Author |
Message |
jarlaxle93
Kullanıcı
Joined: Aug 05, 2008
Posts: 18
|
Posted:
Mon Aug 04, 2008 9:34 pm |
|
sürükleyici bir senaryo nasıl yazılır?ayrıntılı bir şekilde açıklayabilecek olan var mı?adım adım nasıl yapılır?oyuncuların hep keyif alması için ve uzu sürebilmesi için..ayrıntılı bir şekilde açıklarsanız sevinirim |
|
|
Back to top |
|
|
Illyra
Forum Yöneticisi
Joined: Jan 25, 2005
Posts: 2113
Location: Duskwood
|
Posted:
Mon Aug 04, 2008 9:58 pm |
|
merhaba.
öncelikle senaryo senin tarzındadır, nasıl olacağı sana bağlıdır ama sürükleyici olması için işine yaracağını umduğum bir kaç püf noktayı açıklayabilirim.
ilk olarak ince ayrtınılara kadar ayarlama yaparsan hem senin hem de oyuncuların açısından her şey daha rahat gelişecektir.
ama aynı zamanda ilerledikleri yerlerde her an karşılarına bir şey çıkarsa, başları beladan kurtulmazsa oyun sürükleyici olacaktır, bırak senaryoda eksik bilinmeyen yerler kalsın. o zaman oyuncular bunu her zaman merak edece ve merak onlara öğrenme merakı ile ilerleme azmi verecektir.
aynı zamanda vereceğin bir kaç sihirli eşya oyuncular için çok değerli olacak ve onları kullanma hevesi ile devam edeceklerdir.
uzun süreli oyunlar içinde, küçük olayları birbirine bağlayıp finalde hepsini büyük bir olay ile bağdaştırırsan oldukça zevkli olacaktır.
umarım bunlar işine yarar. iyi eğlenceler. |
_________________
|
|
Back to top |
|
|
Slach
Gölge Ustası
Joined: Nov 13, 2004
Posts: 759
Location: EskiÅ?ehir
|
Posted:
Mon Aug 04, 2008 11:14 pm |
|
Merhaba;
Sürükleyici hikaye değişken bir kavramdır.Mesela ben oyunun içinde dövüşmeyi sevmem benim daha çok ilgimi çeken konuşmalar bilmeceler ufak ama önemli şeylerdir benim karşıma sürekli bir dövüş getirirsen gerçekten o oyun bana çok haz vermez ama bağzısı içinde tam tersi geçerli olabilir.Tabiki bu çok büyük bir etken değil ama bunun arasını tutturursan oyun başarılı olabilir.
Aklıma gelen başka birşey daha oyunun mantıklı olmalı buda çok önemli. Sürekli üstün güçler dönüp bişeyler oluyorsa oyunun giderek sıkıcılaşır sırf böyle düşünme sen düşük seviyeli adamın eline büyülü silah vermemelisin yada kral görev vermek için senin grubunu çağırmamalı.
Oyunu öyle bir dizayn etki sen her türlü şeye hazırlıklı ol oyuncularda senin ilerlediğin rotadan çok sapmadan devam etsinler. Eğer sen hazırlıksız gelirsen yani açıklar bırakırsan senaryoda dengeler bozulacaktır sonra kendi elindeki hikayeyi bırakıp o an aklına ne geliyorsa onu söylerisn bu da çok başarılı olmaz.
Oyunculara küçük süprizler yap tamamen sallıyorum buldukları bir anahtar hiç beklemedikleri bir anda beklemedikleri bir kapıyı açsın tabi o anahtarı hatırlarlarsa.Yada tanıdık yüzler çıkartırsın ortaya kilit yerlerde oyuncuya yardım ederler bizim arkadaş sarhoş monk kullanıyordu bunun için.
Konu bütünlüğün olsun yerle sürekli oynama gerekirse ufar bir harita çiz onun dışına taşmamaya çalış. Mesela orta dünya haritası çok büyük değildir ama neler neler olmuş deme orda Bu çok da önemli değil de zamanla pek oynamasan iyi olur. Tasvir üzerine oynattığımız için kafa karıştırıcı bir senaryo olur.
