Joined: Nov 29, 2006
Posts: 864
Location: Istanbul
Posted:
Sat Jan 08, 2011 9:03 am
Star Trek Online Hakkında Bilmek Ä°stediÄ?iniz Her Å?ey Ã?ok Yakında Burada...
Gemim USS Istanbul Türkiye semalarında...
_________________
ÇıÄ?lıkta henüz umut vardır, çıÄ?lık atmak güç ister. Tehlike, fısıltıdadır. Çünkü fısıltı bir tükeniÃ…?in ifadesidir.
Daha bugün Oyungezer dergisinde yılın hayal kırıklıÄ?ı seçildiÄ?ini okumuÅ?tum ve araÅ?tırdım cidden 2010 yılının en büyük hayalkırıklıÄ?ı seçilmiÅ?, yani Star Trek hayranları için ne ifade eder bu bilemem tabi...
Joined: Oct 04, 2007
Posts: 2670
Location: Innsmouth
Posted:
Sat Jan 08, 2011 5:47 pm
Anaam güzelmiÅ? ama ya. Dünyaya gelebildiÄ?ini bilmiyordum, çok hoÅ? olmuÅ?. Yalnız geminin ismi neden USS onu merak ettim, çünkü açılımı "United States Ship" olduÄ?undan Ä°stanbul ile uyumlu olmuyor Gerçi görünüÅ? olarak güzel duruyor, onu kabul ediyorum ama, dediÄ?im gibi...
Yazını büyük bir merakla bekliyorum. En kısa zamanda yazman umuduyla.
Joined: Nov 29, 2006
Posts: 864
Location: Istanbul
Posted:
Sat Jan 08, 2011 9:43 pm
Geminin isminin baÅ?ındaki USS maalesef benim de çok gıcık olduÄ?um bir Å?ey ama yapacak bir Å?ey yok. Bütün gemilerin ismi USS ile baÅ?lıyor.
Bir de prototip anlamına gelen baÅ?ka bir kod da var, ben onu koyacaÄ?ım gemimin baÅ?ına zamanı gelince.
Oyunun hayal kırıklıÄ?ı olup olmadıÄ?ına ise detaylı olarak deÄ?ineceÄ?im.
_________________
ÇıÄ?lıkta henüz umut vardır, çıÄ?lık atmak güç ister. Tehlike, fısıltıdadır. Çünkü fısıltı bir tükeniÃ…?in ifadesidir.
Joined: Nov 29, 2006
Posts: 864
Location: Istanbul
Posted:
Sun Jan 09, 2011 12:36 am
Star Trek Online
Kaptanın seyir defteri... Yıldız tarihi 9522.6
KlingonÂ?lulara hiç bir zaman güvenmedim ve hiç bir zaman da güvenmeyeceÄ?im. OÄ?lumun ölümünden dolayı onları affetmem mümkün deÄ?il. Klingon Yüce MeclisiÂ?nin Å?ansölyesine, bir barıÅ? görüÅ?mesine olan yolculuÄ?unda eÅ?lik etme görevimiz, bana kalırsa en iyi ihtimaller dahilinde bile problemli bir uÄ?raÅ? olacak. SpockÂ?a göre bu tarihe geçecek bir olay, ona inanmayı çok isterdim, ama tarihe geçecek olaylar önce benim gibi adamları nasıl geçecekler?
Kaptan James T. Kirk
Aaah bu sözleri duyduktan sonra hangimiz üniformalarımızı giyip kaptan köÅ?künden köprüye koÅ?mak istemedik ki?
Star Trek online sayesinde artık bu imkana sahibiz çünkü bu oyunda herkes kendi gemisinin kaptanı.
Oyun 2409 senesinde geçiyor, Star Trek NemesisÂ?den yaklaÅ?ık 30 yıl sonra. Oyunun hikayesini anlatmayacaÄ?ım, çünkü her Å?ey sizin çevrenizde Å?ekilleniyor. Level atladıkça oyunun arka plan hikayesini de öÄ?renmeye baÅ?lıyorsunuz. Elbette sizden güçlü düÅ?manlar, sizden rütbeli kaptanlar ve bilgili ırklar var, ama her Å?eyin odak noktasında siz varsınız. Ve tabi sizin gibi hisseden binlerce oyuncu daha...
