Ayrıntışı bi inceleme yapmak için pek fırsatım olamdı şimdilik sadece öyle bi göz gezdirdim. Kitap tasarım olarak felan güzel olmuş ilk farkettiğim oydu
Onun dışında sanırım sistemi matematikten biraz kurtarmışlar cümle kötü birşey söylüyormuş ibi oldu ama iyi birşey aslında yani bieyin gerçekleşip gerçekleşmediğini anlamak için ne kadar fazla kez zar atıp ne kadar uzun süre hesap yaparsak oyundan o kadar soğuruz.
Sanırm "yaratıklar oyuncuların kesmesi içindir" mantığı biraz daha yerleşmiş. BEn hiç oynamasam da 2nd editionda varlığından bahsedilen havadan daha da uzaklaşılıyor gibi. Tabi bu her daim nostaljik olma eğilimde olan insanoğlu için çok da iyi birşeymiş gibi anlaışmıyor =)
Ama genel olarak özetlemek gerekirse bir oyuncu yaratıklarla karşılaştığında aha yaratık oley keselim dememli. Gerektiğinde korku dehşet vs... duyabilmeli
Onun dışında önceden bahsi geçen bilgisayar destekli oynama olayını falan tam kavrayamadım. Biraz araştırmak lazım. Finaller bitti bakalım biraz vakit ayırıcaz =)
_________________ Chaos is the law of nature,
Order is the dream of man.
Alignmentlarla ilgili olarak:
Wizards bir excerpt yayınladı alignment ile ilgili, detaylar için oraya bakabilirsin. Biraz can sıkıcı olmakla birlikte chaotic ve neutral good'u birleştirip "good" demişler, tüm neutralları "unaligned"a sıkıştırmışlar. Neutral ve lawful evil'ı hafif değiştirip birleştirip "evil" demişler.
şimdi siz ne düşünürsünüz bilemiyorum tabii, bu çok iyi bir şey olmamış gibi *AMA* bu edisyonda nihayet alignmentları daha iyi açıklamışlar bence. Yani gayet muğlak davranış kodlarından ziyade geniş *VE* anlaşılır hale sokulmuş. Pekala ki isteyenler eski alignment sistemini kullanabilirler, çok fark edecek bir şey olmaz.
Sistem matematikten oldukça arındırılmış halde. Bir elinizde hesap makinasıyla dolanmanıza gerek yok. Her şey oldukça kolaylaştırılmış. Kolay sistem RP'ye bol zaman demektir (ya da böyle demek olabilir).
Ya aslında ta en başından beri yaratıklar zaten oyuncuların kesmesi içindi büyük ihtimalle. Ama 3'den önce bunun için bir kılavuz yoktu. Yani CR gibi yol gösterici bir şeye sahip değildi sistem. CR da neticede bir kılavuz. Uygulanması gereken bir tanrı kelamı değil. Oyuncularınızı germek istiyorsanız grubun levelının iki katına sahip CR'lı yaratık koyulabilir neticede karşılarına. Bu da onlara pekala korkmayı öğretir. Yaratıkların kesilebilir olması her zaman kesilmelerini gerektirmez. 2nd'da da birinci level iki kişinin karşısına on goblin çıkardığınızda yine ölüyorlardı goblinler. Hem 4e monsterlara çok hoş görevler yükleyerek DM'in pek çok açıdan işini de kolaylaştırmış halde. Ne tarz bir combat istediğinize göre o tarz elemanları kolaylıkla çekip çıkarabiliyorsunuz. Ki örneğin minionlar muhteşem sinematik şeyler bence.
Bilgisayar destekli oynama hikayesi de, farklı coğrafyalarda bulunan insanların birbirleriyle internet üzerinden, gerçek bir masaüstüne benzer, hatta gerçek bir masaüstünden daha fazla mooda sokabilecek bir ortamda oyun oynamalarını sağlayabilecek hoş bir nane. OpenRPG, fantasygrounds gibi programlar hakkında az çok bilgin varsa, tam olarak onlara benzer bir şeyler olacak.
3.5'ta kalmak isteyenlere önerimse paizo'nun PathfinderRPG'sine bakmalarıdır. Kendisi için 3.75 olacak diyorlar ve benim gördüğüm kadarıyla şu an oldukça iyi gidiyor. Farklı bir tadı var Pathfinder'ın. Hem modüllerinin hem RPG'sinin.
