D&D deki alignment sorunsalı

Herkesin kürsüye çıkıp özgürce tartışma başlatabilmesi için…
burock
Kullanıcı
Kullanıcı
Posts: 2000
Joined: Thu Feb 12, 2004 10:00 am
Location: İzmir

D&D deki alignment sorunsalı

Post by burock »

ben oldum olası D&D'deki bu aligment olayını anlayamamışımdır ve yeni başlayan birisine en zor anlatabildiğim şeylerden biri de bu olmuştur. Esas soru şu : D&D'de alignment gerçekten gerekli mi?

benim tanıdığım bazı DM'ler char. gen. sırasında alignment belirttirmezler. Bu benim de hoşuma gidiyo mantıken. Ã?ünkü bi kimsenin koca bi oyun boyunca nasıl davranacağını dikte etmiş oluyoruz. Yani bunun yerine her oyuncu, yarattığı karakteri nasıl oynayacağını düşünüp onu endi kafasında detaylandırır ve oyun boyunca bu modele göre hareket ederse o karakterden zevk alabilir.

diğer bi yandan da artık özellikle 3rd ed ve sonrasında pek çok şey alignmente bağlandı. Yani alignmentin seçeceğin sınıflara kadar etkiyo, varın gerisini siz düşünün. Bunu serbest bırakmak da pek mantıklı diil. Yani ne biliim good bi necro sanatının ne kadarını icra edebilir ki? Tabii inanışa dayalı sınıfları (rahip türevleri+paladin) konu dışında bırakıyorum, o sınıflarda alignment kısıtlaması farz gibi.

fallout'ta adamlar karma sistemi kullanmışlardı. Yani bu iyi bi çözüm gibi gelmişti ama her şeyi rakama bağlamak da hoş diil gibi.

benim bu konuda hakkında en uygun olduğunu düşündüğüm yol ise temple of elemental evil(toee)de kullanılan metot. Bu oyunda ilk defa gördüm belki daha önce başka yerlerde de kullanılmıştır ama bilmiyorum. Bu metot, temel olarak reputation(saygınlık) sistemini baz alıyo. Bu kelimeyi Baldur's Gate'den hatırlayanlar olabilir ama aynı diil. Partinin veya kişilerin davranışlarını olay bazlı ele alıp, o olay karşısında takınılan tavır doğrultusunda bi reputation sağlanıyo. Mesela toee'de moathouse cleaner gibi bi reputation sağlayıp ortamlarda bunun keyfini sürebiliyor veya ceremesini çekiyordunuz.

Fikirlerinizi bekliyorum
War, war never changes...
fingolfin
Seçilmiş Savaşçı
Posts: 1636
Joined: Thu Jan 08, 2004 10:00 am
Location: İstanbul
Contact:

Post by fingolfin »

Alligment bence de çok şart değil... Önemli olan oyuncunun karakteri nsı oynamak istediği ve DM'in tavrı.. Çok absürd şeyler yapılmadıkça çok da problem olmaz bence..
pyros
Kullanıcı
Kullanıcı
Posts: 2069
Joined: Sat Nov 29, 2003 10:00 am

Post by pyros »

alignment a önem vermeyenler

dosdoğru chaotic neutral olsun paşa paşa

her istediğinizi yapabiliosunuz
ama chaotic evila kayma olasılığınız da var tabi
Azalin
Kullanıcı
Kullanıcı
Posts: 1056
Joined: Fri Dec 26, 2003 10:00 am
Location: izmir

Post by Azalin »

eğer bu rp oyunuyssa... ve şu halimizden ve karakterimizden farklı şeyler yapıp, hissetmek istiyorsak bence alignment şart... ve bence d&d veya adn&d deki alignment olayı olabileceğinin en iyisi...
Sonsuz gücü elinde tutanın içindeki boşluktan daha büyük ne olabilir?