Oyuna Klingon veya Yıldız Filosu'na mensup bir karakter yaratarak baÅ?lıyorsunuz. Klingon'lar Å?u anda hemen hemen galaksinin geri kalanıyla savaÅ? halindeler. Bu yüzden aynı tarafta deÄ?iliz.
Henüz bir Klingon karakter yaratmadıÄ?ım için size Yıldız Filosundan bahsedeceÄ?im.
Yıldız Filosu diplomatik olduÄ?u kadar askeri de bir oluÅ?um olduÄ?undan oyunda seviyeler aslında rütbelere tekabül ediyor. Henüz kaptan rütbesine gelmemiÅ? olmanıza raÄ?men oyuna kendi geminiz ile baÅ?lıyorsunuz. Bu durum pek çok Star Trek hayranında hayal kırıklıÄ?ı uÄ?ratan bir durum. Ne yazık ki mompg kuralları bazen kurgunun önünde geliyor. Ancak oyunun yaratıcıları bu Å?ikayetleri öngörmüÅ? olacak ki, henüz bir teÄ?menken size neden bir gemi verildiÄ?ini uzun uzun açıklıyorlar ve bunun daha önce de zor zamanlarda yapılan bir Å?ey olduÄ?unu söylüyorlar.
Oyundaki rütbeler Å?öyle:
Level 0:Ensign (Tutorial)
Level 1-10 Lieutenant, Tier I Ship
Level 11-20 Lt.Cmdr, Tier II Ship
Level 21-30 Commander, Tier III Ship
Level 31-40 Captain, Tier IV Ship
Level 41-50 Rear Admiral, Tier V Ship
Ben Å?u anda 31. LevelÂ?ım. Yani yeni Kaptan oldum. Tier IV bir Exploration CruiserÂ?ım var.
Oyunda level atladıkça, yönettiÄ?iniz gemilerin de sınıfı yükseliyor. Yani aslında size henüz bir TeÄ?men olduÄ?unuz zaman sandal büyüklüÄ?ünde minicik bir Å?ey veriyorlar ve ancak Commander seviyesi ile birlikte nispeten bir Å?eye benzemeye baÅ?layan gemileriniz oluyor.
STOÂ?da sadece üç tanecik karakter sınıfı var. Mühendis, Bilim ve Taktik. Aslında Star Trek bilmeyenlerimiz bile buna aÅ?inalardır. Mühendisler hep sarı renk giyerler, Bilim görevlileri mavi. Taktik görevlileri ise kırmızı. Bu mantıkla KirkÂ?ün kırmızı elbisesi onun bir taktik uzmanı olduÄ?unu gösteriyor...
Karakterinizin sınıfı nasıl bir oyun oynayacaÄ?ınızı kökten deÄ?iÅ?tiriyor. Bu yüzden bu aÅ?amada oyun stilinize göre doÄ?ru karar vermek hayati önemde.
Her bir sınıf hakkında detaylı bilgi vermeden önce, aynı mantıkla gemilerin de farklı sınıfları ve seviyeleri olduÄ?unu söylemek zorundayım. Gemilerin üst seviyelerine rütbe atladıkça ulaÅ?abilirken, sınıfını seçmekte özgürsünüz.
Cruiser, Escort ve Science Vessel ise oyundaki gemi sınıfları... Escort genelde taktik officerların, science vessel science officerların, cruiser ise mühendislerin favori seçimi oluyor. Ancak çok tehlikeli karma kaptan-gemi kombinasyonları da yapmak mümkün. Bunu biraz büyüye yönelmiÅ? fighter, veya priestliÄ?e sulanmıÅ? wizard gibi düÅ?ünebilirsiniz. Gemi ve kaptan eÅ?leÅ?melerinin ne olduÄ?unu daha iyi anlayabilmeniz için Å?öyle bir benzetmede bulunacaÄ?ım.
Escort Â? Taktik Kaptan: Ä°ki elli silah kullanan pure fighter damage per second karakteri
Cruiser Â? Taktik Kaptan: Tek el kalkan, tek el silah, pure fighter.
