Frp World Ana Menü
  • Frp World
    » Anasayfa
    » Forum
    » Anketler
    » Akademi
    » Kitap Tanıtımları
    » Haber Arşivi
    » Haber Gönderin
    » Makale Gönderin

  • Üyelere Özel

  • Kişisel
    » Hesabınız
    » Özel Mesajlar
    » Üye Listesi
    » Üye Arama
    » Siteden Çıkış

  • Site Bilgileri
    » Top10
    » Site Hakkında Yorumlarınız
    » İstatistikler
    » Destekleyen Siteler

  • Kullanıcı Menüsü
    Hoşgeldin, Diyar Gezgini
    Üye Adı
    Şifre
    (Kayıt Ol)
    Üyelik:
    Son Üye: MauraIngle
    Bugün: 9
    Dün: 23
    Toplam: 90338

    Şu An Bağlı:
    Ziyaretçi: 1583
    Üye: 0
    Toplam: 1583

    FrpWorld.Com :: View topic - Edebi olan ve olmayan nasıl ayrılır?
    Forum FAQ  |  Search  |  Memberlist  |  Usergroups   |  Register   |  Profile  |  Private Messages  |  Log in

     Edebi olan ve olmayan nasıl ayrılır? View next topic
    View previous topic
    Post new topicReply to topic
    Author Message
    butti
    Kullanıcı
    Kullanıcı





    Joined: Jan 18, 2006
    Posts: 86
    Location: Ankara

    PostPosted: Tue Jun 13, 2006 12:09 pm Reply with quoteBack to top

    Başka bir topicte kısa bir görüş alışverişinden sonra bu başlığı açıp sizlerden görüş almak istedim.

    Roman bazında bakarsak, sizce bir romanın sadece okunup keyif alınacak bir roman mı, yoksa EDEBİ bir eser mi olduğunu kavrayabilmek için hangi yönlerden ele alınıp incelenmesi gerekir. Kısaca bir edebi eserin kaç bacak üstünde durduğunu düşünüyorsunuz diye konuşalım fikir alışverişi yapalım.

    _________________
    IÅ?ıÄ?a uçan pervaneyim. Sonumu bilir, yine de ıÅ?ıÄ?a giderim.
    Back to top View user's profileSend private message
    Lixer
    Kullanıcı
    Kullanıcı





    Joined: May 04, 2006
    Posts: 511

    PostPosted: Tue Jun 13, 2006 2:02 pm Reply with quoteBack to top

    çok uzun sohbet be abi, ama seninle bunu msnden ciddi olarak tartışmak isterim

    _________________
    Yukarıda yazdıklarımı bir daha okursan sen kazanırsın, okumazsan ben!<br>
    Back to top View user's profileSend private message
    butti
    Kullanıcı
    Kullanıcı





    Joined: Jan 18, 2006
    Posts: 86
    Location: Ankara

    PostPosted: Tue Jun 13, 2006 2:12 pm Reply with quoteBack to top

    Msn' de de güzel olurda buna zaman bulamayabilirim çok sık kesintiye uğrayabilir tartışma diye çekinirim. Birde msn kullanma özürlüyüm ama ben yine de sana msn adresini veriyim denk gelirsek tartışalım. [email protected]

    Bu arada evet konu biraz geniş hatta dünyada ilgili çevrelerce bitmeyecek tartışmalar sürüyor ve sürecek ama bizde böyle kültür seviyesi hoş düzeyde olan bir forumda rahat rahat yazışırız diye düşünmüştüm. Konu geniş ama insanlar buraya zamanı oldukça yazıyor, bu sayede kimse acele birşeyler yazmak zorunda kalmıyor diyerekten açtım başlığı.

    _________________
    IÅ?ıÄ?a uçan pervaneyim. Sonumu bilir, yine de ıÅ?ıÄ?a giderim.
    Back to top View user's profileSend private message
    bittersweet
    Kullanıcı
    Kullanıcı





    Joined: May 15, 2006
    Posts: 32

    PostPosted: Wed Jun 14, 2006 8:35 pm Reply with quoteBack to top

    okurun yaklaşımına kültür birikimine göre değişebilir.eğlencelik okunmak için ele alındığında eğlendirir altında derin anlamlar aramak istenirse bulunabilir sonuçta tüm kitaplar için geçerli olan şey fantastik eserlerde de geçerli o anlatır sen anlayabildiğin kadarını anlayabilirsin...karakterlerin repliklerinden kişisel çözümlemeler yapabilir hayat felsefelerini anlarsın yeni fikirler de edinebilirsin ...şu ana kadar edebiyat derslerimizde yaptığımız da bu zaten
    Back to top View user's profileSend private message
    Firble
    Forum Yöneticisi





