Üçkağıt ile hile arasındaki ince çizgi

Ben her konuda geyik yaparım diyorsanız…
dwaxer
Kullanıcı
Kullanıcı
Posts: 6687
Joined: Mon May 21, 2007 10:00 am

Üçkağıt ile hile arasındaki ince çizgi

Post by dwaxer »

.

Bilenler bilir, (diyeceğim ama nafile bir söz) hileyi hurdayı hiç sevmem, karşıyım vs. :mrgreen: Ama geçen gün ilk defa bana vicdan azabını andıran bir tereddüt yaşatan bir üçkağıt yaptım; günah çıkarırcasına anlatayım size; hile midir, üçkağıt mıdır siz karar verin:

Chess.com'da satranç oynarım devamlı olarak. Orda rakip aramakla uğraşmaktansa kafa dengi birkaç takıma giriyorsun, takım yöneticileri maç ayarlıyor filan. İsmi lazım değil, bir takım maçı ayarlanmış ama rakibimin reytingi benden 200-250 daha yüksek. Yani kazanç ihtimalleri %10 bana, %90 rakibime. Tabii bu eşitsizlik maçları ayarlayan adminlerin hatası. Neyse hem siyah hem beyazla oynayacağımız 2 maç da aynı anda başlatılmış (yine admin hatası) birkaç hamle sonra dikkatimi çekti ki, iki oyunun da hamleleri tıpatıp aynı. Birden aklıma yıllar önce seyrettiğim bir film geldi. Bir yolcu gemisindeki gösteri maçlarında, kız iki (ayrı odalardaki) satranç ustasının hamlelerini birbirine karşı uygulayıp şaşkınlık yaratıyordu. Ben de bu yüksek güçlü rakibimin hamlelerini yine kendisine karşı oynamaya başladım. Eğer farkederse, "heh heh şaka yaptım sana!" filan diyecektim. Ama kendisi 180'den fazla rakiple ilgilendiğinden olsa gerek bu olayın farkına varmadı.

Bu arkadaş kendisine karşı yaptığı maçta :-P oyunu kitler gibi oldu; 30. hamleden sonra taşlar pasifleşti, tahtanın ortasında kilitli bir piyade seti, Ã?in Seddi misali geçişleri kapadı. Baktım durumlar eşit gibi siyahla beraberlik teklif ettim ve o da kabul etti. Beyazla ise, bir er fedası yaparsam oyunu kazanabileceğimi düşünerek oyuna devam ediyorum.

şimdi vicdanım biraz rahatsız; acaba ayıp mı oldu, hile mi yapmış oldum? Yoksa bu yaptığım basit bir fırsatları değerlendirme operasyonu mu sayılır? Oyunu bilgisayara analiz etttirmedim ya hoş, hile olsun değil mi? Hem madem ki benden %25 daha usta biri, durumu farketseymiş arkadaşım; satranç beyin sporudur neticede Mİ? :roll: :mrgreen:

.
devrimk
Kullanıcı
Kullanıcı
Posts: 2082
Joined: Thu Feb 03, 2005 10:00 am

Post by devrimk »

Bence hile sayılmaz, tabii birden fazla rakiple karşılaştığı için abandone olmuş olabilir fakat bu göze alınabilecek bir şey zaten.
İnsanın hamlelerini kendine karşı uygularsanız normalde sizi şaşırtacak hamleler yapabilir. Oyun kitlendiğine göre zaten belirli bir açılış şeklini uygulamıştır diye tahmin ediyorum.
Androner
Kullanıcı
Kullanıcı
Posts: 808
Joined: Wed Jan 07, 2004 10:00 am
Location: istanbul

Post by Androner »

yahu dwaxer usta, sen de mi hile yapcaktın yahu? :D

her neyse ben hile olduğunu düşünmüyorum. istediğin gibi oynarsın. Yanlız öyle oynamanın sana bir faydası yok, kendi hamlelerini kurgulaman daha geliştirici olurdu diye düşünüyorum.
Image
Possessed
Site Çizeri
Posts: 958
Joined: Mon Mar 13, 2006 10:00 am
Location: Tanrilarin Unuttugu Yerden...
Contact:

Post by Possessed »

Bence çok masum bir durum bu :D Muhtemelen adama söylesen "Ha öyle mi, ilk defa karşılaşmadım." der. Bazen önünde fırsat varsa denersin ya üçkağıt yapmayı, bence seninki bir anlık durum. Oturup hileyi kurgulamamışsın. Hileyi sen hazırlamadığın için seni hilekar saymıyorum. Zaten hileyi hazırlayıp uygulamak sadece kendini kandırmaktır.

Benim yaptığımı yaparsan hile olur ki, ben de bir kere yaptım ve kazandım saymıyorum. Yıllar önceydi, gene böyle online bir satranç sitesindeydim. Adamın adı Chess Genius mıydı neydi, ben de dedim bakalım ne kadar genius. Gecenin bir vakti, sadece zaman geçiriyordum ciddi oynamak gibi bir amacım yoktu. Bilgisayarda yüklü bir satranç programını açtım, en zor seviyeye getirdim, internette adam ne hamle yaparsa ben de bilgisayara o hamleyi yapıyordum, bilgisayar bana ne hamle yaparsa internetteki adama onu yapıyordum. Gittikçe adamın düşünme süresi artmaya başladı ve en sonunda sinirlenip oyunun ortasında çıktı. Mutlu değilim, sadece oyalanmak için yapmıştım, bir daha da yapmadım. Ama bence hile bu. şunu ispatladım, adam yüksek egosundan dolayı oyunu devam ettiremedi, yarıda bir anda terk etti. Adamda kaybetmeyi hazmedecek büyüklük yokmuş. Ben kaybediyor bile olsam sonuna kadar savaşırdım, ki hep öyle yaparım. Hiç yarıda bırakmadım bir oyunu. Burada bir insanlık dersi var :-P

Vay be, ne güzel demek satranç oynuyorsun boş zamanlarında, özendim vallahi. Ben de mi hesap açsam şu chess.com'dan. Ama bende satranç sabrı yok, duruyorum duruyorum bir anda tüm hatlarımla düşmana dalıp meydan savaşına çeviriyorum oyunu. En son birkaç piyon ve bir kale falan kalıyor :D Aaah ah Age of Empires gibi asker basabilsek iyi olacaktı.
I am Lord Amean, The King of North, Leader of Zederus..
Darktimes
Kullanıcı
Kullanıcı
Posts: 809
Joined: Wed Aug 02, 2006 10:00 am
Location: istanbul

Post by Darktimes »

Possessed wrote:Bence çok masum bir durum bu :D Muhtemelen adama söylesen "Ha öyle mi, ilk defa karşılaşmadım." der. Bazen önünde fırsat varsa denersin ya üçkağıt yapmayı, bence seninki bir anlık durum. Oturup hileyi kurgulamamışsın. Hileyi sen hazırlamadığın için seni hilekar saymıyorum. Zaten hileyi hazırlayıp uygulamak sadece kendini kandırmaktır.

Benim yaptığımı yaparsan hile olur ki, ben de bir kere yaptım ve kazandım saymıyorum. Yıllar önceydi, gene böyle online bir satranç sitesindeydim. Adamın adı Chess Genius mıydı neydi, ben de dedim bakalım ne kadar genius. Gecenin bir vakti, sadece zaman geçiriyordum ciddi oynamak gibi bir amacım yoktu. Bilgisayarda yüklü bir satranç programını açtım, en zor seviyeye getirdim, internette adam ne hamle yaparsa ben de bilgisayara o hamleyi yapıyordum, bilgisayar bana ne hamle yaparsa internetteki adama onu yapıyordum. Gittikçe adamın düşünme süresi artmaya başladı ve en sonunda sinirlenip oyunun ortasında çıktı. Mutlu değilim, sadece oyalanmak için yapmıştım, bir daha da yapmadım. Ama bence hile bu. şunu ispatladım, adam yüksek egosundan dolayı oyunu devam ettiremedi, yarıda bir anda terk etti. Adamda kaybetmeyi hazmedecek büyüklük yokmuş. Ben kaybediyor bile olsam sonuna kadar savaşırdım, ki hep öyle yaparım. Hiç yarıda bırakmadım bir oyunu. Burada bir insanlık dersi var :-P