Science Vessel Â? Taktik Kaptan: Fighter-Mage, Ranger vs.
Escort-Mühendis Kaptan: Barbar (Her Å?ey onların lehineyken ölümcüller ama bu çok kolay deÄ?iÅ?tirilebiliyor.)
S.Vessel-Mühendis Kaptan: Ã?ldürmeyen ve ölmeyen tuhaf bir Å?ey.
Cruiser-Mühendis Kaptan: Dwarven Defender. Pure Tank. En hantal kombinasyon.
Escort-Science Kaptan: Assassin diyebiliriz. İlk 20 saniye geçtikten sonra korkulacak bir yanları yok.
Cruiser-Science Kaptan: Kendi de oynamaz, seni de oynatmaz.
Vessel-Science: Ä°Å?te bunlar sorun... Oynaması oldukça zor, ama bir kez kavrandıÄ?ı zaman her grubun yanında istediÄ?i gemi tipi. Genelde bunlar yumuÅ?atır, EscortÂ?lar avlar. CruiserÂ?lar da balon gibi gezerler etrafta.
Oyunda EscortÂ?lar son derece hızlı ve mükemmel manevra yeteneklerine sahipler. Silahları genelde ön tarafa konuÅ?landırılmıÅ?. Bu da kuyruÄ?unuza geçip sizi canınızdan bezdirecekleri anlamına geliyor.
Oyunda manevra kabiliyetiniz hayati öneme sahip. Escort�lar genelde cruiser sınıfı gemilerin arkasına geçip allah ne verdiyse saydırıyorlar. Tüm hasar kalkanın tek bir yönünde toplanınca inflak etmek de kaçınılmaz oluyor.
Yıldız filosunun gemilerinin genel özelliÄ?i nispeten güçlü kalkanlara sahip olmaları. Klingon gemileri ise daha dps odaklı. Bu da aralarında bir denge oluÅ?masını saÄ?lıyor. Bir diÄ?er mantıkla, Klingon escortu oyunda en çok hasarı bırakan gemiyken, Yıldız filosu kruvazörleri de en çok hasarı kaldırabilen gemiler oluyor.
Birbirinin arkasını kollayan Yıldız filosu kruvazörleri kolay altedilebilen bir düÅ?man deÄ?il. Ã?te yandan ne yaptıÄ?ını bilen iki klingon escortu da insanı kolayca delirtebiliyor. Zira tam yok edecekken kayboluyorlar, ve o sırada diÄ?eri onun yarım bıraktıÄ?ı iÅ?i bitirmek için görünmezlik örtüsünü indiriyor.
GördüÄ?ünüz gibi hangi karakteri veya gemiyi seçerseniz seçin, iyi bir kaptan olmak zorundasınız. Farklı gemi tiplerine göre farklı takım oyunları geliÅ?tirmeniz gerekiyor. Ve hayatta her zaman olduÄ?u gibi en zayıf yerinizin Â?kıçÂ? tarafı olduÄ?unu unutmamanız gerekiyor.
Peki hepsi bu kadar mı?
Elbette hayır. Köprü mürettebatı olmadan Star Trek olur mu?
Oyunda ilerledikçe rütbeli mürettebat sayınız da artıyor. Mesela 10 tane rütbeli mürettebatınız varsa bunları köprüde çeÅ?itli görevlere atıyorsunuz. Gemide bulunan taktik, mühendislik ve bilim konsollarına atanan mürettebatlar çeÅ?itli özellikleri ile size destek oluyorlar.
Tıpkı kendi karakterinize daÄ?ıttıÄ?ınız gibi mürettebatınıza da kazandıÄ?ınız skill pointÂ?leri daÄ?ıtıyorsunuz. Rütbelerini arttırabiliyorsunuz. Ama hiç bir mürettebat sizinle aynı rütbeye sahip olamıyor. Gemideki en rütbeli personel siz olmak zorundasınız, ki bu mantıklı deÄ?il mi?
Peki bu tam olarak ne demek?