    Joined: Mar 12, 2004
    Posts: 6496

    PostPosted: Thu Jun 15, 2006 8:36 am Reply with quoteBack to top

    Zor bir soru.... Belki de cevabı yok sadece daha edebi olan belki söylenebilir. Ama benim için birinci ölçü yazarın amacıdır. Para kazanma amacı ile biçimlenmiş hiçbir eser edebi değildir bence.. Çünkü her olay her karakter acaba nasıl yazarsam daha çok kişi okur diye düşünülerek şekillenmiştir. Edebi olması için hikayenin bir çeşit yazarın içindeki öykünün kağıda dökülmüş hali olması gerekir. Dediğim gibi bunu anlatmak çok kolay değil.

    _________________
    HARBE GÄ°DEN
    Harbe giden sarı saçlı çocuk! <br>Gene böyle güzel dön; <br>Dudaklarında deniz kokusu, <br>Kirpiklerinde tuz; <br>Harbe giden sarı saçlı çocuk! <br>
    Orhan Veliden
    Back to top View user's profileSend private message
    galadlirim
    SeçilmiÅ? SavaÅ?çı





    Joined: Mar 23, 2004
    Posts: 975
    Location: istanbul

    PostPosted: Thu Jun 15, 2006 8:54 am Reply with quoteBack to top

    Firbleın de dediği gibi bu doğru.Para kazanma amacı ya da belli bir kitlenin okuyacağını hedefleyip kendini bununla kısıtlamak,esere fazla özen göstermeden aceleyle yazılmış gibi durması,ve dili iyi kullanmaması da bir kitabı edebi anlamda gözden düşürür.Günümüzde yazılan çok satan kitapların neredeyse tammı,vakit geçirmeye yarayan,çabuk tüketilen,sadece popüler olup bir kez daha hatırlanmayacak isimlerin yazdığı kitaplar.

    Fantastik edebiyat dünyasındaki edebiyata gelirsek eğer...

    Wizard için yazılan,mekanın belli konunun belli olduğu fazla özen gösterilmeden yazılan,çoğunlukla savaşa ve harekete dayanan ve klişe öğelerle dolu birçok kitap var.Bunların arasından biraz olsun kendine özgü olanlar ise daha edebi olabilecek olanlar.Drizzt karakter yönüyle edebidir ama bu kitapların da para amacıyla sürdürülmesi onu pek çok kitap gibi sıradan yapmıştır hatta itici kılmıştır.FRda ise Elaine Cunnighamın kitapları mekan tasviri,farklı tarzı ve özgün karakterleriyle daha bir okunasıdır bence bu da benim için edebi yapabilir o kitapları.

    Ama fantastik dünyalardan gerçekten fantastik denebilecek,hayalgücüyle örülmüş Diskdünya serisi fantastik edebiyata dha yaklaşmıştır.şuan okumadığım birçok seri var fakat şimdiye kadar okuduklarım arasında en iyisi Diskdünya serisiydi.Ne de olsa Terry arasıra "edebiyat yapmakla"suçlanır.Bir de edebiyat demek bence ağır bir uslup çok derin gözüken bir konu da değildir.Anlamsız görünen bir şeyi de harika yapabilir bir yazar aynı bir şair gibi işte o zaman bu kitap-kitaplar edebi olabilir bence.

    _________________
    Gözlerimi kapadım ve geçmiÅ?i hatırladım
    Bizi biz yapan yıldızların ve denizlerin parıltısını içimde buldum
    SöylediÄ?imde Å?arkımı unutulmadı sözlerim
    Å?arkılara konu olmuÅ? zaferlerim,hatıralarım
    Back to top View user's profileSend private messageSend e-mail
    Eldarin_






    Joined: Dec 20, 2006
    Posts: -27
    Location: Yolcu

    PostPosted: Thu Jun 15, 2006 10:51 am Reply with quoteBack to top

    Hmm...