Vay be, ne güzel demek satranç oynuyorsun boş zamanlarında, özendim vallahi. Ben de mi hesap açsam şu chess.com'dan. Ama bende satranç sabrı yok, duruyorum duruyorum bir anda tüm hatlarımla düşmana dalıp meydan savaşına çeviriyorum oyunu. En son birkaç piyon ve bir kale falan kalıyor :D Aaah ah Age of Empires gibi asker basabilsek iyi olacaktı.
Hocam seninki de ciddi çakallıkmış yani :D Dwaxer bu mesajını gördükten sonra ne hilesi bileğimin hakkı diyip konuyu kapatabilir bile :D

Bence gönlünü rahat tutmalısın Dwaxer ne de olsa burdaki yorumları okuyorsun :) Tabi o da bir yana satrançla vakit geçirmen harika ya da en azından dizi izlemekten iyidir diyeyim ya da Starcraft oynamaktan :)
Ultima bırakılmaz, ara verilir ;)
Possessed
Site Çizeri
Posts: 958
Joined: Mon Mar 13, 2006 10:00 am
Location: Tanrilarin Unuttugu Yerden...
Contact:

Post by Possessed »

Yok zaten bir daha yapmadım. Hani mesela Starcraft oynarken en sonunda sıkılırsın da çıkmadan önce tüm askerlerinle saldırıp neler olacağını görmek istersin ya, aynen öyleydi işte. Saatlerdir oynuyordum, sıkılmıştım, böyle yapıp neler olacağını görmek istedim :D
I am Lord Amean, The King of North, Leader of Zederus..
Darktimes
Kullanıcı
Kullanıcı
Posts: 809
Joined: Wed Aug 02, 2006 10:00 am
Location: istanbul

Post by Darktimes »

Evet, haklısın.Aklıma bir soru takıldı aslında basit bir piyon başlangıcı yaptıktan sonra 2 tarafta zor seviye olan bilgisayarı takip etse ne olur :| Mantıken çok zor=çok zor olduğundan ortaya bir eşitlik çıkması söz konusu :plotting:
Ultima bırakılmaz, ara verilir ;)
Edmond
Kullanıcı
Kullanıcı
Posts: 5509
Joined: Mon Jul 03, 2006 10:00 am
Location: Çanakkale
Contact:

Post by Edmond »

Darktimes elimde Chessmaster Grandmaster adında bir program var, bilgisayarı bilgisayara karşı oynatabiliyorsun, genellikle berabere bitiyor :D

Bu arada Possessed, şu var ki, turnuvalarda genellikle iki taraftan birisi yeniliyorsa, terk eder, mat olana kadar oynamaz. Ama yani net bir malubiyeti varsa terk eder. Mesela 2 at gerideysen terk edersin, çünkü yenme şansın gitmiştir, eğer o atları kasten feda etmediysen veya mat etmek eşiğinde değilsen. Yani hiçbir profesyonel oyuncu görmedim mat olmuş olan, terk etmiştir genellikle birçoğu.
I always knew I was a star And now, the rest of the world seems to agree with me.

The reason we're successful, darling? My overall charisma, of course.

I never thought of myself as the leader. The most important person, perhaps.