Tanrıların getirdiği çaresizliğe tanık olun...
User avatar
Drizzt_Dourden
Kullanıcı
Kullanıcı
Posts: 259
Joined: Tue Feb 10, 2004 10:00 am
Location: İstanbul

Post by Drizzt_Dourden »

bence bazı sınıflar için şart yani paladin,cleric gibi..ama sen bi fightersan o kadar da takmana gerek yok hele hele insan fightersan hiç takmana gerek yok derim kafana göre takıl sen her yere kayabilirsin rpye göre de böle çünkü..Veya pyros un da dedigi gibi ilk bastan chaotic neutreal ol yine kafana göre takıl :)
fingolfin
Seçilmiş Savaşçı
Posts: 1636
Joined: Thu Jan 08, 2004 10:00 am
Location: İstanbul
Contact:

Post by fingolfin »

benim demek istediğim şu; özel karakterler (sözü geçtiği gibi cleric,paladin falan) dışındaki karakterlere baştan alligment belirtip oyunu kısıtlamak şart değil... sonuç olarak karakteri seçen oyuncunun nasıl oynayacağı kafasında vardır; daha sonra oyun tarzına göre alligment seçilebilir bence... Ama eğer karakteri oyuncu değilde Dm seçiyorsa baştan belirtilmeli ki oyuncu ona göre davranabilsin(gerçi daha önce DM'in verdiği bir akrakter oynamadım ama)... bilmem anlatabildim mi..
Azalin
Kullanıcı
Kullanıcı
Posts: 1056
Joined: Fri Dec 26, 2003 10:00 am
Location: izmir

Post by Azalin »

benimde demek istediğimse.... eğer faytırsan bunu belirtip.. o alignment a göre oynamak farkını yaşayabilmektir...bence bunu seçmezsen eninde sonunda hep kendini oynarsın... yani dersen ki bende lawful nuetral im strahd ın daha vampir olmadan önceki halini oynaman gerekir mesela... ama bunu seçmeden eninde sonunda karakter sen olursun....
Sonsuz gücü elinde tutanın içindeki boşluktan daha büyük ne olabilir?

Tanrıların getirdiği çaresizliğe tanık olun...
burock
Kullanıcı
Kullanıcı
Posts: 2000
Joined: Thu Feb 12, 2004 10:00 am
Location: İzmir

Post by burock »

karakter yaratırken alignmenti belirtmenin dezavantajı, sürekli o alignmente uygun olarak hareket etmek durumunda kalmak. Oysa gerçekte bizler, alignmentimize göre diil, olaylara ve duruma göre hareket ederiz. Karaktere uyması gereken yolu gösterip de sen busun demek pek ii gelmiyo bana. Bence bunun yerine her oyuncu, kendi yarattığı karakteri kendi içinde bi mantığa oturtup buradan hareketle o karakteri oynatsa daha iyi. Tabi ısrarla belirtiyorum, belli bi davranış kodu olan sınıfları bu tartışma haricinde tutuyorum
War, war never changes...
Antimodes
Kullanıcı
Kullanıcı
Posts: 148
Joined: Wed Jan 21, 2004 10:00 am
Location: İzmir

Post by Antimodes »

Aligment sistemi oynun oynana bilirligi açısından şarttır yoksa dm ler her oyun sinir krizi geçirirler :)

Biraz aligment hakkında kendi açıklamamı getireyim.

1 - Evet olaylara göre hareket eder insan ama aligment sistemi bunu engellemez bir miktar kısıtlar. Mesala bir karakter bi dilenciye para verirse ne olur bu iyi bir hareketmidir hayır bence nötür bi harakettir. Kötü bi karakterde iyi bi gününde "al sana bi altın bi şarapta benden iç" diye dilenciye para verebilir. İyi bir karakterde aynı davranışı yapabilir ikiside nötür bir davranış yapmış olurlar. Peki iyi davranış nasıl olur eger karakter dilenciyle ilgilenip onun karnını doyurup onu kötü alışkanlıklarından vaz geçirmeye çalışırsa karakter bir iyilik yapmaktır ve oyuncu xp kazanır. Kötü bir karakter adamın kafasına vurup parasını alırsa kötülük yapmış olur ve oyuncu xp kazanır. Bu örnekte anlatmaya çalıştıgım aligment neler yapcagınızı degil daha çok yapamacagınızı belirler ,iyi karakter nötür veya iyi kötü karakter de nötür veya kötü haraket yapabilir, ve ilk anda gözüktügü kadar kısıtlayıcı degildir.