AD&D ve old school diye tabir edilen oyunlarla ilgilenmek isteyenler olursa da Labyrinth Lord, OSRIC ve Tunnels&Trolls gibi retro oyunlara bakabilirler. Çzellikle Labyrinth Lord için AD&D'nin ruhsal ardılı diyorlar...
Saving throwlar kalkmış. Onların yerine 4 tane defense var.
Armor Class(AC) : 10 + oyuncunun seviyesinin yarısı + Armor Bonusu + Shield Bonusu + zırh giyilmiyorsa yada hafif zırh giyiliyorsa Dexterity yada Intelligence'tan yüksek olanının modifier'ı + diğer bonuslar
Reflex : 10 + oyuncunun seviyesinin yarısı + Dexterity yada Intelligence'tan yüksek olanının modifier'ı + Shield Bonusu + diğer bonuslar
Fortitude : 10 + oyuncunun seviyesinin yarısı + Strength yada Constitution'dan yüksek olanının modifier'ı + diğer bonuslar
Will : 10 + oyuncunun seviyesinin yarısı + Wisdom yada Charisma'dan yüksek olanının modifier'ı + diğer bonuslar
Diğer bonuslar dediği de, racial, feat, item, power gibi bonuslar.
Oyuncunun seviyesinin yarısı aldığımızda buçuklu değer varsa aşağıya yuvarlanıyor.
Bse Attack Bonus kalkmış. Onun yerine oyuncunun sınıfı ne olursa olsun seviyesinin yarısı alınıyor.
Attack Roll : oyuncunun seviyesinin yarısı + saldırı çeşidinin kullandığı ability'nin modifier'ı + diğer bonuslar.
Hesaplar Attack vs Defense şeklinde yapılıyor.
Kılıçla saldırıda : Strength vs AC.
Okla saldırıda : Dexterity vs AC.
Fireball atınca : Intelligence vs Reflex
Cause Fear atınca : Wisdom vs Will
gibi
Skillere rank verme olayı kalkmış. Onun yerine o skille trained olma olayı var.
Skill Check Bonus : oyuncunun seviyesinin yarısı + ilgili ability modifier + o skillde trained ise +5 + diğer bonuslar ve penaltılar
Joined: Mar 10, 2005
Posts: 2585
Location: YalnızlıÄ?ın hüküm sürdüÄ?ü yerden
Posted:
Tue Jun 03, 2008 11:00 pm
bu arada saldıraya karşı ac atmak zaten vardı. Ama uzun olmasın diye genel olarak zarda 10 gelmiş gibi üzerine bonuslar verilir. Eski yöntemleri ısıtıp tekrar önümüze sunmuşlar anlaşılan
_________________ And i still wonder if you ever wonder the same!...
Saldırıya karşı AC atışı yapılmıyor ki. Defans sabit bir sayı. Saldıran kişi zar atıp uygun saldırı değerini zarının üzerine ekliyor.
Ayrıca ben AC atılması gibi bir şey hatırlamıyorum pek. Çrneğin 2nd'da yoktu. Nerde vardı ki?.. Benim bildiğim AC her zaman sabit bir değere işaret ediyordu.
Dediğim gibi hiç görmedim. Yanılıyor olabilirsin gibi geliyor. En azından SRD dahilinde böyle bir kural yok. WotC'un sonradan yayınladığı Tome of Battle'da filan varsa bilemeyeceğim tabii ama AC çok basit bir şekilde
Quote:
Armor Class
Your Armor Class (AC) represents how hard it is for opponents to land a solid, damaging blow on you. It’s the attack roll result that an opponent needs to achieve to hit you. Your AC is equal to the following:
Note that armor limits your Dexterity bonus, so if you’re wearing armor, you might not be able to apply your whole Dexterity bonus to your AC.
Sometimes you can’t use your Dexterity bonus (if you have one). If you can’t react to a blow, you can’t use your Dexterity bonus to AC. (If you don’t have a Dexterity bonus, nothing happens.)
Herhangi bir atıştan bahsedilmiyor. Ha dediğim gibi ek kitaplarda olması mümkündür. Hangi kitap olduğunu filan söylersen ben de bilgilenmiş olurum.
Bir de çok dağıtmayalım, zira 4e'den AC'ye geçtik.