    Edebi mi değil mi bunu tartışmadan önce "Edebi roman olma" kavramının öznel mi nesnel mi olduğu argümanlarıyla beraber tartışılsa daha iyi olur düşüncesindeyim.

    _________________
    Bu kullanıcı siteden ayrılan fakat forum düzeni açısından mesajlarının durması gereken kullanıcılar için ayrılmıÅ?tır. Kullanıcı kesinlikle yoktur. Sorumluluk ve yükümlülükleri site yönetimindedir
    Back to top View user's profileSend private message
    butti
    Kullanıcı
    Kullanıcı





    Joined: Jan 18, 2006
    Posts: 86
    Location: Ankara

    PostPosted: Thu Jun 15, 2006 11:31 am Reply with quoteBack to top

    Eldarin wrote:
    Hmm...

    Edebi mi değil mi bunu tartışmadan önce "Edebi roman olma" kavramının öznel mi nesnel mi olduğu argümanlarıyla beraber tartışılsa daha iyi olur düşüncesindeyim.


    Evet aslen benimde konuşmak istediğim konunun büyük bölümü bu soru üstüne yoğunlaşıyor. Kişisel olarak bu sorunun cevabını siz nasıl düşünüyorsunuz diye sorayım.

    _________________
    IÅ?ıÄ?a uçan pervaneyim. Sonumu bilir, yine de ıÅ?ıÄ?a giderim.
    Back to top View user's profileSend private message
    Eldarin_






    Joined: Dec 20, 2006
    Posts: -27
    Location: Yolcu

    PostPosted: Thu Jun 15, 2006 11:47 am Reply with quoteBack to top

    Ben "bilen çoğunluğun öznelliği" olarak düşünüyorum. Çoğunluğun öznelliği sözkonusu olduğunda da belirttiğimiz kaynak herneyse nesnel olarak kabul ediliyor. Ya da edilebilir diyeyim.

    Basitçe örneklemek gerekirse "Suç ve Ceza" isimli kitap edebi bir kitaptır. Kitabı okuyan edebiyatçıların çoğunluğun kitabı edebi bir ürün olarak görmesi o kitabın edebi olup olmadığı konusunda noktayı orada koyar.

    Ama bir "Drow Kızı" isimli kitap edebi değildir. İçinde edebiyata dair pek çok örneğe sahip olsa bile "bilen çoğunluğun" beğenisini kazanmamıştır. Best Seller olmuş olabilir, ama edebi ürün olup olmaması apayrı bir olgudur ve bu da edebiyatçıların görüşüne bakar.

    Ha şimdi bana kimdir bu edebiyatçılar diye soracaksınız. Bende size "Nobel" ve benzeri kurumlar diyerek cevap vereceğim.

    Yani ben derimki, bu işte benim ne düşündüğüm pek bi anlam ifade etmez. Kendi özgürlüğüme ket vurduğumu ve neyin edebi olup neyin edebi olmadığına kendi kendime karar veremediğimi düşünmeyin sakın.

    Objektif bakmaya çalışıyorum sadece...

    _________________
    Bu kullanıcı siteden ayrılan fakat forum düzeni açısından mesajlarının durması gereken kullanıcılar için ayrılmıÅ?tır. Kullanıcı kesinlikle yoktur. Sorumluluk ve yükümlülükleri site yönetimindedir
    Back to top View user's profileSend private message
    Lixer
    Kullanıcı
    Kullanıcı





    Joined: May 04, 2006
    Posts: 511

    PostPosted: Thu Jun 15, 2006 8:50 pm Reply with quoteBack to top

    Olamamışsın sanırım, değer yargılarının zincirindeki kukla kadar objektifsin Kral

    _________________
    Yukarıda yazdıklarımı bir daha okursan sen kazanırsın, okumazsan ben!<br>
    Back to top View user's profileSend private message
    mefistofeles
    Kullanıcı
    Kullanıcı





    Joined: May 12, 2005
    Posts: 481

    PostPosted: Thu Jun 15, 2006 9:18 pm Reply with quoteBack to top

    şunu söyleyeyim bir romanın edebi olup olmadığı öznel dir .Sitede yüzüncü defa anlatığım için ve bazıları başka bir şey bilmediğimi sanıp yuhladığını bilsemde söyleyeceğim.Metinleri edebi yapan yazılma şekilleri değildir.Yazılma şekli ile başka bir sanat dalı olan güzel yazı yazma sanatı kullanılır.