Mesela Tier III bir Heavy Cruiser�ın köprüsünde
1 tane Ensign Mühendis (Tier 1 Mühendislik yeteneÄ?i)
1 tane Lt.Commander Mühendis (Tier 1, Tier 2, Tier 3 Mühendislik YeteneÄ?i)
1 tane Lieutenant Science (Tier 1, Tier 2 Science Yetenek)
1 tane Lietenant Taktik (Tier 1, Tier 2 Taktik Yetenek)
pozisyonu var ve her yeni rütbe ile her bir NPC rütbeli mürettebat, bir adet yer, bir adet de uzay yeteneÄ?i kazanıyor. Mürettebat en fazla Commander rütbesine gelebiliyor. Kaptan olamıyorlar.
Mürettebat rütbeleri ve sahip oldukları özellikler:
Ensign: 1 Yer, 1 Uzay
Lieutenant: 2 Yer 2 Uzay
Lt. Commander: 3 yer 3 Uzay
Commander: 4 yer 4 Uzay
Birbirinden farklı çeÅ?it çeÅ?it yetenek var. Her mürettebat belli bir yetenek dizilimi ile emriniz altına giriyor. Rütbe aldıkça bu özellikleri kullanılabilir hale geliyor. Ancak bu yeteneklere mahkum deÄ?ilsiniz. Mürettebatınız mevcut bir yeteneÄ?inden feragat edip bunun yerine baÅ?ka bir yetenek öÄ?renebiliyor.
Mühendislik yetenekleri genelde hayatta kalma üzerine, taktik yetenekler karÅ?ıya hasar verme üzerine ve bilim yetenekleri de diÄ?er gemide bir Å?eyleri bozma, etkisiz hale getirme veya sizin bazı özelliklerinizi kuvvetlendirme üzerine oluyor. (Buff ve debuff yani.)
Dolayısı ile bir Heavy CruiserÂ?da rütbeli mürettebatınızın bildiÄ?i 4 tane mühendislik yeteneÄ?i, iki tane taktik ve iki tane bilim yeteneÄ?i kullanılabilir durumda emrinizi beklerken, bir escortÂ?da bu sayı (2 mühendislik, 2 bilim 4 taktik oluyor. ScienceÂ?da da 4 bilim, 2 taktik, 2 mühendislik)
Kaptanların yeteneklerini de iÅ?in içine kattıÄ?ınızda gerçekten karÅ?ınıza çıkacak rakibi önceden tahmin edebilmeniz oldukça zor oluyor. STOÂ?nun en güzel yanı da bence bu.
Oyunu son derece zevkli kılan bir diÄ?er özellik ise rare ve common silahların muazzam farklar yaratmayacak Å?ekilde tasarlanmıÅ? olmaları. Ä°yi bir kaptan kötü bir donanımla iyi donanıma sahip kötü bir kaptanı yenebiliyor.
Ã?ok fazla detaya girersem çok fazla uzayacak ama Å?öyle söyleyeyim.
Oyunda, özellikle uzay savaÅ?larında, silahlar ve kalkanlar taÅ?, makas, kaÄ?ıt mantıÄ?ına göre yapılmıÅ?.
HerÅ?eyi maffeden mükemmel kombo diye bir Å?ey yok. Bunun en güzel kanıtı da forumlarda bunu uzun uzun tartıÅ?an, herkesin kendini haklı gördüÄ?ü farklı silah Â? gemi Â? kaptan seçimleri olması.
Kalkanları indiren silahlar genelde gemiye bir hasar veremezken, gemiye hasar verenler de kalkanlara bir Å?ey yapamıyor.
Rakibi 45 dereceden vurabilen silahlar aÄ?ır hasar veriyor ama iyi manevra yapabilen bir gemi sürekli önünüzde bu dar açıda beklemiyor. DiÄ?er yandan 360 derece vurabilen makineler de bütün umutlarını kör noktanıza takılmaya baÄ?lamıÅ? bir escortÂ?u üzüntüye boÄ?uyor. Ama bu sefer de aÄ?ır hasar almaya alıÅ?ık cruiserÂ?lar karÅ?ısında bir Å?ansınız olmuyor, çünkü bu hafif silahlar cruiserÂ?ın kalkanlarını geçemiyor.
