅ?ündüÄ?üm bogus 'un tavsiyelerinide dikkatle okuyunuz, her ne kadar mütevazi takılsada kendisi yılların tecrübesidir .
Bu arada konuyu hazır cevap a taÅ?ıyorum oraya daha uygun. |
_________________ [b:bc27a75495]Ignorance is not bliss, merely uninformed misery.[/b:bc27a75495] |
|
Back to top |
|
|
jarlaxle93
Kullanıcı
Joined: Aug 05, 2008
Posts: 18
|
Posted:
Mon Aug 18, 2008 7:31 pm |
|
tavsiyeleriniz ve açıklamalarınız için çok teÅ?ekkürler gerçekten çok uÄ?raÅ?mıÅ?sınız yardım etmek için ve yararlı olduÄ?unu düÅ?ünüyorum..bi sorum daha var..Å?imdi iÅ?in teknik kısmını sordum diyelim peki uygulaması nasıl olucak?yani ben bu sorunu yaÅ?ıyorum bi senaryo yazarken önce neleri yapmam lazım..senaryoyu bi yere mi yazmam lazım oyuncuların napıcaıÄ?ını falan.sonra maceralarını mı hazırlamalıyım dungeon ları onların haritalarını monster ları falan..npc leri ne zaman yapmalıyım..bu konuda da yardım ederseniz çok sevinirim..bilmek istediÄ?im adım adım nasıl yapılır bu küçük bi senaryoyla örnek verebilirmisiniz..bunu da böyle detaylı açıklarsanız çok sevinirim teÅ?ekkürler |
|
|
Back to top |
|
|
Edmond
Kullanıcı
Joined: Jul 03, 2006
Posts: 5509
Location: Ã?anakkale
|
Posted:
Mon Aug 18, 2008 7:45 pm |
|
jarlaxle93 wrote: |
tavsiyeleriniz ve açıklamalarınız için çok teÅ?ekkürler gerçekten çok uÄ?raÅ?mıÅ?sınız yardım etmek için ve yararlı olduÄ?unu düÅ?ünüyorum..bi sorum daha var..Å?imdi iÅ?in teknik kısmını sordum diyelim peki uygulaması nasıl olucak?yani ben bu sorunu yaÅ?ıyorum bi senaryo yazarken önce neleri yapmam lazım..senaryoyu bi yere mi yazmam lazım oyuncuların napıcaıÄ?ını falan.sonra maceralarını mı hazırlamalıyım dungeon ları onların haritalarını monster ları falan..npc leri ne zaman yapmalıyım..bu konuda da yardım ederseniz çok sevinirim..bilmek istediÄ?im adım adım nasıl yapılır bu küçük bi senaryoyla örnek verebilirmisiniz..bunu da böyle detaylı açıklarsanız çok sevinirim teÅ?ekkürler |
Dediklerimi yalnızca ben uyguluyorum, benim gibi kullanan yok galiba.Ama ben yine de söyleyeceÄ?im:
1. AÅ?ama:Konu tasarımı.Yani konu ne olacak, bir yerde çıkacak bir isyan mı?Yoksa gaipten gelen seslerin kaynaÄ?ı mı?
2. AÅ?ama:Haritada yerlerin belirlenmesi.Nerede geçecek bu olay.Haritada geçen yerler, konuya uygun mu?
3. AÅ?ama:Elemanlar nereden nereye sürüklenecek.Aslında bu kısım bana çok zor geliyor.Benim oynadıÄ?ım elemanlar genelde aÅ?ırı gıcık.Senaryoya baÄ?lı kalmayıp tip tip Å?eyler yapmak isteyebiliyorlar.Hâliyle senaryo amacından genelde çıkıyor.Adamları geri döndermek zorundasın.Amaçlarını uygulatmak zorundasın.Fakat bunu gidecekleri yollarla bir deprem Å?eklinde ayıramazsın.Nasıl geri döndüreceÄ?ini bilmen gerekiyor (bol maaÅ? teklif etmek gibi)
4. AÅ?ama:NPC'lerin gücü vs.Bu aÅ?amada pek durmadım hiçbir zaman.Sen durabilirsin.
5. AÅ?ama:Elemanlar nerede baÅ?layacaki.Niye orada baÅ?layacak, göreve nasıl atlayacak.Niye onlar seçilecek vs.Bu aÅ?amayı 1. aÅ?amayla da yapabilirsin ama ben hep en sonda tasarlarım.
Ve her Å?eyi harita üzerinde yaparım.Yani haritanın arkası karalama kaÄ?ıdı gibidir bende. |
_________________ I always knew I was a star And now, the rest of the world seems to agree with me.
The reason we're successful, darling? My overall charisma, of course.
I never thought of myself as the leader. The most important person, perhaps.
-Freddie Mercury |
|
Back to top |
|
|
jarlaxle93
Kullanıcı
Joined: Aug 05, 2008
Posts: 18
|
Posted:
Mon Aug 18, 2008 8:06 pm |
|
çok teÅ?ekkürler tam böle biÅ?i istemiÅ?tim..dm ler kendi senaryo yazma yollarını böle yazarsa çok sevinirim önümde bir sürü örnek olması çok iyi olur.. |
|
|
Back to top |
|
|
Edmond
Kullanıcı
Joined: Jul 03, 2006
Posts: 5509
Location: Ã?anakkale
|
Posted:
Mon Aug 18, 2008 10:24 pm |
|
jarlaxle93 wrote: |
çok teÅ?ekkürler tam böle biÅ?i istemiÅ?tim..dm ler kendi senaryo yazma yollarını böle yazarsa çok sevinirim önümde bir sürü örnek olması çok iyi olur.. |
Umarım kötü örnek deÄ?ilimdir.Ã?ünkü benim oynattıÄ?ım en ciddi oyun bile 4 hafta sürdü
(gerçi sınavların yoÄ?unluÄ?undandı ya neyse |
_________________ I always knew I was a star And now, the rest of the world seems to agree with me.
The reason we're successful, darling? My overall charisma, of course.
I never thought of myself as the leader. The most important person, perhaps.
-Freddie Mercury |
|
Back to top |
|
|
jarlaxle93
Kullanıcı
Joined: Aug 05, 2008
Posts: 18
|
Posted:
Mon Aug 18, 2008 11:00 pm |
|
yok hayır kötü diil bir sürü örnek görmek benim için yararlı olcak diye düÅ?ünüyorum |
|
|
Back to top |
|
|
jarlaxle93
Kullanıcı
Joined: Aug 05, 2008
Posts: 18
|
Posted:
Tue Aug 19, 2008 5:57 pm |
|
kendi yöntemlerini söyliyecek baÅ?ka biri yok mu acaba oyunu (senaryoyu) kurma konusunda? |
|
|
Back to top |
|
|
|
|