    Neyse sanata çoğunlukla bir bütün olarak bakılır ve bir metinin edebi anlamda özellik taşıması için sadece sizin beğenmeniz yeterlidir.

    Eldarinin yazdıkları onunla bu konuyu daha önce tartışmış olmamıza rağmen sanatın öznel değil nesnel olduğu ile ilgilidir.

    Mesela ben bir kitapta akıcı, yalın, pragmatist özellikleri seviyorsam ve o kitap ta bu özellikler var ise o kitap benim için edebidir.

    Nedense insanlar bir Dali nin yaptığının sanat olduğunu Gorbaçov un yağtığının sanat olduğunu ama kendilerinin anlamadıklarını sanırlar.Bence Bu iki isimde özelikle Dali Büyük bir ressam dır ama konu kişilerin bunu anlamadıkları zaman sanat olmaması değil.Konu kişilerin anladıktan sonra beğendiği için sanat olmasıdır.

    Bu yüzden sanat bize nesnel gibi gözükür.Biraz daha açık konuşmak gerekirse.Bir kitapın edebi olup olmadığını bilmek için o kitabıı okuyabilecek edebi birikime sahip olmak gerekir.Suç ve Ceza yı okuyacak birikime sahip değilseniz okuduğunuzda bir şey anlamazsınız ama bu birikime sahipseniz muhtemelen içinden sizi yakalayan bir kaç nokata bulacaksınız ve bir yönüyle beğeneceksiniz işte bu yüzden suç ve ceza bir dünya klasiğidir ve işte anlamadığımızdan korktuğumuz için bu soruları sorup yalnış cevaplar veriyoruz.

    Neyse bu konuyu anlamamış olan yada sorusu olan varsa bana msn yada burdan yada özel mesajdan ulaşabilir.Her zaman Tartışmaya hazırım..
    Back to top View user's profileSend private messageSend e-mailMSN Messenger
    Eldarin_






    Joined: Dec 20, 2006
    Posts: -27
    Location: Yolcu

    PostPosted: Fri Jun 16, 2006 8:06 am Reply with quoteBack to top

    Ben "bilen çoğunluğun öznelliği" demişim, sen "bilen kimsenin öznelliği" demişsin.

    Arada bariz bir fark var tabi... Ama senin dediğin de makul görünüyor.

    Her halükarda önce bilmek lazım bu konuda konuşmak için. Benim esas vurgulamak istediğim noktada buydu zaten.

    Lixer, açıkçası söylemek istediğinden birşey anlayamadım. Biraz daha açarsan sevinirim...

    _________________
    Bu kullanıcı siteden ayrılan fakat forum düzeni açısından mesajlarının durması gereken kullanıcılar için ayrılmıÅ?tır. Kullanıcı kesinlikle yoktur. Sorumluluk ve yükümlülükleri site yönetimindedir
    Back to top View user's profileSend private message
    butti
    Kullanıcı
    Kullanıcı





    Joined: Jan 18, 2006
    Posts: 86
    Location: Ankara

    PostPosted: Fri Jun 16, 2006 10:55 am Reply with quoteBack to top

    Arkadaşlar atışmayalım mümkünse, zaten bu konuda yeterince atışan edebiyatçı, sanatçı ve eleştirmen var.

    Benim derdim örneğin; ne kadarımız için bir eserin yazım dili edebi olması için önemli yada yeterli? Ne kadaraımız için kurgusu edebi olması için kafi gibi soruları konuşmak. Kısaca kurgudaki zekayı ve algıyı mı yada basit bir kuguda olsa anlatım dilinin hoşluğunu mu önemsiyoruz gibi fikir almak. Yoksa elbette her bireyin estetikten ve okuduğundan aldığı yada aradığı keyif unsurları farklıdır. Dahası isteyen istediği eseri aldığı keyif ölçüsünde sanat olarak değerlendirebilir yada değerlendirmez. Ededbiyatla ilgili genel eleştirmen yargılar okuyucuların değerleriyle örtüşmeyebilir. Mesele burda bizler aramızda fikir alışverişi yapabilelim. Smile

    _________________
    IÅ?ıÄ?a uçan pervaneyim. Sonumu bilir, yine de ıÅ?ıÄ?a giderim.
    Back to top View user's profileSend private message
    mefistofeles
    Kullanıcı
    Kullanıcı





    Joined: May 12, 2005
    Posts: 481

    PostPosted: Fri Jun 16, 2006 12:56 pm Reply with quoteBack to top

    şimdi Butti bu konularda tartışırız tartışacağız çünkü tartışmanın sonucu sizin sorularınıza da cevap verecektir.