Son ve en önemli olarak iyi tasvir edemiyor ve akıcı anlatamıyorsan istediğin gibi bir hikaye yaz hatta en mükemmel senaryoyu yazmış ol yine de gayet sıkıcı ve yavan olacaktır benden söylemesi. |
_________________ Oyunların kralını bozan hep benim, gırgırı Å?amatayı seven hep benim, bilin bakalım ben kimim? |
|
Back to top |
|
|
Darkgnome
Kullanıcı
Joined: Jan 31, 2004
Posts: 3918
Location: Ankara
|
Posted:
Tue Aug 05, 2008 8:19 am |
|
Bu konu beni en büyük dez avantajım olduğundan sana kendi yaptığım en büyük hatayı yapmamanı tavsiye ederim. Çnceden çalış, önceden hazırlık yap, önceden ayrıntıları belirle.
Ben: şimdi bir iblis olsun. Büyücülerin çağırdığı bir iblis. İşte grubun yaşam enerjisini kullanmak istemişler ama iş ters gitmiş. İblis büyücüleri öldürüp kaçmış. Grup bilmesin ama iblis onları onu burada tutan güç kendileri olduğu için öldürmemiş olsun. Yakınlarına da yaklaşammıyor çünkü sürekli bir kötülüklerden korunma tılsımları var. Çlmelerine de izin veremez. Grupta ayrılamıyor. Ayrılınca lanetlenmiş gibi oluyorlar mesela. Biri ölürsede aynı olay. Yollarına ogre felan çıkartırım. Pegasusu felan. Tamam güzel. Hadi, hoooooop oldu bu iş! "Gelin arkadaşlar. Senaryo hazır oyuna başlayalım!"
Bizim DM: Düşüncelerini bilmediğim için yazamıyorum ama en basidinden şunu diyeyim bir senaryosu yaklaşık 1 adet, A5, tek ortalı defter tutuyordu. İçinde yaratıklardan, şehirlere, NPC'lerden haritalara her şeyi ile tam bir senaryo vardı.
Benim keşke şöyle yapsaydım eddiğim yerler varken, onda bu durum söz konusu değildi.
Her önemli NPC'ye bir geçmiş ver. Mesela gözü yaralı bir NPC olsun ve gözünn bir hikayesi olsun. BU onun kişiliğine etki etmiş olsun. Yada şaçını taramaya ok meraklı bir kadın karakter de olabilir. Oyuncular etraflarında ne kadar çok gerçek insan varmış gibi hissederlerse o kadar beğenirler oyunu. Bir komutanın ne yapıp ne yapamayacağını onun hareketlerinden anlamak oyuncuların başarma ve plan yapma isteklerini artırıyor. |
_________________ Göz alıcı tepenin yerinde artık binalar yükseliyor. Büyük, ulu; ama büyüleyici mi? Sislerin ardından ıÅ?ıÄ?ı daha net görürdüm, Å?imdi, kalabalıÄ?ın içinde, koca bir boÅ?luktayım.
Eskisi kadar zevk vermese de, son bir kez daha!
" |
|
Back to top |
|
|
jarlaxle93
Kullanıcı
Joined: Aug 05, 2008
Posts: 18
|
Posted:
Tue Aug 05, 2008 9:07 am |
|
çok teşekkürler peki senaryo nasıl yazılır?yada bir oyunu nasıl planlarsınız?adım adım neler düşünülür yazılır planlanır?kendi dünyanızı yaparsanız nasıl yaparsınız?kendi yöntemlerinizi söylerseniz sevinirim.örnek olcağı için daha yararlı olur diye düşünüyorum.. |
|
|
Back to top |
|
|
Bogus
Site Yazarı
Joined: Nov 29, 2006
Posts: 864
Location: Istanbul
|
Posted:
Tue Aug 05, 2008 10:09 am |
|
Daha önce Hazır Cevap kısmına yazdığım senaryo yazmak ile ilgili bir yazı. İşine yarayacağını düşündüğüm için burada tekrar paylaşayım dedim.
Quote: |
Konu DM'lik olduğu zaman senaryo hazırlamak işin en önemli kısmıdır. Pek çok DM senaryolarını hazırlarken hikayeyi tek boyutlu yapma hatasına düşerler. Bir senaryoyu başından sonuna kadar yazdığınız zaman doğal olarak da oyuncuların tek yaptığı şey aslında sizin yazdığınız senaryoyu zoraki bir şekilde birebir oynamaktır.
