Loncalar ve Toplum
yaaavv başka lonca vardır ama en etkili lonca da hırsız loncasıdır. Ã?ünkü hırsızların dayanışmaya tüm diğer mesleklerde olduğundan fazla ihtiyacı vardır da ondan.
HARBE GİDEN
Harbe giden sarı saçlı çocuk! <br>Gene böyle güzel dön; <br>Dudaklarında deniz kokusu, <br>Kirpiklerinde tuz; <br>Harbe giden sarı saçlı çocuk! <br>
Harbe giden sarı saçlı çocuk! <br>Gene böyle güzel dön; <br>Dudaklarında deniz kokusu, <br>Kirpiklerinde tuz; <br>Harbe giden sarı saçlı çocuk! <br>
Dayanışmaya bence hırsızların bir ihtiyacı demek hafif kalabilir. Bir hırsız nasıl dayanışmadan canlı kalabilir ki? Aslında pek çok hırsız "ben tek çalışırım" diye karizma unsuru olarak söylemeyi sever ama bence kazın ayağı hiç öyle değil. O lafı sarfeden hırsızın yakın zamanda "ben yalnız ölürüm" demesi de aynı şekilde olası.
Mesela bir evi soyacaksın. Çok basit bir şey değilse hırsızın o ev hakkında bilgi toplaması lazım. Bilgi toplamak da doğrusu oldukça vakit alan bir iş ve loncadan satın almak daha ucuz. Neyse hadi bilgiyi sen gözleyerek mözleyerek falan kendin buldun iyi. İçeriye gireceksin ama birisinin de dışarıda kalıp devriyeleri gözetlemesi, ev sahibinin gelişini vb olayları içeriye sana bildirebilmesi lazım. Hadi gene şanslısın kimse gelmiyor bir aylığına herkes dışarıyı boşalttı diyelim. Bahçede üç beş köpek saldırırsa ya da nöbetçilerle karşılaşırsan ne olacak? Yanında bir silah arkadaşı gerekmiyor mu? Kaçacaksın diyelim kaçmanı hazırlayacak birileri lazım. Tek başına yapmak en iyi hırsız için bile çok olası değil, en azından vakit kaybı bazen. Canlı kalmayı seven hırsızların ittifakları ve loncayı düşünmesi lazım bence.
Mesela bir evi soyacaksın. Çok basit bir şey değilse hırsızın o ev hakkında bilgi toplaması lazım. Bilgi toplamak da doğrusu oldukça vakit alan bir iş ve loncadan satın almak daha ucuz. Neyse hadi bilgiyi sen gözleyerek mözleyerek falan kendin buldun iyi. İçeriye gireceksin ama birisinin de dışarıda kalıp devriyeleri gözetlemesi, ev sahibinin gelişini vb olayları içeriye sana bildirebilmesi lazım. Hadi gene şanslısın kimse gelmiyor bir aylığına herkes dışarıyı boşalttı diyelim. Bahçede üç beş köpek saldırırsa ya da nöbetçilerle karşılaşırsan ne olacak? Yanında bir silah arkadaşı gerekmiyor mu? Kaçacaksın diyelim kaçmanı hazırlayacak birileri lazım. Tek başına yapmak en iyi hırsız için bile çok olası değil, en azından vakit kaybı bazen. Canlı kalmayı seven hırsızların ittifakları ve loncayı düşünmesi lazım bence.
Taşlar unutana dek...
E işte o işlerde de risk çok kazanç az, mesela es kaza o manav bizim hırsız çocuğu yakalarsa ve hapse atılırsa onu kim hapisten kurtaracak? Hapiste karnını belki doyururlar belki o da olmaz, hem loncaya dahil olmayanlara hapiste diğer mahkumlar daha rahatlıkla kötü davranabilir ne de olsa arkası yok. Ayak işleri yaptırırlar ters giderse döverler.
Loncasızlık zor iş, çok zor iş. Hem sakat da iş.
Loncasızlık zor iş, çok zor iş. Hem sakat da iş.
Taşlar unutana dek...
Yaa hakkaten de öle loncanın faydalarını sadece iş üzerinde iken olanlarla ile de sınırlamamak lazım Entreri bile birkaç defa yakalanma tehlikesi geçiriyor ve yakalanan bir hırsız hatta bazen lonca güçlü ise yeni yetme bile olsa loncanın yardımı ile kurtarılabilir veya az ceza alabilir. Hatta bazen dirak serbest bile bırakılabilir.