    Eldarinle bu konuyu msn de tartıştık ve metni burada yayınlıyorum görüşleriniz nasıl olacaktır...




    frpworld panteonu
    mefistofeles:
    güzel olmuş
    mefistofeles:
    ellerine sağlık
    Mithras:
    ha saolasın
    Mithras:
    iyi sıkı çalıştık onu tamamlayabilmek için ya
    mefistofeles:
    sen anladın
    Mithras:
    olm varya bak forumda karizmamı çizmeye çalışıyosun
    Mithras:
    farketmiyom sanma
    Mithras:
    uçacam burdan sana o olacak
    mefistofeles:
    yok la
    Mithras:
    yok nesnel mi öznel mi bilmemne mi
    mefistofeles:
    ben kim efsanevi eldarinin karizmasını çizmek kim
    mefistofeles:
    eee yalnış be baba
    mefistofeles:
    açıklamayı yazdım orda
    Mithras:
    nası yannış
    Mithras:
    sen şimdi zagor a edebi diyebilri misin
    mefistofeles:
    sana edebi anlamda zevk ve estetiği diyorsa dersin
    mefistofeles:
    doktrin de böyle
    Mithras:
    diyemezsin işte
    mefistofeles:
    dersin
    Mithras:
    edebi değil çünkü
    Mithras:
    abi sen
    mefistofeles:
    senin için değil
    mefistofeles:
    benim için de
    mefistofeles:
    değik
    Mithras:
    güzellikle edebiyatı karıştırıyosun
    Mithras:
    güzellik dersen öznel dersin
    mefistofeles:
    yalnış
    Mithras:
    güzeli estetiği tamam
    Mithras:
    ama bu edebiyat
    mefistofeles:
    ok peki edebiyatta bir romanın bir eserin edebi olmasının kaidesi nedir
    mefistofeles:
    ?
    mefistofeles:
    ne oldu kurudun kaldın
    mefistofeles:
    yaaaaaaa
    Mithras:
    ne kuruması olm
    Mithras:
    bak mesela
    mefistofeles:
    puhaaaaaa
    Mithras:
    biz bir öykü yarışması düzenledik
    mefistofeles:
    answer the question
    Mithras:
    onda ne tip ölçütler kullandık
    Mithras:
    onları göstereyim sana
    Mithras:
    Metin inceleme ölçütleri
    metin türü inceleme ölçütleri 2 ana başlıkta toplanmaktadır.
    -metin içi ölçütler
    -metin dışı ölçütler
    Mithras:
    metin içi ölçütler

    -Konu
    -gerilim yapısı
    -yapıttaki fikirler ve semboller
    -dilsel ve yazınsal niteliği (yinelemeler, tümce çeşitleri, sözcükler,tipik başlangıç ve bitiş cümleleri, zaman kullanımı)
    -anlatım tekniği
    -dil kullanımı , biçem
    -sanatsal nitelik
    Mithras:
    metin dışı ölçütler