Joined: May 20, 2003
Posts: 818
Location: Istanbul
Posted:
Fri Jun 06, 2008 1:57 am
Unearthed Arcana, s133de "Player's Roll All the Dice" diye süper saçma bir kural alternatifi vardır.
Fakat arkadaşın bundan bahsettiğini sanmıyorum, belli ki o da bilmiyor zaten hangi core rulebookda "AC için 10 yerine d20 atabilirsin" dediğini.
Dipnot: Böyle bir kural 4th Editionda da bulunmamaktadır.
Bende hatırlamadığımdan ve araştırmam için bir neden olmadığından burada yazmadım ama nedense benimde aklımda d20 AC'ye atılır diye bir şey kalmış. 10 verilsin, d20 atılsın farketmez, işime yaramaz, neyime! Ancak karakter yaratır eğlenirsin. Saco'da benim gibi hırs yapmamış araştırmamış. Araştırsa şaşardım o kadar kitabın arasından kendi egosunu tatmin edebilmek haklı çıkabilmek için.
4E'de daha da kötü olmuş. AC'ye int. bonus verilmiş filan aslında bir yerden sonra hiç umurumda değil. Temennim insanların şu 4E'ye geçmektense artık kendi kurallarını yaratmaları yada bazıları gibi bütün kuralları didik didik etmeleri ama sonunda bir yerde durmasını bilmeleridir. Nostalji değildir bu söylediklerimi yaşamamışlar anlayamazlar.
Neyse Dilbao bulmuş anladığım kadarıyla. Zaten çok az kimse kural sistemlerine bu kadar hakimdir. En azından rüyamdamı gördüm, hayalmi ettim yoksa harbiden bir yerde göz ucuyla gördüm mü en azından bileceğim. Ama her çeye zar atılabilir kuralı bence saçma değil ama oyunu yavaşlatacak bir durum. İki yöne de götürebilir oyunları, kişisine göre.
Yalnız bu kurla sistemi üstüne bu kadar konulma da çok gerekli değil aslında. 3E'de de bu kadar olay olmuştu (Harbiden de 2E ye göre oyuncunun aldığı zevki artıracak güzellikler vardı. Daha gelmeden ondan bazı kurallar kullanılır olmuştu.) ama sonunda çıktı geldi. Beta'sının o kadar araştırmanın hiç bir özelliği kalmadı. Zaten bu üstün(!) ve inanılmaz derecede tecrübeli grup çok geçmediki 3,5E'yi çıkarttı! Sadece bir kaç siteye baktım bir kaç kitabı indirdim ve sonunda pek çok kişiden daha çoğunu biliyordum. Dahasına ihtiyacım yoktu bakmadım bile.
3E'de geln en güzel değişimler beceriler ve marifetlerdi. Bunlarda aslında bariz bir biçimde SPECIAL sisteminden ya çalınmış yada çok esinlenilmiş kurallardı. FALLOUT oynamış biri ne demek istediğimi kolaylıkla anlayacaktır. 4Ede neredeyse herçeyin becerilere verilmesini beklerken 2Eye acaip bir dönüş yaparak beceriyi biliyorsan biliyorsundur, bilmiyorsan bilmiyorsundur anlayışına dönmüşler. Yani NWP (Non weapon proficiency) sistemine. Becerileri üstünden oyun aynakmak isteyenler için gerçekten de üzülüyorum.
_________________ Göz alıcı tepenin yerinde artık binalar yükseliyor. Büyük, ulu; ama büyüleyici mi? Sislerin ardından ıÅ?ıÄ?ı daha net görürdüm, Å?imdi, kalabalıÄ?ın içinde, koca bir boÅ?luktayım.
Eskisi kadar zevk vermese de, son bir kez daha!
"
4Ede neredeyse herçeyin becerilere verilmesini beklerken 2Eye acaip bir dönüş yaparak beceriyi biliyorsan biliyorsundur, bilmiyorsan bilmiyorsundur anlayışına dönmüşler. Yani NWP (Non weapon proficiency) sistemine. Becerileri üstünden oyun aynakmak isteyenler için gerçekten de üzülüyorum.
Bu biraz da yurt dışındaki eğilimlerle alakalı sanıyorum. İnsanlar 3.x'den sonra eskiye dönmek istediler. Çünkü pek çok kişi için D&D bu (3.x) değildi.