Tolkien olduğumuzu ve bir gruba dünyanın en iyi fantastik hikayesini hatta senaryosunu oynattığımızı düşünelim... Oyunun sonunda herhalde Tolkien'in Frodo'yu oynayan oyuncuyu azarlayarak:
DM: Atacaksın olm işte yüzüğü hadi abi at...
Oyuncu (Frodo): Atmıyorum, ben yüzüğü daha fazla güç için kullanacağım. O benim kıymetlim...
DM: Atmıyor musun? Tamam abicim o zaman. Bir anda sırtında Gollum'u buluyorsun...
böyle bir dialoğa girmesi gruba isyana sürükler ve oyunu orada bırakmalarına yol açardı değil mi?
İşte bu yüzden aslında senaryon, hikayen mükemmel bile olsa eğer oynatma şeklin yukarıdaki gibiyse oyunlar genelde sen istemeden bitebilirler.
Bu yüzden oyunculara istedikleri özgürlüğü sağlamak zorundasın. Ancak bir grubun içersindeki her oyuncunun istedği şeyler, hatta istediği oyun tipi bile farklı olabilir ve bazen birlikte takılmak bile istemeyebilirler...
İşte bu yüzden de gerçekten de bir grubu bir arada tutan bir bağ olmalıdır. Dragonlance bunu en kolay yapabileceğin oyun aslında çünkü sonuçta epic role play game diye geçiyor. Mesela aynı grup havasını Ravenloft da yaratmak daha zor bir şey.
Peki hem oyuncuları serbest bırakıp hem de senaryomu nasıl oynatacağım diye soruyorsan işte o biraz tecrübe, deneme yanılma işi... Ama sana bu konuda bir kaç ipucu verebilirim.
1) Senaryonu sonuna kadar yazma. Oyuncuların yaptıkları hareketlere göre sürekli olarak senaryonu güncelle. Kelebek etkisini bol bol kullan. Oyuncuların daha önceden yaptıkları bir olayın etkisini daha sonra karşılarına çıkar. Böylece oyuncular senin yazılı senaryondan gittikleri hissine kapılmazlar ve oyunda gerçekten bir şeyleri etkilediklerini düşünürler. Ki gerçekten etkilerler de...
2) Plot, yani olaylar zincirini çıkar. Senaryonun ana hatlarını belirledikten sonra bir olaylar zinciri çıkar, ki hangi olayın hangi olayı tetiklediğini unutmayasın. Bu olaylar hem oyuncuların etkisi ile, hem de oyuncuların etkisi olmadan kendi başlarına gelişmeli...
Bu zinciri çıkartırsan, ilk maddede söylediğim oyuncular tarafından yapılan değişiklikleri senaryonda daha kolay takip edip geliştirebilirsin.
3) Setting. Setting üzerinde çok uğraşlar vermelisin ve iyice detaylı bir ortam yaratmalısın. Ortam senin oyunundaki karakterlerin, doğanın, içinde bulundukları kültürün, dinin, ortak düşmanların, korkularının vs. hikayenin bütün elementlerinin etkileşimidir. Bunu baştan ne kadar iyi kurarsan oyunda o kadar otonom bir şekilde senin zahmetine gerek duymadan gelişir. Bunun için de bol bol kitap okuman gerekiyor, ya da Dragonlance dünyasında kendi zamanını yaratacaksın.
4) NPC'ler. Bunları da Setting gibi çok detaylı yaratmalısın. NPC'lerin karakterlerini iyi oturtursan onlar da aslında bir oyuncuya dönüşürler. Böyle durumda oyuncuların önceden ne yapcaklarını tahmin ederek senaryoda ona göre NPC'lere bir rol vermen gerekmez. NPC'leri oyuncu gibi görürsen ve karakterlerini detaylı ve tutarlı kurarsan otamatik olarak oyun sırasında kendiliğinden "onlar şöyle yaparsa bu karakter de böyle yapar" diyebilirsin. Ve karakterlerini iyi yarattıysan o zaman oyuncular bu karakteri gerçekten karakter olarak görürler ve onun haraketleri onlara yapay gelmez.
Aynı Gollum olayına dönecek olurak, eğer Tolkien Gollum'u sadece başı sıkışınca oyuna sokarsa, arada bir bize onun monologlarını ve garip davranışlarını, yüzüğe olan düşkünlüğünü hissettirmez ise, kısacası onu oyuncular ile oynarken arada bir unutuyorsa ondan sonra oyunun sonunda ,kafasında öyle bir karakter bile olsa, pat diye Frodo ile boğuşturuyorsa o zaman o DM kötü bir DM olur.