    -bildirişimin gerçekleşme dili (gündelik- bilim dili)
    -bildirişimin oluşumu (üretenin amacı, işlevi)
    -alımlayıcının tutumu ve beklentisi
    Mithras:
    tamam mı?
    mefistofeles:
    bir romanı okuduğunda ne hissedersin
    Mithras:
    kimse bir öykünün edebiyatı üzerine kafasına göre yorum yapamaz, yapmamalı...
    mefistofeles:
    sorularıma cevap ver lütfen
    Mithras:
    hangi romanı okuduğumda?
    mefistofeles:
    herhangi bir romanı
    Mithras:
    ben kendimi edebiyat bilgini olarak görmüyorum
    mefistofeles:
    fark etmez ne hissdersin
    Mithras:
    romana bağlı deniz
    mefistofeles:
    ben sana kendini edebiyat bilgini diyormusun
    Mithras:
    sıkılırsın
    Mithras:
    heyecanlanırsın
    Mithras:
    gerilirsin
    Mithras:
    romana bağlı...
    Mithras:
    ama onun edebi değeri bambaşka birşeydir
    mefistofeles:
    ok
    mefistofeles:
    peki sen bir romanı okuduğun ilk cümleden itibaren
    mefistofeles:
    cümle düşüklerine noktaya virgüle dikkat ederek mi okursun
    mefistofeles:
    yoksa bu okurken sıkıldığında mı bunların çok olduğunu fark edersin
    Mithras:
    imla ve cümle bozukluklarına dikkat etmem, ama varsa eğer bunlar zaten kendini belli eder
    mefistofeles:
    bu konuda anlaştık
    mefistofeles:
    şimdi şunu bir dinle senin dediğin olay gerçekten bir bilim olan ve doktrinle sıkı sıkıya bağlı dilbilimi denilen konuyla dersen haklsın ve bu özneldir
    mefistofeles:
    öznel değildir pardon
    mefistofeles:
    neyse ama edebi demek edebiyatın gerçek olarak insanların zevk aldığı kısmı sanat olarak kelimelerin içindeki büyü paragraflardaki gizemler
    mefistofeles:
    hikayedeki anlaşılmaz boşluklar
    mefistofeles:
    işte bunlar sanattır
    mefistofeles:
    ve sanat özneldir
    Mithras:
    evet...
    mefistofeles:
    burda anlaştık
    Mithras:
    sanat özneldir diyebiiriz
    Mithras:
    ama sanattan anlayana özneldir
    Mithras:
    ben bunu savunuyorum
    mefistofeles:
    ok bunun da frp worldde de yazdım
    Mithras:
    genel geçerlilik sözkonusu olmalıdır bir noktada
    mefistofeles:
    haaaa işte sanat felsefesinde bir doktrin vardır
    Mithras:
    istisnalar tabiiki olacaktır
    mefistofeles:
    derki sanat kişiseldir bir kişiye göre sanat olan diğer kişilere göre sanat değildir
    mefistofeles:
    yaptığı yada ortaya çıkardığı eser de
    mefistofeles:
    estetik füzellik arayan kişi sanatçıdır
    mefistofeles:
    estetik güzellik arayan kişi sanatçıdır ve sanatçının bizim ilham dediğimiz duygu yada yaratıcılık imgesini devamlı arar
    mefistofeles:
    bunu aramak için yaptığı etiğe ters düşsede doğrudur
    mefistofeles:
    bunu anlamanın ölçütü de hoşlanmaktır
    mefistofeles:
    dünya klasikleri nin çoğu ben anlayamadığım için benim güzel değildir ve sanatçı değildir
    Mithras:
    denizcim iyi güzel konuşuyosunda.......
    Mithras:
    müzikten anlamayan biri
    mefistofeles:
    bu benim düşüncem ve herkes bu düşünveyi paylaşmak zorunda değildir
    Mithras:
    müzik kulağı olmayan biri
    Mithras:
    müzik hakkında ne kadar doğru yorum yapabilir
    Mithras:
    kendin seversin bi müziği ayrı da
    Mithras:
    karınca dağa küsmüş dağın umru olmamış
    Mithras:
    senin dediğin bu işte
    Mithras:
    o başlıktada önce edebiyat sorgulanacak
    Mithras:
    sonra frp kitapları neden edebi değil denecek
    Mithras:
    bunlar boş muhabbetler
    mefistofeles:
    hah şte burda sen kendi görüşünü belli ettiğinde senin görüşünden aynı olanlarla birleşir ve dünyada ki akımları yaratır
    Mithras:
    frp romanları kopyadır, bir şövalyenin dış görünüşünü sadece imgeleme yaratsın diye abarta abarta yazar
    Mithras:
    ama bu edebiyat değildir
    mefistofeles:
    sence
    Mithras:
    çünkü o romanlarda bir derinlik yok.
    mefistofeles:
    sence
    mefistofeles:
    yok
    mefistofeles:
    frp romanlarının yüzde doksanının kopya ve edebi içerik taşımadığını kabul ediyor ve sana katılıyorum
    mefistofeles:
    ama olanlarında olduğunu düşünüyorum
    Mithras:
    olanlar elbette vardır
    Mithras:
    ama bu firmalar istedi diye yapanlar değil
    Mithras:
    kendi istedi diye yapanlar için geçerlidir
    Mithras:
    misal faust
    Mithras:
    bence edebidir
    Mithras:
    ve bunun bir tartışması olamaz
    mefistofeles:
    burada benim dediğim yere dönüyoruz sanat özneldir onu nesnelleştirmeye çalışan ticari kaygıdır
    Mithras:
    goethe kendini kanıtlamıştır
    mefistofeles:
    haklısın bende
    Mithras:
    demeye çalıştığım bu yani.
    mefistofeles:
    bencede
    Mithras:
    ama ben bi yaşar kemal in kitabını bi salvatore un kitabıyla karşılaştırmam bile
    Mithras:
    elaine cunningham ın üslubu biraz daha söz sanatlarına yönelimlidir, ama içerik açısından yine kurtaramaz bence edebi eser olamyı
    Mithras:
    olmayı
    mefistofeles:
    ok doğrudur baba o zaman anlaştık
    mefistofeles:
    sanat özneldir kişiye göre değişir ama onu nesnel yapmaya çalışan ticarikaygı ve etik karşıtlarıdır
    Mithras:
    demeye çalıştığım bu, biraz sıkıyo gibi görünüyorum amabenim düşüncelerim en azından
    mefistofeles:
    bu edebiyat müzik sinema resimde her sanat dalında aynıdır
    mefistofeles:
    bu frp ki romanların olayını müzikteki cover anlayışı gibi düşün
    mefistofeles:
    yüzde doksanı birbiri ile aynı
    mefistofeles:
    ama her yazardan ayrı bir tat alıyosun
    mefistofeles:
    aynı şarkıyı her farklı müzisyenden farklı dinliyorsun
    Mithras:
    o senaryo arkapanıdır
    Mithras:
    karakter detaylarıdır
    Mithras:
    birde söz sanatlarının heyecan öğelerinin kullanımıdır
    mefistofeles:
    tabiki
    Mithras:
    ama dikkat edersen aslında hepsinde bunların benzer olduğunu görürsün
    mefistofeles:
    doğrudur fark ettim
    Mithras:
    hepsi aynı yolla kitaplarını yazarlar
    Mithras:
    hızlı okursun gaza gelirsin, ama içerik hep aynı
    Mithras:
    o yüzden edebi değildir
    Mithras:
    o yüzden bilen insanlar dikkate almazlar bu kitapları
    mefistofeles:
    mesela ben sana bir örnek vereyim
    Mithras:
    ve zaten o yüzden bu kitaplar best seller dır
    mefistofeles:
    besame mucho
    Mithras:
    bilen insana hitap etmez çünkü zamanla
    mefistofeles:
    eski bir ispanyol aşk şarkısı
    mefistofeles:
    ilk dinlediğinde önce anlamaz sonra fark edersin ki muhteşem bir klasik
    mefistofeles:
    bizim tolkien da gördüğümüz
    mefistofeles:
    gibi ardından bir bakarsın
    mefistofeles:
    bir jazz şarkıcısı yeniden yorumlamış ama ilkiyle alakası yok
    mefistofeles:
    allah allah dersin iyice dinledikten sonra notların aynı olduğunu anlarsın
    mefistofeles:
    Bizim ejderha mızrağı serilerinde olduğu gibi
    mefistofeles:
    ardından bu ikisi arasında bir seçim yaparsın
    mefistofeles:
    ilkini mi daha çok sevdiğin ikincisini mi
    mefistofeles:
    bunun gibi bir şey ikisi de sanat tır çünkü yapılırken estetik kaygı güdülmüştür
    mefistofeles:
    ama sen kendin buna karar verip birine bakarsın yada ikisini sevmezsin
    mefistofeles:
    anlaştık ikimizde bunu anladık sanırım
    mefistofeles:
    ben bunu forumda o edebiyatla ilgili bölüme direkt koyacağım
    mefistofeles:
    isteyen istediğini alsın
    Mithras:
    olur koy abi
    mefistofeles:
    Back to top View user's profileSend private messageSend e-mailMSN Messenger
    Vampir
    Kullanıcı
    Kullanıcı