-Freddie Mercury
Possessed
Site Çizeri
Posts: 958
Joined: Mon Mar 13, 2006 10:00 am
Location: Tanrilarin Unuttugu Yerden...
Contact:

Post by Possessed »

Ya tabii espiriyle karışık dedim ama ben pek terk etmem oyunu, yapımda yok pes etmek. Genelde yok olana dek oynarım her oyunu, sıkılınca bırakırım tabii. Zaten şampiyonluk maçlarına bak, bir sürü de beraberlik var. Sanırım oyunun mantığı kazanmaya çalışmaktan çok, düşmanın kazanma ihtimalini bitirmek. Benim yanlışım bu noktada. Bilmiyorum siz ne düşünürsünüz.
I am Lord Amean, The King of North, Leader of Zederus..
Edmond
Kullanıcı
Kullanıcı
Posts: 5509
Joined: Mon Jul 03, 2006 10:00 am
Location: Çanakkale
Contact:

Post by Edmond »

Ã?yle de denebilir ama şu fark var. Rakibinin beraberlik şansını da bitirmen lazım :) Yani beraberliğe oynuyorsan eğer dediğin gibi rakibinin kazanma şansını kaldırmaya çalışırsın ama, beraberliğe oynayan genellikle kaybediyor.

Büyük turnuvalarda (çok büyük) çoğu maç berabere biter çünkü yapılan hatalar çok çok az ve küçüktür, dolayısıyla değerlendirmek zordur, değerlendirmeye çalışırken açık vermek de kolaydır. İki taraf da hatasız oynamaya çalışır dolayısıyla, bu da beraberliği getirir.

Ooy, ya benim satranç konuşmamam lazım, bağımlılığım ortaya çıkıyor :D

Bu yaz jubile yaptım da :D öss yüzünden bir yıl oynanamam lazım :D Yoksa tekrar başlar bağımlılık :D

(bari iyi oynasam :P şans ile bir yerlere geldik iyi mi, satrancı şansla oynayan nadir insan :P )
I always knew I was a star And now, the rest of the world seems to agree with me.

The reason we're successful, darling? My overall charisma, of course.

I never thought of myself as the leader. The most important person, perhaps.

-Freddie Mercury
Darktimes
Kullanıcı
Kullanıcı
Posts: 809
Joined: Wed Aug 02, 2006 10:00 am
Location: istanbul

Post by Darktimes »

Possessed wrote:Ya tabii espiriyle karışık dedim ama ben pek terk etmem oyunu, yapımda yok pes etmek. Genelde yok olana dek oynarım her oyunu, sıkılınca bırakırım tabii. Zaten şampiyonluk maçlarına bak, bir sürü de beraberlik var. Sanırım oyunun mantığı kazanmaya çalışmaktan çok, düşmanın kazanma ihtimalini bitirmek. Benim yanlışım bu noktada. Bilmiyorum siz ne düşünürsünüz.
Ya aslında bu noktada benim enteresan bir hissim var.Bir oyunu karşı taraf kazanıyorsa o adama kazandığının sevinci yaşatmak isterim.Benim açımdan etik olan budur, adam kazandı mı öyle çekip gitmem nasılsa kazandı diye, beklerim oyunun bitmesine kadar.Belki de benim sitemim, oyunu kaybedeceklerini anlayıp terk edenlere.Hee tabi tavla oynarken falan "oyun olsun" diye bozmuşluğum da vardır.Zaten o da tavlaya has bir durumdur.

@Edmond: Abi nasıl bir programdır o öyle hem chess master hemi de grandmaster, kodlayanı tebrik ediyorum :clap: :-P
Ultima bırakılmaz, ara verilir ;)
Possessed
Site Çizeri
Posts: 958
Joined: Mon Mar 13, 2006 10:00 am
Location: Tanrilarin Unuttugu Yerden...
Contact:

Post by Possessed »

Vay vay Edmond da satranççı çıktı. Ne güzel, ya Artemis Entreri'den rica edelim sitemize bir flash satranç gömsün, müsait olanlar aralarında oynar :D Belki ileride turnuva yaparız :-P

Ben de iyi oyuncu değilim, dediğim gibi durup durup bir anda meydan savaşı başlatıyorum. Ama biraz şampiyona maçlarına baktım, adamlar ilginç oynuyor. Çok fazla taş değişimi var aslında, gereksiz bir anda eşit puanlı taşları karşılıklı feda ediyorlar. Ã?rneğin hiç gereği yokken at fili yiyor, o atı da bir piyon yiyor ve o anda çarpışma bitiyor, tahtanın başka noktalarına odaklanıyorlar, gibi. Tabii ne taktikler dönüyordur; ama ilginç geldi bana.