Zira oyunun yaratılışından 30 sene sonra insanlar nihayet oyunun yaratıcılarının özellikle de Gygax'ın oyunu nasıl oynattığına, tam olarak nasıl oynanması gerektiğine kafa yormaya başladılar. 4e her şeyden öte bir "köklere dönüş" niteliğinde yani. 4e, bütün o retro ya da old school (ne derseniz artık) dungeon-crawlingler için yaratılmış. Gygax'la zamanında oyunun ne olduğuyla alakalı muhabbet etmiş ve 4e'yi incelemiş olanlar bu edisyon ile ilgili olarak "Gygax'ın idealine yaklaşmayı (O)D&D'nin başardığından daha iyi başarıyor" demişlerdi.
D&D her zaman class-based bir oyun oldu. Bu kadar zamandan sonra skill-based bir oyun olmasını beklemek bana çok mantıkî gelmiyor. Çünkü piyasada oldukça iyi skill-based sistemler var (GURPS, STS, SWs, vb.). D&D dolayısıyla kendi amacını yerine getirip, kendi boşluğunda kalmayı tercih etti. Pek şaşırtıcı değil.
D&D için o şekilde konuşulabilir. Sonuçta adı üstünde "Zindanlar ve Ejderhalar". Zindana girip bakarsın kesilecekleri kesersin. Görevin bu şekilde zindan zindan gezip para toplamak ve güçlenmektir.
2E ile birlikte AD&D geldiğinde artık karakterler güneşi de görmenin zevkini varmıştır. Olay sadece zindan da yaratık kesme değil şehirlere girip başkaları ile konuşma, bazı görevleri hiç savaşmadan ve zindana girmeden yapma üstüne kurulmuştur. Artık yaşayan karakter olunca bir yerden sonra D&D kısıtlamalı kuralları insanı yormaya başlamıştır. Ev yapımı kurallarla bunun üstesinden gelinmeye çalışılmıştır. ("Mesela neden ben sadece kılıçla saldırıyorum ve zar atıyorum. Ben taktik yapmak istiyorum!" veya "Neden sırf iyi savaşabiliyorum diye, gizlice girmem gereken yere marş söylermiş gibi girmek zorunundayım!" gibi)
3E ile tüm karakterler çok özel eğitimler gerektirmeyen herşeyi sınıflarına alakasız olmadığı sürece yapmaya başladılar. İnsanların ezikliği bir nebze olsun azaldı ve sınıflar daha iyi sistematiklere oturtuldu. Bir beceride daha başarılı olmak isteyen hırsız, diğerlerinde feragat ederek yada alabileceği bir özelliği almayarak, bunu başarabildi. Cılkı çıkmasaydı bana göre artık A'sını atmış dahi olsalar (A)D&D nin yapımcılarının çıkarttığı en iyi sistemdi. (Oyunun havasındaki erimenin sebebi kural sistemi değil, yaratıkların tasarım şekli ve çok abartılarak oluşturulan marifetler ve sınıflardı)
Occultsearcher: Sanırım senin demek istediğini anlayabiliyorum. 4E, 3E üstüne yeni bir sistem olarak değil ama farklı bir sistem edasında çıktı. Yani bu sefer kural manyakları diyebileceğim kişilerden "4E çıktı artık, bırakın bu 3E" saçmalıklarını duymayacağım. Çünkü 4E büyüsel güçlerle bezenmiş, sadece zindana girip yaratık kesen ve sadece buralarda yaşayan karakterlerin oyunu. Yani rol yapmaktan çok savaş taktiği ve yaratık kesme üstüne bir sistem. Son olarak mademki Gary Gaygax'in istediğine yakın bir sistem yapmak için çalışmışlar, o zaman bu kural sistemini özümseyecekler lütfen Gary Gygax'in şu sözünü de o kural kitabını her açışlarında akıllarına getirsinler.
The secret we should never let the gamemasters know is that they don't need any rules.(*)
Gary Gygax
4E bu sözün arkasında duracak bir sistemse o zaman hayırlısı olsun derim.
(*) O sır ki, oyun efendilerinin bilmesine asla izin vermememiz gereken, aslında hiç bir kurala ihtiyaçları olmadığıdır.