    Joined: Dec 11, 2003
    Posts: 33
    Location: Bilinen Uzay

    PostPosted: Sat Jun 17, 2006 6:10 pm Reply with quoteBack to top

    Bir kere edebiyat üzerine dönen bir tartışmada genel geçer sonuçlara ulaşmak mümkün değil. Fakat beri yandan daha nesnel bir eleştiri yapabilmek için bir edebiyat eserinin tanımlama ve işlevini ortaya koyma konusunda pek çok kuram ortaya çıkmış durumda. Bu kuramların çerçevesi içinde daha ortak eleştiriler geliştirilebilir ancak. Sonuçta siz Marksist eleştiri kuramını daha fazla ciddiye alıyorsanız, herhangi bir eser bir romantikten daha farklı yaklaşmanız doğaldır.

    Başka önemli bir problem de insanların beğenilerini oluşturan şeyin insanların bilgi ve kavrama seviyeleri ile ilgili farklılıklar olmasıdır. Yani bir romandaki karakterin bir diğerine göre daha dikkate değer çizildiği yukarıda belirttiğim kuramsal ölçütlerin değer yargılarının etkisini sıfırlarsak, tam olarak olmasa da genel bir kabul görmelidir.Ama ne yazık ki fiiliyatta ve bu tür karma ortamlarda, özellikle de daha yeni sayılacak ve öncesinde yeteri kadar eleştiriye tabi tutulmamış eserlerde farklı görüşler havada uçuşabiliyor. Bunun sebebi buradaki insanların edebiyat hakkındaki beğenilerini belirleyen bilgi ve kavrama farklılıkları arasındaki uçurumlardır.

    Söz konusu Suç ve Ceza'yı salt kişisel okumanız dışında, daha ehil kaynaklar yoluyla sanatsal eleştirilerini zenginleştirseniz o eserle ilgili kavrayışınızın değişmesi çok muhtemeldir. Ben şimdi Matrix'i ilk izlediğim zaman sadece belli şeyleri yakaladım. Ama onunla ilgili eleştiri deryasına dalınca, filme daha derinlemesine nüfuz edebilme imkanı buldum. Bu durumda ilk beğenilerimi ayrı bir kişilik olarak değerlendirirsem, son durumdaki kişiliğim ondan daha üstün bir beğeniye sahiptir diyebilirim.

    Başka bir açıdan, öznellikten biraz daha kurtulmak için şöyle düşünebiliriz. Bir eserin olumlu eleştiriye tabi tutulma kapasitesi (hem çokluk hem de farklılık anlamında), o eserin edebi değeri hakkında bir fikir verebilir. şimdi örneğin Kafka'nın Dönüşüm adlı öyküsü pek çok edebiyat eleştirisine tabi tutulmuş ve tutulmaktadır. Bu eseri kişisel olarak beğenmemiş olsak bile, bu eleştiri genişliği eserin değerine daha nesnel bir ışık tutabilir.

    _________________
    "Ve sancaklar duvarlardan ve payandalardan çekilip alınıyor ve o Kulelerin Kulesi'ne götürülüyor ve atalarının tozlarının arasına yatırılıyor." - (Mervyn Peake - Titus Groan)
    Back to top View user's profileSend private messageSend e-mailVisit poster's website
    Display posts from previous:      
    Post new topicReply to topic


     Jump to:   



    View next topic
    View previous topic
    You cannot post new topics in this forum
    You cannot reply to topics in this forum
    You cannot edit your posts in this forum
    You cannot delete your posts in this forum
    You cannot vote in polls in this forum


    Powered by phpBB © 2001 phpBB Group

    :: HalloweenV2 phpBB Theme Exclusive ::
     
    FRPWorld.Com ülkemizdeki fantezi edebiyatı ve frp sevenleri bir araya getirmeyi amaçlayan bir web sitesidir. 2003 yılında kurulmuş olan sitemiz kullanıcı ve yöneticilerimizin katkıları ile büyüyüp Türkiyenin en büyük frp sitelerinden birisi olmuştur. Galerisi, indirilecekler kısmı, akademisi, yazarları ile sitemiz tam bir frp hazinesidir. FRPWorld sizin de desteklerinizle böyle olmaya devam edecektir. FRP'nin doyumsuzca yaşandığı bu diyara hoş geldiniz.

    FRPWorld, yeni bir frp dünyası


    Sitede bulunan yazı, doküman ve diğer içerikler siteye ait olup başkaları tarafından kopyalanması, dağıtılması ya da ticari amaçla kullanılması yasaktır.
    Siteye yapmış olduğunuz katkılar frpworld.com'un olup bunları yayınlama ya da yayınlamama hakkı site yöneticilerine aittir.


    Sayfa Üretimi: 0.56 Saniye