2 - Aligment'ın kişiligin bir parçası tamamı olmadıgını anlamak ve böyle oynamak çok önemlidir. Karekterin classı, geçmişi,ırkı osu busu aligmentla beraber kişiligi oluşturur. Eger bi modüllük veya bi seyanslık bi oyunsa aligment nerdeyse karekterin tamamı demektir ,ki bu oynun hızlı oynanabilmesi açısından iyidir, oysa uzun bir oyunda diger tüm faktörlerin önemi artar böylece oyuncunun karakteri kafasındaki gibi oynama istegi karşılanmış olur.
burock
Kullanıcı
Kullanıcı
Posts: 2000
Joined: Thu Feb 12, 2004 10:00 am
Location: İzmir

Post by burock »

iyi demişsin
War, war never changes...
pyros
Kullanıcı
Kullanıcı
Posts: 2069
Joined: Sat Nov 29, 2003 10:00 am

Post by pyros »

hep merak ederim acaba
oyuna lawful good başlayıp chaotic evila dönüşebilen birisi var mıdır?

varsa böyle bir babayiğit çıksın gururla ilan etsin kendisini, ama bana bir seri dolusu kitap yazması gerekli ona inanmam için

Bu arada, Planescape Torment'i chaotic evil olarak bitirme başarısını gösteren (en azından bitirdiğini iddia eden) Norticus'u tebrik etmeyi bir görev bilirim
burock
Kullanıcı
Kullanıcı
Posts: 2000
Joined: Thu Feb 12, 2004 10:00 am
Location: İzmir

Post by burock »

pyros wrote:hep merak ederim acaba
oyuna lawful good başlayıp chaotic evila dönüşebilen birisi var mıdır?

varsa böyle bir babayiğit çıksın gururla ilan etsin kendisini, ama bana bir seri dolusu kitap yazması gerekli ona inanmam için

Bu arada, Planescape Torment'i chaotic evil olarak bitirme başarısını gösteren (en azından bitirdiğini iddia eden) Norticus'u tebrik etmeyi bir görev bilirim
ravenloftta oynanıyorsa veya bi şekilde oraya düşülmüşse kuvvetle muhtemel gerçekleşir bu. dönüşüm yawaş yawaş olur tabi. ama olur
War, war never changes...
Azalin
Kullanıcı
Kullanıcı
Posts: 1056
Joined: Fri Dec 26, 2003 10:00 am
Location: izmir

Post by Azalin »

burock wrote:
pyros wrote:hep merak ederim acaba
oyuna lawful good başlayıp chaotic evila dönüşebilen birisi var mıdır?

varsa böyle bir babayiğit çıksın gururla ilan etsin kendisini, ama bana bir seri dolusu kitap yazması gerekli ona inanmam için

Bu arada, Planescape Torment'i chaotic evil olarak bitirme başarısını gösteren (en azından bitirdiğini iddia eden) Norticus'u tebrik etmeyi bir görev bilirim
ravenloftta oynanıyorsa veya bi şekilde oraya düşülmüşse kuvvetle muhtemel gerçekleşir bu. dönüşüm yawaş yawaş olur tabi. ama olur

evet aynen ööle olur... hatta.. çok kısa sürede bile olur bu.... bende ki bi box sette ... bunu tablosu bile var.....
Sonsuz gücü elinde tutanın içindeki boşluktan daha büyük ne olabilir?

Tanrıların getirdiği çaresizliğe tanık olun...
burock
Kullanıcı
Kullanıcı
Posts: 2000
Joined: Thu Feb 12, 2004 10:00 am
Location: İzmir

Post by burock »

o bahsettiğim tablo günahkarlık tablosu mu, hani 1den 10a kadar gidiyo?
War, war never changes...
Antimodes
Kullanıcı
Kullanıcı
Posts: 148
Joined: Wed Jan 21, 2004 10:00 am
Location: İzmir

Post by Antimodes »

Lawful good dan Lawful evil a dönen biliyorum ama oyun içi olaylarla açıklamak yetersiz kalır (oyun dışı oyuncular arası kıllanma ve sürtüşme olayı). Adam lawful good da ne kadar kötü oynadıysa (o yüzen evil a döndü zaten :) ) lawful evil ı o kadar iyi oynadı içinde vardı belkide :) Oyun diger oyuncular (bende dahil) ve dm için tamamen rezil oldu o ayrı.
Kargaşada doğdum...Entropi ile yoğruldum...
Kaosdur akan kanım... Karmaşadır her adımım...
Bildiğim tek gerçeklik... Evren kaosdur,düzense hiçlik...
Antimodes the Wild
Post Reply