Darktimes'a katılıyorum nasıl bir oyun adıdır o :D Ahah aklıma Ultima Online'daki unvanlar geldi, GM Chessmaster :-P Ben Apprentice olurum herhal.
I am Lord Amean, The King of North, Leader of Zederus..
Darktimes
Kullanıcı
Kullanıcı
Posts: 809
Joined: Wed Aug 02, 2006 10:00 am
Location: istanbul

Post by Darktimes »

Possessed şimdi o konulara hiç girme, biliyorsun o konuya girdin mi olayın rengi değişir :D Zaten şu sıralar oynayamıyorum da uo :)

Vallahi şans mans yine de oynamayı denemek çok güzel bir hobi bence.Hiç yoktan beyin kıvrımlarını arttırıyorsun, esas olanı sürekli oynamaktır aslında.30-40 sene geçtikten sonra nasıl birşeye dönüşür insan görmeyi çok merak ederdim.90'lı yaşlara merdiven dayamış profesörlerin deli gibi matematik hesaplamaları yapması aynı şeyin eseri, süreklilik.Amaan benimki de merak işte eğer böyle birşeye niyetiniz varsa 30 sene sonra görüşelim :evil:

Bir de ilginç bulabileceğiniz bir konu kulağıma gelmişti zamanında, satranç oynamanın din âlimleri tarafından hoş karşılanmadığı.Bu konuda ne düşünürsünüz ?
Ultima bırakılmaz, ara verilir ;)
catboy
Site Yazarı
Site Yazarı
Posts: 3268
Joined: Fri Jan 19, 2007 10:00 am
Location: Izmir
Contact:

Post by catboy »

satranç ile ilgili öyle düşünen birini din alimi olarak görmek ne kadar doğru önce onu bir gözden geçirmek lazım buna göre de pek bir şey düşünmemek lazım konu hakkında bence :)
Edmond
Kullanıcı
Kullanıcı
Posts: 5509
Joined: Mon Jul 03, 2006 10:00 am
Location: Çanakkale
Contact:

Post by Edmond »

Usta yalnız bir fark var. Ben hobi olarak oynamayı aştım :D Ukd ve (bu yaz itibariyle) Elo (bilmeyenler için, Ukd Türkiye Satranç Federasyonu tarafından verilen puan, Elo ise Fide, dünya satranç federasyonu'nun verdiği puan) sahibiyim. İyi oynadığımı söyleyemem ama profesyonel oynarım :D Birçok kere çocuk olmam sayesine madalya kazandım. Dediğim gibi, şanstı :D Ã?ünkü turnuvalar yaş gruplarına ayrıldı. 12-14 yaş arasına madalyalar verildi, 14-16 arasına falan. Benim de yaş grubumda pek giren olmadı :D Hani herkesle oynuyorduk, ama ödüllendirme yaş grubu oluyordu. Çok madalya aldım :D

Bir kereye mahsus hızlı satranç turnuvasında (hız olunca iş, gene şansa giriyor :D ) genel klasmanda ilk 3'e girip beleşe yemek kazanmıştım ama, rakiplerimden birisi zamandan kaybetmişti, diğerleri basit oyunculardı, sırf ödül var diye oyunu bilmeden gelen kişiler yani :D

Velhasılkelam şans eseri profesyonel oyuncu oldum kötü oynadığım hâlde :D

Din konusunda ise Dinde BÃ?TÃ?N zaman öldüren şeyler günah olarak gösteriliyor. O âlimler modern satrancın ne kadar zeka geliştirdiğinden haberdar olmadıkları için, olaya bu açıdan bakmamışlardır :)
I always knew I was a star And now, the rest of the world seems to agree with me.

The reason we're successful, darling? My overall charisma, of course.

I never thought of myself as the leader. The most important person, perhaps.

-Freddie Mercury
Post Reply