_________________ Göz alıcı tepenin yerinde artık binalar yükseliyor. Büyük, ulu; ama büyüleyici mi? Sislerin ardından ıÅ?ıÄ?ı daha net görürdüm, Å?imdi, kalabalıÄ?ın içinde, koca bir boÅ?luktayım.
Eskisi kadar zevk vermese de, son bir kez daha!
"
Joined: Mar 10, 2005
Posts: 2585
Location: YalnızlıÄ?ın hüküm sürdüÄ?ü yerden
Posted:
Fri Jun 06, 2008 10:44 am
Evet Darkgnome Gygax'in düşüncesi konusunda çok haklı, zaten öyle bir şey olsa RPGA'larda "savaşmadan yapabilirlerse şu kadar fazladan xp ver" diye DM'lerin görev kağıtlarına yazmazlar.
Bir de tekrar söylicem AC yerinde d20'lik zar atılıyor, hatta sistem şu;
atak için d20+saldırı bonusları vs. defans için d20+defans bonusları
_________________ And i still wonder if you ever wonder the same!...
Joined: Aug 04, 2006
Posts: 287
Location: Ä°stanbul
Posted:
Fri Jun 06, 2008 9:25 pm
Ben bu kadar 3ed ve 3.5 ed'a iyisiyle kötüsüyle alıştıktan sonra 4e geçmeyi planlamıyorum açıkçası. Zaten görünüş o ki çoğunlukla eski şeyleri sunuyolar yada gereksiz yeni kurallar oluşturmuşlar. Gerçekçlikten daha çok uzaklaşıp iyice yaratık kesmenin yeni yollarını bulmuşlar falan vs.
Çrneğin şu her encounterda x kadar kullanabilcek olan şeyde nedir, yani gerçekçilik tamamen kopmuş. Encounter diye bi zaman dilimi olmamalı. Bi odada birileryle kapşıyosun encounter bitiyo 10 sn sonra diğer odaya giriyosun yeni encounter, yaşasın 2/encounter olan özelliğni bi daha kullanabiliyosun.. ne saçmalık
3.5 taki eksikleri yada güzel uydurulamamış kuralları kendimiz modifiye edip 3.5 la devam etmek bana çok daha mantıklı geliyor. Ki 3.5 ve 3 için çıkarılmış tonlarca ek kitap, kaynak ve buralarda çok sayıda alternatif kural bulunuyor bence bunlar yeterde artar bile.
Ve bu arada;
SacoKhan wrote:
Bir de tekrar söylicem AC yerinde d20'lik zar atılıyor, hatta sistem şu;
atak için d20+saldırı bonusları vs. defans için d20+defans bonusları
Kesinlikle bi yerde yazıyodu, ve ek kitap falan değil Core Rulebooklarda bi yerde yazıyordu. Oyunda yapılan hemen her hareket gibi defansında aslında 20 lik zar gerektirdğini, ancak defans içinde sürekli zar atılırsa savaşların çok uzaycaı gerekçesiyle 20 lik zarı 10 olarak kabul ettirdikleri yazıyodu ( skill'lerdeki 10 kabul etme olayı gibi ). Ama isteyen defans zarınıda pekala attırabilir deniyordu. Kitabı veya sayfayı hatrlamıyorum ama bulursam yada denk gelirsem belirtirim.
View next topic View previous topic
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum
FRPWorld.Com ülkemizdeki fantezi edebiyatı ve frp sevenleri bir araya getirmeyi amaçlayan bir web sitesidir. 2003 yılında kurulmuş olan sitemiz kullanıcı ve yöneticilerimizin katkıları ile büyüyüp Türkiyenin en büyük frp sitelerinden birisi olmuştur. Galerisi, indirilecekler kısmı, akademisi, yazarları ile sitemiz tam bir frp hazinesidir. FRPWorld sizin de desteklerinizle böyle olmaya devam edecektir. FRP'nin doyumsuzca yaşandığı bu diyara hoş geldiniz.
FRPWorld, yeni bir frp dünyası
Sitede bulunan yazı, doküman ve diğer içerikler siteye ait olup başkaları tarafından kopyalanması, dağıtılması ya da ticari amaçla kullanılması yasaktır. Siteye yapmış olduğunuz katkılar frpworld.com'un olup bunları yayınlama ya da yayınlamama hakkı site yöneticilerine aittir.