HARBE GİDEN
Harbe giden sarı saçlı çocuk! <br>Gene böyle güzel dön; <br>Dudaklarında deniz kokusu, <br>Kirpiklerinde tuz; <br>Harbe giden sarı saçlı çocuk! <br>
Harbe giden sarı saçlı çocuk! <br>Gene böyle güzel dön; <br>Dudaklarında deniz kokusu, <br>Kirpiklerinde tuz; <br>Harbe giden sarı saçlı çocuk! <br>
Ben de buna katılıyorum. Bazen katı ve lonca için önemli konularda lonca bir kişiden bir görevi yapmasını isteyebiliyor genelde o açıdan özgürlüğün kısıtlandığı gibi bir olumsuz özellik öne sürülür. Ancak bu durumlar nadirdir genelde hırsızın loncanın sözü olmaksızın istediği görevi yapmasına izin verilir, lonca binasında çalışmayı seçenler haricinde. Lonca sığınaklarında kalacaklar için de ne yapılacağı zaten bellidir bunu görerek seçmişlerdir.
Loncalar kötü şeyler olsa niye kurulsunlar ve bu kadar talep görsünler ama di mi?
Loncalar kötü şeyler olsa niye kurulsunlar ve bu kadar talep görsünler ama di mi?
Taşlar unutana dek...
Loncaların bir çok iyi yanı vardır. Olmasa ,Palisdanın dediği gibi, nasıl bu kadar rağbet görebilir ki. Yine de kötü tarafları olmayacağnı söylemiyorum ama bir hırsız için olumsuzluklar her zaman olacaktır ve loncalar bunu daha aza indirir. Burada theodoricin söylediğine geliyorum olumsuz tarafları hırsız olmanın getirdiği zorluklardan kaynaklanıyor.
Zaten orda güzel bir laf söylenmiş; zor yanlar hırsız olmanın getirdiği zorluklar.
Loncaya getirilen iki olumsuz eleştiri vardır genelde:
1)Lonca özgürlüğü kısıtlar
2)Lonca bizim yaptığımız işlerden komisyon alır.
Birinciyi cevaplamıştım. İkincisi de gene çok dayanaksız bir eleştiri. şimdi diyelim ki bir hırsız korunaklı bir malikaneye girecek. Loncaya gidiyor fikir danışıyor, lonca da diyor ki buna oraya ancak aşağısındaki lağımlardan girebilirsin, lağımların o bölgesinin haritasını satayım mı. Hırsız parayı bastırıp zorlukla çıkarılmış ve başka bir yerden bulamayacağı haritayı alıyor ve malikaneyi soyuyor paraları cebe indiriyor. Belki bir de lağımlar fikri için de biraz ücret istenebilir ancak karşılığı verilmeden alınan bir ücret değil bu. Hırsızın arkasını koruma (hapis örneği) bile başlı başına bir risk ve sorumluluktur ve en hava parası gözükenlerin bile anlamı vardır. Hırsız olarak kendinize kasko yaptırdığınızı düşünün, onun benzeri.
Loncaya getirilen iki olumsuz eleştiri vardır genelde:
1)Lonca özgürlüğü kısıtlar
2)Lonca bizim yaptığımız işlerden komisyon alır.
Birinciyi cevaplamıştım. İkincisi de gene çok dayanaksız bir eleştiri. şimdi diyelim ki bir hırsız korunaklı bir malikaneye girecek. Loncaya gidiyor fikir danışıyor, lonca da diyor ki buna oraya ancak aşağısındaki lağımlardan girebilirsin, lağımların o bölgesinin haritasını satayım mı. Hırsız parayı bastırıp zorlukla çıkarılmış ve başka bir yerden bulamayacağı haritayı alıyor ve malikaneyi soyuyor paraları cebe indiriyor. Belki bir de lağımlar fikri için de biraz ücret istenebilir ancak karşılığı verilmeden alınan bir ücret değil bu. Hırsızın arkasını koruma (hapis örneği) bile başlı başına bir risk ve sorumluluktur ve en hava parası gözükenlerin bile anlamı vardır. Hırsız olarak kendinize kasko yaptırdığınızı düşünün, onun benzeri.
Taşlar unutana dek...