Bir diÄ?er mantıkla, 45 derecelik silahın beklenen dpsÂ?ı ile 360 derecelik silahın beklenen dpsÂ?si aynı. Birini nadiren kullanabiliyorken, diÄ?erini sürekli kullanabiliyorsunuz. YetmiyormuÅ? gibi 90 ve 250 derecelik açıya sahip olan farklı silahlar da var. Böylece her Å?ey karman çorman oluyor. Oyun stilinize ve geminizin tipine göre silahlar seçip belli bir taktik oluÅ?turmaya çalıÅ?ıyorsunuz.
Mükemmel manevra kabiliyeti olan escortlar, tahmin edersiniz ki 45 derecelik silahları seçiyor. Hantal cruiserÂ?lar ise bir türlü dönemedikleri için daha geniÅ? açılara etki eden silahları tercih ediyorlar. Ancak bu genel kuralı doÄ?ru belleyen bir escort kaptanı, bir cruiserÂ?ın arkasına takıldıÄ?ında, sırf bu anı bekleyerek silah seçimi yapmıÅ? bir cruiser kaptanı ile karÅ?ılaÅ?mıÅ?sa, bir anda suratında patlayan Plasma topları ile bozguna uÄ?rayabiliyor.
Tüm bu ayırt edici özellikler ile STO, uzay savaÅ?ları oldukça zevkli bir oyun. Birbirini tanıyan, kollektif taktik kurabilen kaptanlar karÅ?ı tarafı her seferinde bozguna uÄ?ratıyor. Ã?oÄ?u zaman taktikler gemilerin özelliklerinden daha ön plana çıkıyor. Birbirlerinin kuyruÄ?unda daire çizen, böylece zayıf yerlerini koruyan disiplinli kruvazörler, üçgen Å?eklinde uçan, böylece bir seferde en çok hasarı bırakan escortlar ve bir oraya bir buraya yetiÅ?en Science Vessel'lar.
Ancak oyunun bu durumu bazı eleÅ?tirilere de neden oluyor. UçuÅ? similasyon oyunları oynayan insanlar için Star Trek'in uzay savaÅ?ları tam bir hayal kırıklıÄ?ı, çünkü oyunda uzay savaÅ?ında muktedir olmanız için pilotluk yeteneklerine hemen hemen hiç ihtiyacınız yok. Belki biraz Escort kaptanları uçuÅ? zevkine varıyor olsa da, genelde kazananı geminin oluÅ?turulma taktikleri ve mürettabatın yetenekleri belirliyor.
Dahası oyun uzun vakit geçireni çok fazla ödüllendirmiyor. Rare silahlar ile common silahlar arsındaki fark muazzam deÄ?il.
UçuÅ? yeteneÄ?inin bir önemi olmadıÄ?ı için bu sefer de bütün uzay savaÅ?ları tek düze olmaya baÅ?lıyor. Tek yepmanız gereken hedefinizi seçmek ve sırayla silahlarınızı ateÅ?lemek gibi gözükmeye baÅ?lıyor. Hele ki bir escort peÅ?inize takılıp Â?takipÂ? tuÅ?una bastıÄ?ında her iki taraf için de gemiyi yönlendirmenin artık pek bir anlamı kalmıyor.
Dahası bir seferde tek bir düÅ?mana ateÅ? edebiliyor olmanız da oyunun bir diÄ?er eliÅ?tirilen özelliÄ?i.
Tüm bu kısıtların oyunda uçuÅ?un ve uzay savaÅ?larının keyfini düÅ?ürdüÄ?ünü ben de kabul ediyorum. Ancak bu kısıtlar ve silahların dps'den çok taÅ? makas kaÄ?ıt özellikleri oyunda çok keyifli bir dengenin oluÅ?masını saÄ?lıyor ve genelde hard gamer'ların hiç bahsetmediÄ?i, oyunun en güzel özelliÄ?i de bu bana göre....
Bilgisayarın baÅ?ında 100000 saat geçiren, gemisini rare itemlarla donatmıÅ? bir kaptan, günde sadece 1 saat girip çıkan, ama gemisini o adamın taktiÄ?ini bozacak Å?ekilde kurmuÅ? bir kaptana kolayca yenilebiliyor.