Sadece DL adına değil,tüm oyunlarda DM'lik namına önereceklerim bunlar. |
|
_________________ <div><strong>ÇıÄ?lıkta henüz umut vardır, çıÄ?lık atmak güç ister. Tehlike, fısıltıdadır. Çünkü fısıltı bir tükeniÅ?in ifadesidir.</strong></div> |
|
Back to top |
|
|
jarlaxle93
Kullanıcı
Joined: Aug 05, 2008
Posts: 18
|
Posted:
Tue Aug 05, 2008 11:35 am |
|
çok teşekkürler bogus yardımcı oldu çok..peki bunlarda biraz daha ayrıntıya inebilirmiyiz yani..karakter gibi ayrıntılı bir npc nasıl yapılır diye adım adım anlatmak mesela?senaryoyu yazma?setting hazırlama?ayrıntılı bir şekilde adım adım anlatabilecek var mı acaba herkes kendi yöntemini de anlatabilir |
|
|
Back to top |
|
|
jarlaxle93
Kullanıcı
Joined: Aug 05, 2008
Posts: 18
|
Posted:
Tue Aug 05, 2008 5:25 pm |
|
yardım etcek olan var mı?peki senaryoyu nasıl hazırlayabiliriz?ilk başta şunu yaparsın sonra bunu falan gibi yani hem esnek olcak bi senaryo (yani oyuncunun yaptıklarına göre değişcek ve oyuncu kendini gerçek bi dünyanın içinde olduğunu düşüncek) hemde sürükleyici olcak?bunu aslında kendiniz senaryoyu nasıl yazıyorsanız onu adım adım anlatırsanız daha çok yararı olcak bana örnek olcak yani |
|
|
Back to top |
|
|
Yener
Kullanıcı
Joined: Jan 12, 2005
Posts: 1742
Location: Ä°stanbul
|
Posted:
Tue Aug 05, 2008 6:50 pm |
|
http://www.frpworld.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6559
Arkadaşlar bu konu ile ilgili tavsiyeler için yukarıda ki linkteki yazıları kesinlikle dikkate almanızı tavsiye ederim. Bu konuda çok usta arkadaşlar var burada da onlardan bir kaçının yazıları mevcut. Ayrıca sürükleyici senaryolar yaratma konusunda usta olduğunu düşündüğüm bogus 'un tavsiyelerinide dikkatle okuyunuz, her ne kadar mütevazi takılsada kendisi yılların tecrübesidir .
Bu arada konuyu hazır cevap a taşıyorum oraya daha uygun. |
_________________ [b:bc27a75495]Ignorance is not bliss, merely uninformed misery.[/b:bc27a75495] |
|
Back to top |
|
|
jarlaxle93
Kullanıcı
Joined: Aug 05, 2008
Posts: 18
|
Posted:
Mon Aug 18, 2008 9:31 am |
|
tavsiyeleriniz ve açıklamalarınız için çok teşekkürler gerçekten çok uğraşmışsınız yardım etmek için ve yararlı olduğunu düşünüyorum..bi sorum daha var..şimdi işin teknik kısmını sordum diyelim peki uygulaması nasıl olucak?yani ben bu sorunu yaşıyorum bi senaryo yazarken önce neleri yapmam lazım..senaryoyu bi yere mi yazmam lazım oyuncuların napıcaığını falan.sonra maceralarını mı hazırlamalıyım dungeon ları onların haritalarını monster ları falan..npc leri ne zaman yapmalıyım..bu konuda da yardım ederseniz çok sevinirim..bilmek istediğim adım adım nasıl yapılır bu küçük bi senaryoyla örnek verebilirmisiniz..bunu da böyle detaylı açıklarsanız çok sevinirim teşekkürler |
|
|
Back to top |
|
|
Edmond
Kullanıcı
Joined: Jul 03, 2006
Posts: 5509
Location: Ã?anakkale
|
Posted:
Mon Aug 18, 2008 9:45 am |
|
jarlaxle93 wrote: |
tavsiyeleriniz ve açıklamalarınız için çok teşekkürler gerçekten çok uğraşmışsınız yardım etmek için ve yararlı olduğunu düşünüyorum..bi sorum daha var..şimdi işin teknik kısmını sordum diyelim peki uygulaması nasıl olucak?yani ben bu sorunu yaşıyorum bi senaryo yazarken önce neleri yapmam lazım..senaryoyu bi yere mi yazmam lazım oyuncuların napıcaığını falan.sonra maceralarını mı hazırlamalıyım dungeon ları onların haritalarını monster ları falan..npc leri ne zaman yapmalıyım..bu konuda da yardım ederseniz çok sevinirim..bilmek istediğim adım adım nasıl yapılır bu küçük bi senaryoyla örnek verebilirmisiniz..bunu da böyle detaylı açıklarsanız çok sevinirim teşekkürler |
Dediklerimi yalnızca ben uyguluyorum, benim gibi kullanan yok galiba.Ama ben yine de söyleyeceğim:
1. Aşama:Konu tasarımı.Yani konu ne olacak, bir yerde çıkacak bir isyan mı?Yoksa gaipten gelen seslerin kaynağı mı?
2. Aşama:Haritada yerlerin belirlenmesi.Nerede geçecek bu olay.Haritada geçen yerler, konuya uygun mu?
3. Aşama:Elemanlar nereden nereye sürüklenecek.Aslında bu kısım bana çok zor geliyor.Benim oynadığım elemanlar genelde aşırı gıcık.Senaryoya bağlı kalmayıp tip tip şeyler yapmak isteyebiliyorlar.Hâliyle senaryo amacından genelde çıkıyor.Adamları geri döndermek zorundasın.Amaçlarını uygulatmak zorundasın.Fakat bunu gidecekleri yollarla bir deprem şeklinde ayıramazsın.Nasıl geri döndüreceğini bilmen gerekiyor (bol maaş teklif etmek gibi)
4. Aşama:NPC'lerin gücü vs.Bu aşamada pek durmadım hiçbir zaman.Sen durabilirsin.
5. Aşama:Elemanlar nerede başlayacaki.Niye orada başlayacak, göreve nasıl atlayacak.Niye onlar seçilecek vs.Bu aşamayı 1. aşamayla da yapabilirsin ama ben hep en sonda tasarlarım.
Ve her şeyi harita üzerinde yaparım.Yani haritanın arkası karalama kağıdı gibidir bende. |
_________________ I always knew I was a star And now, the rest of the world seems to agree with me.
The reason we're successful, darling? My overall charisma, of course.
I never thought of myself as the leader. The most important person, perhaps.
-Freddie Mercury |
|
Back to top |
|
|
jarlaxle93
Kullanıcı
Joined: Aug 05, 2008
Posts: 18
|
Posted:
Mon Aug 18, 2008 10:06 am |
|
çok teşekkürler tam böle bişi istemiştim..dm ler kendi senaryo yazma yollarını böle yazarsa çok sevinirim önümde bir sürü örnek olması çok iyi olur.. |
|
|
Back to top |
|
|
Edmond
Kullanıcı
Joined: Jul 03, 2006
Posts: 5509
Location: Ã?anakkale
|
Posted:
Mon Aug 18, 2008 12:24 pm |
|
jarlaxle93 wrote: |
çok teşekkürler tam böle bişi istemiştim..dm ler kendi senaryo yazma yollarını böle yazarsa çok sevinirim önümde bir sürü örnek olması çok iyi olur.. |
Umarım kötü örnek değilimdir.Çünkü benim oynattığım en ciddi oyun bile 4 hafta sürdü
(gerçi sınavların yoğunluğundandı ya neyse |
_________________ I always knew I was a star And now, the rest of the world seems to agree with me.
The reason we're successful, darling? My overall charisma, of course.
I never thought of myself as the leader. The most important person, perhaps.
-Freddie Mercury |
|
Back to top |
|
|
jarlaxle93
Kullanıcı
Joined: Aug 05, 2008
Posts: 18
|
Posted:
Mon Aug 18, 2008 1:00 pm |
|
yok hayır kötü diil bir sürü örnek görmek benim için yararlı olcak diye düşünüyorum |
|
|
Back to top |
|
|
jarlaxle93
Kullanıcı
Joined: Aug 05, 2008
Posts: 18
|
Posted:
Tue Aug 19, 2008 7:57 am |
|
kendi yöntemlerini söyliyecek başka biri yok mu acaba oyunu (senaryoyu) kurma konusunda? |
|
|
Back to top |
|
|
|
|