Ã?zellikle gemilerin kalkanları bu mantıÄ?ı en güzel özetleyen Å?ey.
Mesela iki tane kalkanı ele alalım.
Base: 6662 , 6 saniyede bir 68 Ã…?arj
Base: 6338 , 6 saniyede bir 106 Ã…?arj
Mesela ilk kalkan, ikincisinden daha pahalı, ancak ben ikincisini tercih ediyorum. Ä°yi bir kaptan dediÄ?im gibi gemisini taktiÄ?ine göre donatmayı bilmek zorunda. Excel'de Solver'ı kullanarak bir denklem kurdum ve bu denklem bana kalkanların birbirine denk olduÄ?u zamanı gösteriyor. Bu iki kalkan tam 51.16 saniye sonra birbirlerine denk oluyorlar, ve sonrasında ikinci kalkan öne çıkıyor. Yani savaÅ?ın ilk 51.16 saniyesi birinci kalkan iyi bir seçimken, savaÅ? daha uzun sürüyorsa ikinci kalkan daha iyi bir seçim oluyor.
Hantal ve yavaÅ? dönen kruvazörlerin uzun süre ateÅ? altında kalacak Å?ekilde tasarlanmaları gerekiyor. Ã?ünkü tecrübelerime göre bilgisayara karÅ?ı savaÅ?lar çoÄ?unlukla daha uzun sürüyor. Ancak PVP arenasında arkanıza bir Escort takılırsa 51.16 saniye Escort'un sizi yok etmesi için çok uzun bir süre. Bu durumda da ilk kalkan daha avantajlı. Yüksek base gücüyle Escort'a karÅ?ı daha uzun hayatta kalma imkanı sunuyor. Tabi bunda Escort'un hull damage mı yoksa kalkan damage mı vermeye odaklanmıÅ? olduÄ?u da büyük önem taÅ?ıyor. EÄ?er çok iyi bir takım kurmuÅ?, biri kalkana biri hull'a odaklanmıÅ? silahlarla donatılmıÅ? iki klingon escortu varsa, ilki kalkanınızı bitirip görünmez olurken, ikincisi geminizin gövdesine torpidolar yollayıp iÅ?inizi bitiriyor.
Yani olay tamamen taktiÄ?iniz ile alakalı. Geminizi tanımanız ve oyun stilinize göre donatmanız el göz koordinasyonunuzdan 1000 kat daha önemli bir Å?ey. Bu da hard gamer'ları oyundan soÄ?utan, oyunu tek düze kılan bir Å?ey çünkü yüksek oyuncu yetenekleri pek bir iÅ?e yaramıyor ve uzun vakit geçirdikleri için oyunla, oyunu sıkıcı buluyorlar. Asıl keyifli olan geminizi donatırken excel'i de kullanarak yaptıÄ?ınız hesaplamalar oluyor. Oyunda az vakit geçirmenize raÄ?men bu hesaplamalar sayesinde geçirdiÄ?iniz bu kısa zaman son derece keyifli oluyor.
Hatta sırf bu yüzden, terfi alıp yeni ve daha güçlü bir gemiye geçtiÄ?inizde bir süre bocalıyorsunuz ve bu yeni geminiz, eski ve güçsüz geminizden daha baÅ?arısız oluyor. Ã?ünkü 10 level boyunca her Å?eyini tanıdıÄ?ınız, huyuna suyuna göre donattıÄ?ınız gemi ile kıyaslandıÄ?ında yeni geminiz size çıplak ve beceriksiz geliyor.
Bundan sonraki bölümde yer savaÅ?larına ve oyundaki quest'lere deÄ?ineceÄ?im. Ã?zellikle oyunun en büyük hayal kırıklıÄ?ı questler. Ama bu konuda da benim söyleyeceklerim var elbette.
_________________
ÇıÄ?lıkta henüz umut vardır, çıÄ?lık atmak güç ister. Tehlike, fısıltıdadır. Çünkü fısıltı bir tükeniÃ…?in ifadesidir.
View next topic View previous topic
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum