Call of Duty: Warfare 2 Rusya'da yasaklandı...
Call of Duty: Warfare 2 Rusya'da yasaklandı...
Haklı olarak Ruslar, kendi ülkelerine hakaret edildiği gerekçesiyle oyunu ülkesinde yasakladı. Aynı şeyi Türklere ya da başka milletlere yapılsa aynı tepkinin verilmesinden yana olurdum. Her ne kadar o malum havalimanı sahnesini oyuncular oynamadan da geçebiliyor olsalar da eklenmemesi gereken bir bölümdü. Çok kınadım ben de böyle bir olayı. Oyunu oynamamış olanlar ve aynı zamanda konu sansür gerektiren bir oyun sahnesi içerdiğinden daha fazla spoiler vermeden bilgiyi verdim.
İsteyen buradan izleyebilir, ama izlerken benim bile tüylerim diken diken oldu. Orada rus değil Türkler de olabilirdi, bunu düşünerek izleyin lütfen...
http://www.youtube.com/watch?v=xa5d3UhTmAg
İsteyen buradan izleyebilir, ama izlerken benim bile tüylerim diken diken oldu. Orada rus değil Türkler de olabilirdi, bunu düşünerek izleyin lütfen...
http://www.youtube.com/watch?v=xa5d3UhTmAg
Remember - No Russian...
Direk katliam iceren bir bölüm olmus.Her ne kadar oyunda olsa diyemeyecegim ben cünkü amacsız ve gereksiz bir bölüm.Masum herkezi vurmak amacsızca.Dalga gecer gibi yürüyerek vurmak amacsızca.No Russian demeleri amacsızca.Tek amac burda ırkcı bi yaklasım sergilemek bence.
Rusya da kaldırılmasının ise gercekten mantıklı ve gecerli bir sebebi olmus.Bir rus bu sahneyi nasıl gönül rahatlıgıyla oynayabilir.Remember No Turks deselerdi eger dedikleri anda yanımızdaki o hergelelerin alayını kursuna dizerdim ben ve sanırım oyunu bu noktadan sonra oynamayı bırakırdım.
Direk katliam iceren bir bölüm olmus.Her ne kadar oyunda olsa diyemeyecegim ben cünkü amacsız ve gereksiz bir bölüm.Masum herkezi vurmak amacsızca.Dalga gecer gibi yürüyerek vurmak amacsızca.No Russian demeleri amacsızca.Tek amac burda ırkcı bi yaklasım sergilemek bence.
Rusya da kaldırılmasının ise gercekten mantıklı ve gecerli bir sebebi olmus.Bir rus bu sahneyi nasıl gönül rahatlıgıyla oynayabilir.Remember No Turks deselerdi eger dedikleri anda yanımızdaki o hergelelerin alayını kursuna dizerdim ben ve sanırım oyunu bu noktadan sonra oynamayı bırakırdım.
Last edited by WeS_DeX on Wed Dec 02, 2009 3:55 am, edited 1 time in total.
Birinci olarak bölümü tek bir sivili öldürmeden geçebilirsin.
Ben öyle başladım, sonra dedim ki "ulan bunlar sonuçta grafik? Adamları öldürsem ahlaki olarak hiç bi değer kaybetmem? E ben niye bu zevki kaçırıyorum ki?" direk restart attım ve başladım taramaya, gayette zevkli oldu. Orada Türkler olsaydı? Tarardım yav, ölen bir Türk animasyonu beni pek üzmez herhalde? Yani tabii, eğer böyle duygusal bir video olsa falan neyse de, öldürüp geçiyorsun sonuçta, ne bileyim. Bence gayet hoştu, ayrıyetten Rusyada yasaklanmamış sanırsam, sadece bu bölüm kaldırılmış.
edit: Ki, zaten eğer bir bölümün içeriğinden rahatsız oluyorsan o bölümü oynamadan geçebiliyorsun.
Ben öyle başladım, sonra dedim ki "ulan bunlar sonuçta grafik? Adamları öldürsem ahlaki olarak hiç bi değer kaybetmem? E ben niye bu zevki kaçırıyorum ki?" direk restart attım ve başladım taramaya, gayette zevkli oldu. Orada Türkler olsaydı? Tarardım yav, ölen bir Türk animasyonu beni pek üzmez herhalde? Yani tabii, eğer böyle duygusal bir video olsa falan neyse de, öldürüp geçiyorsun sonuçta, ne bileyim. Bence gayet hoştu, ayrıyetten Rusyada yasaklanmamış sanırsam, sadece bu bölüm kaldırılmış.
Kedioğlan, yoksa sen de "bize hindi diyolaaar, burası Türkiye hindi değiiiiiiiil" diyenlerden misin?I'm Russian and I successfully purchased CoD MW2 game yesterday in a shop here. The only problem is that this Airport mission seems to be missing in Russian localization of the game. That sucks. I had to watch it on youtube instead of playing it.
edit: Ki, zaten eğer bir bölümün içeriğinden rahatsız oluyorsan o bölümü oynamadan geçebiliyorsun.
Yalnız bilmediğin bir nokta var. Oradaki elemanlar Rus, hatta birisinin adı Makarov, Imran Zakhaev fanatiği delinin teki. Oynadığın karakter CIA ajanı, Makarov'un güvenini kazanıp onu çökertmeye çalışıyorsun. Makarov'un sözde planı ise Imran Zakhaev adına Rus halkına bir ders vermek, çünkü bazı Ruslar Imran'a karşı Amerikayla birlikte olmuştu. Yalnız işin kötü tarafı Makarov senin CIA ajanı olduğunu biliyor, o yüzden havaalanından kaçarken seni öldürüyor. Mekandan kaçtıktan sonra cesedini buluyorlar ve CIA ajanı olduğunu tespit ediyorlar. Bunun ardından Rusya Amerikaya giriyor ve bütün ülkeyi yerle bir ediyor. O zaman oyun Amerikada da mı yasaklanmalıydı? Beyaz Saray, Washington anıtı falan, hepsi paramparça.WeS_DeX wrote:Remember - No Russian...
Direk katliam iceren bir bölüm olmus.Her ne kadar oyunda olsa diyemeyecegim ben cünkü amacsız ve gereksiz bir bölüm.Masum herkezi vurmak amacsızca.Dalga gecer gibi yürüyerek vurmak amacsızca.No Russian demeleri amacsızca.Tek amac burda ırkcı bi yaklasım sergilemek bence.
Rusya da kaldırılmasının ise gercekten mantıklı ve gecerli bir sebebi olmus.Bir rus bu sahneyi nasıl gönül rahatlıgıyla oynayabilir.Remember No Turks deselerdi eger dedikleri anda yanımızdaki o hergelelerin alayını kursuna dizerdim ben ve sanırım oyunu bu noktadan sonra oynamayı bırakırdım.
Ooo eger istege göre davranabiliyorsak (bölümleri gecebilmek bir tek sivil bile vurmamak gibi) bence o kadar büyük bir sorun yokmus.Oynamıs olsaydım eger daha iyi düsünerek bir cevap yazardım ama yinede ırkcı bir yaklasım sergilemeleri pek de dogru degil.Alenthas'ın dedigi gibi bende oyunu oynasaydım ilk basta bir kisiyi bile vurmazdım heralde ama 2. bir seferde ise affetmezdim eminim, kendimi biliyorum cünkü.Oyun olarak düsünürsek sorun yok ama amacsızca diye düsünüyorum hala.Gerek yok böyle asırı ırkcı düsüncelerle bir bölüm yapmaya.
Aslına bakarsak Afganistan daha da beter bir durumdaydı oyunda. Belki sivilleri öldürmüyorsun ama askerlerin yorumları gayet rahatsız ediciydi. Hem oyunda o kadar çok şey oluyor ki, Brezilyaya giriyorsun, Afganistana giriyorsun, hatta kendi adamların, Amerikalılarla bile savaştığın oluyor yani. Bence Rusyanın verdiği tepki çok fazla. Gerçi Türkiyede olsa daha beter olurdu ama, yine de...WeS_DeX wrote:Ooo eger istege göre davranabiliyorsak (bölümleri gecebilmek bir tek sivil bile vurmamak gibi) bence o kadar büyük bir sorun yokmus.Oynamıs olsaydım eger daha iyi düsünerek bir cevap yazardım ama yinede ırkcı bir yaklasım sergilemeleri pek de dogru degil.Alenthas'ın dedigi gibi bende oyunu oynasaydım ilk basta bir kisiyi bile vurmazdım heralde ama 2. bir seferde ise affetmezdim eminim, kendimi biliyorum cünkü.Oyun olarak düsünürsek sorun yok ama amacsızca diye düsünüyorum hala.Gerek yok böyle asırı ırkcı düsüncelerle bir bölüm yapmaya.
Birazda oyunu oynamak lazım sanırım.Simdi oynamadan sadece videoyu izledigim icin direk ters yaklastım olaya.Alenthas'ın yorumları gercekten acıklayıcı bence Catboy.Tabii Türklere yapılsa cok daha asırı bir tepki gösterilirdi bu bir gercek.Yine de asırıya kacmıslık var.
Oynayan bir insan mantıklı ve akla yatan acıklamalar yapabiliyor.BKNZ:Alenthas.Yine de heralde en ırkcı sahne budur oyunda degil mi?
Oynayan bir insan mantıklı ve akla yatan acıklamalar yapabiliyor.BKNZ:Alenthas.Yine de heralde en ırkcı sahne budur oyunda degil mi?
Catboy sana katılmıyorum, benim ne kadar milliyetçi olduğumu biliyorsun, ama yine de ben bu oyundaki senaryo ruslar yerine türklere yazılmış olsaydı da oyunu gayet de oynardım ve tarardım. Alenthas'ın dediği gibi orada bunu yapanlar Rus teröristler. Orada ajanız biz. Gerçekçilik açısından düşünürsek öldürmek daha mantıklı.
(Hepsini de öldürdüm hatta yanlarına gidip E'ye bastığım bile oldu
)
(Hepsini de öldürdüm hatta yanlarına gidip E'ye bastığım bile oldu
I always knew I was a star And now, the rest of the world seems to agree with me.
The reason we're successful, darling? My overall charisma, of course.
I never thought of myself as the leader. The most important person, perhaps.
-Freddie Mercury
The reason we're successful, darling? My overall charisma, of course.
I never thought of myself as the leader. The most important person, perhaps.
-Freddie Mercury
Bence olay basit.
Eğer görev rusları taramamıızı istiyorsa bu çok ırkçı ve çok yanlış.
Görevin bunla alakası yoksa oradaki siviller kurşun yiyince ölebilen nesneler olarak varsa (ki kurşun yedikleri halde ölmemeleri de bir çeşit ırkçılık olurdu) o zaman sorun yok.
Bölümü görevi bilmek lazım no russian derken ne kastediyor bütün rusları öldür diyorsa o da ayıp ama konuyu oyunu bilmek lazım sanırım.
Benzer bir durumu age of empires 3'te görmüştüm. İnternette haberler çıktı oyun Türk düşmanı diye. Sebebi ise ilk bölümde Osmanlıların savunduğu bir adaya saldırılması.
Fakat biraz daha oyayıp sabretselerdi:
Oyunu oynamadan yorum yapak doğru olmaz bence benzer şekilde.
Eğer görev rusları taramamıızı istiyorsa bu çok ırkçı ve çok yanlış.
Görevin bunla alakası yoksa oradaki siviller kurşun yiyince ölebilen nesneler olarak varsa (ki kurşun yedikleri halde ölmemeleri de bir çeşit ırkçılık olurdu) o zaman sorun yok.
Bölümü görevi bilmek lazım no russian derken ne kastediyor bütün rusları öldür diyorsa o da ayıp ama konuyu oyunu bilmek lazım sanırım.
Benzer bir durumu age of empires 3'te görmüştüm. İnternette haberler çıktı oyun Türk düşmanı diye. Sebebi ise ilk bölümde Osmanlıların savunduğu bir adaya saldırılması.
Fakat biraz daha oyayıp sabretselerdi:
Code: Select all
Türklerin asıl amacının dünyayı büyük bir kötülükten korumak için oradaki bir şeyi saklı tutmaya çalışmak, korumak olduğunu göreceklerdi. Aslında oyun tersini yapmış yüceltmiş bileChaos is the law of nature,
Order is the dream of man.
Order is the dream of man.
-
occultsearcher
- Kullanıcı

- Posts: 368
- Joined: Thu Jun 26, 2003 10:00 am
- Location: Ankara
- Contact:
Yahu kötü adamların masum insanlara zarar verirken görüntülenmesi bir senaryo klasiğidir. Kötü adamın yaptığı herhangi kötü bir şey, ondan nefret etmemizi sağlamak içindir. Kahramanı içselleştirmemiz ancak bu şekilde olabilir. Bir İkinci Dünya Savaşı filminde, Hitler "bu yahudilerin alayını katledin" dese, bu, sizde "oha lan, ırkçı olsam ya" hissiyatı uyandırır mı?..
Ayrıca bkz.
Haberin aslı astarı yok yani...
Ki bence Ruslar illa kıl kapacak olsalardı MW1'i yasaklarlardı. Oyunun esas kötü adamı Rus filan.
Ayrıca bkz.
Yani, kısaca özetleyeyim: Oyun Rusya'da yasaklanmış filan değil. Activision, Rusya'da bir "derecelendirme" kurumu olmadığı için (hani "bu film 18 yaşından büyükler içindir, şiddet ve korku içerir" filan gibi şeyleri oyunlar için yapan bir kuruluş olmadğından), o sahneyi Rusya'daki versiyonda içermemeyi uygun bulmuşlar.Activision Blizzard released this statement today: Reports that Call of Duty: Modern Warfare 2 has been banned in Russia are erroneous. Activision only released a PC version of the game in Russia which went on sale on Tuesday, Nov. 10. Other countries have formal ratings boards that we regularly work with. However, Russia does not have a formal ratings entity. As a result, we chose to block the scene after seeking the advice of local counsel.
Haberin aslı astarı yok yani...
Ki bence Ruslar illa kıl kapacak olsalardı MW1'i yasaklarlardı. Oyunun esas kötü adamı Rus filan.
M - There is indeed such a conspiracy
"When you see filth, call it filth"
"When you see filth, call it filth"
Modern Warfare 2'yi oynadım, bitirdim. Oyun şu ana kadar oynadığım en güzel ve en tatmin edici FPS oyunuydu. Senaryo, müzik, oynanabilirlik, grafikler ve bitmek tükenmek bilmeyen temposuyla 10 numaralık oyun. Neyse bunları geçeyim, geleyim havaalanı sahnesine.
Herkesin bahsettiği gibi, oyunun başında bir soru geldi. Bu oyundaki bazı görevler kimi insanlar tarafından rahatsız edici olarak nitelendiriliyor, bu bölümleri oynamak istiyor musunuz diye. Ben de Türk'üm ya, sevsinler senin rahatsız edici görevlerini diyip direk "yes" e bastım.
Malum görev geldiğinde kanım dondu. İnsanların kaçışması, yerde kıvranmaları, çığlıkları, yardım dilemeleri çok gerçekçiydi. Hiç kimseye ateş edemedim. Ã?ylece tüylerim diken diken olmuş şekilde yürüdüm gittim.
Sonra bir arkadaşıma gösterirken, bak FPS'ler ne hale gelmiş diye, bir iki tane sıktım sivillere, acaba öldürülebiliyorlar mı diye, öldürülüyorlarmış. Sonra hatta en arkadan gelip ağır yaralı olanların, can çekişenlerin işini bitirdim. Güya acı çekmesinler diye, hatta birisi böyle sırtını bir duvara dayamış çaresizlikle bakıyordu. Onu da öldürdüğümde düşündüm, acaba kurtulur muydu kurşunu sıkmasaydım diye.
Niye anlattım bunu?
Bu oyunda bir şeyi fark ettim. Hayatımda ilk defa "Bu adamı hastaneye yetiştirseler acaba kurtulur mu?" diye düşündüğüm bir FPS oyunu çıktı karşıma.
Yani sonuçta bu oyunların amacı ölmeden öldürmek... Biz o kadar alışmışız ki işin el-göz koordinasyonu olan kısmına, ateş etmenin ne kadar gerçekçi yansıtıldığına -sanki çok bilirmişiz gibi ateş etmeyi- bir insanı öldürürken kendimizi işin "öldürmek" boyutundan korkunç bir şekilde soyutlamışız. Yıllardır korkunç uzaylı yaratıkları, vietnamlı askerleri, çinlileri, alman nazi askerlerini öldüre öldüre o kadar kanıksamışız ki bize gösterilen "düşman" ın ölümünü... Umursamıyoruz bile, basıyoruz tetiği, yığıyoruz kurşunları. Ama halbuki yine adam öldürüyorsun sonuçta. Harika bir gerekçen olabilir, diğer taraf silahlı ve kendisine bu mesleği seçmiş bir asker bile olabilir. Ama yine de adam öldürüyorsun sonuçta... Bazı oyunlarda tüm canlıları ile koskoca dünyaları yok etmedik mi?
Demek istediğim o sahne ile bu oyun ilk defa bende ve benim gibi bir çok oyuncuda bir şeyi başardı. Bir FPS oyununda, dolu bir silahla, hiç kimseye ateş etmeden, edemeden! yürüttü bizi... Sanki bilgisayar oyunu değil de gerçekmiş gibi düşündük ilk başta ve ateş edemedik! Eh o zaman bu oyun gerçekçi değildir de nedir? Zaten bizi daraltan sivil öldürmek veya sivillerin öldürülmesi değil. O sahnenin gerçekçi olması.
İşte asıl sorun da burada zaten. Oyun gerçekçi. Biz bugüne kadar savaşı hep "siperin içinde koş koş koş, karşına çıkan ve sana ateş eden almanları tara, üssü ele geçir, bölüm biterken de bir cigar yak, arkada amerikan bayrağı poz ver" perspektifinde algıladık. Öldürmek kahramanlıktı. Merminin önüne atlayan sivillere ateş etmeyi puan kaybı veya "mission failed" olarak algıladık. Hep bir ilahi ahlak koruyucu bize ya ceza kesti, ya da o bölümü sivil öldürmeden tekrar oynattı. Eh ama savaşta var mı böyle bir kod? Yok. Esir alıp öldürmek var. İşkence etmek var. Var oğlu var. Yalvaran ağlayan silahsız askerin kafasına mermiyi sıkmak var...
Bu oyunun adı Modern Warfare. Yani modern savaş sanatı ve bu savaşın geçtiği yer artık cepheler, siperler değil. Birinci dünya savaşında savaş siperlerde geçiyordu, siperler geçilince şehirler de ele geçirilmiş oluyordu. İkinci dünya savaşı ile birlikte bu sefer şehirler de savaş alanının içine dahil oldu. Günümüzde ise savaş her yerde, her an olabiliyor. Okul, hastane, havaalanı... Sivil, asker, çocuk herkes namlunun ucunda.
şimdi öncelikle bir şeye dikkat çekmek istiyorum. Bu oyunun PEGI (Pan European Game Information) notu en yüksek not olan 18+. Yani uzmanlar bu oyunu 18 yaşından büyüklerin oynamasını uygun bulmuş. 31 Avrupa ülkesi tarafından PEGI notları tanınsa da henüz kanuni bir yaptırım olarak zorlanmıyor.(Hollanda hariç) Bundan önceki bütün Call of Duty oyunlarının PEGI notu 16+ idi. Peki bu iki puanlık artış neden? Elbette sivil katliamı yüzünden. Ben bu yaş haddine uyulursa 18 yaşından büyük birisi için bu sahnenin her hangi bir hasar bırakacağını düşünmüyorum.
Ancak şöyle bir durum da var. Burada bölümün isminin No Russian olması, Rus teröristin rusu öldürmesi falan bence hiç önemli değil. Sivillerin öldürülme gerekçesi de önemli değil. Beylik değişle sivilleri "kötü kalpli" adamların öldürmesi de önemli değil. Ã?ünkü bunların hepsi teferruat. Önemli olan sivil, silahsız insanların katledilmesi ve bunun hem "kötü" kalpli teröristler, hem de bir gizli ajan tarafından yapılması. Devlet için çalışan bir örgütün, hem de Amerikalı bir örgütün bir sivil katliamını bir terörist liderini yakalamak için bildiği halde göze alması. İşte modern savaş sanatı dedikleri hadise bu. Burada asıl büyük tokat Amerika'lı time, dolayısı ile Amerika'ya patlatılıyor. Bu yüzden bu sahne ırkçı, aşağılayıcı, tahrik edici ise muhatabı Ruslar'dan çok Amerikalı'lar.
Çok çirkin olacak ama bir benzetme yapayım. Bir MIT ajanı, PKK'nın içine sızıyor, PKK'lı bir grup birlikte yıldırmak için bir Kürt köyünü basıp herkesi öldürüyor ve MIT ajanı da kimliğini ortaya çıkarmamak için köylülerin katliamına aktif olarak iştirak ediyor. şimdi nasıl geldi size? Terazi biraz daha dengelendi değil mi gözünüzde?
Toparlamak gerekirse, oynadığımız orta çağda, birinci dünya savaşında, ikinci dünya savaşında ve uzayda geçen oyunlarda suçlu suçsuz, sivil asker hep birilerini öldürdük. Oynadığımız oyunların gerçekçi olmasını istedik. Bu oyun bu yüzyılın oyunu ve son derece gerçekçi. Ve ne yazıkki bu çağ insanın kanını donduran bir çağ. Büyük çaplı bir savaş olmadığı halde sivillerin artarak ölmeye devam ettiği bir çağ. Bu oyun da bunu yansıtıyor sadece.
Bu oyunun takipçileri de gelecektir ve sonunda belki bir gün siperdeki almanlara sıktığımız gibi havaalanındaki sivillere de tınmadan kurşunu sıkmaya başlayacağız. Onların ölümünü normalleştireceğiz, böyle bir sahne bir daha kanımız dondurmayacak ve alt tarafı oyun bu, birler ve sıfırlar diyip geçeceğiz. Yine oyunla gerçeği ayırmayı başaracağız tabiki ama daha mı iyi olacak daha mı kötü ona siz karar verin.
Yaşasın Cesur Yeni Dünya.
Not: Sahnede gerçekçi olmayan tek şey havaalanındaki bütün sivillerin yetişkin olmasıydı. Daha göreceklerimiz var demek ki.
Herkesin bahsettiği gibi, oyunun başında bir soru geldi. Bu oyundaki bazı görevler kimi insanlar tarafından rahatsız edici olarak nitelendiriliyor, bu bölümleri oynamak istiyor musunuz diye. Ben de Türk'üm ya, sevsinler senin rahatsız edici görevlerini diyip direk "yes" e bastım.
Malum görev geldiğinde kanım dondu. İnsanların kaçışması, yerde kıvranmaları, çığlıkları, yardım dilemeleri çok gerçekçiydi. Hiç kimseye ateş edemedim. Ã?ylece tüylerim diken diken olmuş şekilde yürüdüm gittim.
Sonra bir arkadaşıma gösterirken, bak FPS'ler ne hale gelmiş diye, bir iki tane sıktım sivillere, acaba öldürülebiliyorlar mı diye, öldürülüyorlarmış. Sonra hatta en arkadan gelip ağır yaralı olanların, can çekişenlerin işini bitirdim. Güya acı çekmesinler diye, hatta birisi böyle sırtını bir duvara dayamış çaresizlikle bakıyordu. Onu da öldürdüğümde düşündüm, acaba kurtulur muydu kurşunu sıkmasaydım diye.
Niye anlattım bunu?
Bu oyunda bir şeyi fark ettim. Hayatımda ilk defa "Bu adamı hastaneye yetiştirseler acaba kurtulur mu?" diye düşündüğüm bir FPS oyunu çıktı karşıma.
Yani sonuçta bu oyunların amacı ölmeden öldürmek... Biz o kadar alışmışız ki işin el-göz koordinasyonu olan kısmına, ateş etmenin ne kadar gerçekçi yansıtıldığına -sanki çok bilirmişiz gibi ateş etmeyi- bir insanı öldürürken kendimizi işin "öldürmek" boyutundan korkunç bir şekilde soyutlamışız. Yıllardır korkunç uzaylı yaratıkları, vietnamlı askerleri, çinlileri, alman nazi askerlerini öldüre öldüre o kadar kanıksamışız ki bize gösterilen "düşman" ın ölümünü... Umursamıyoruz bile, basıyoruz tetiği, yığıyoruz kurşunları. Ama halbuki yine adam öldürüyorsun sonuçta. Harika bir gerekçen olabilir, diğer taraf silahlı ve kendisine bu mesleği seçmiş bir asker bile olabilir. Ama yine de adam öldürüyorsun sonuçta... Bazı oyunlarda tüm canlıları ile koskoca dünyaları yok etmedik mi?
Demek istediğim o sahne ile bu oyun ilk defa bende ve benim gibi bir çok oyuncuda bir şeyi başardı. Bir FPS oyununda, dolu bir silahla, hiç kimseye ateş etmeden, edemeden! yürüttü bizi... Sanki bilgisayar oyunu değil de gerçekmiş gibi düşündük ilk başta ve ateş edemedik! Eh o zaman bu oyun gerçekçi değildir de nedir? Zaten bizi daraltan sivil öldürmek veya sivillerin öldürülmesi değil. O sahnenin gerçekçi olması.
İşte asıl sorun da burada zaten. Oyun gerçekçi. Biz bugüne kadar savaşı hep "siperin içinde koş koş koş, karşına çıkan ve sana ateş eden almanları tara, üssü ele geçir, bölüm biterken de bir cigar yak, arkada amerikan bayrağı poz ver" perspektifinde algıladık. Öldürmek kahramanlıktı. Merminin önüne atlayan sivillere ateş etmeyi puan kaybı veya "mission failed" olarak algıladık. Hep bir ilahi ahlak koruyucu bize ya ceza kesti, ya da o bölümü sivil öldürmeden tekrar oynattı. Eh ama savaşta var mı böyle bir kod? Yok. Esir alıp öldürmek var. İşkence etmek var. Var oğlu var. Yalvaran ağlayan silahsız askerin kafasına mermiyi sıkmak var...
Bu oyunun adı Modern Warfare. Yani modern savaş sanatı ve bu savaşın geçtiği yer artık cepheler, siperler değil. Birinci dünya savaşında savaş siperlerde geçiyordu, siperler geçilince şehirler de ele geçirilmiş oluyordu. İkinci dünya savaşı ile birlikte bu sefer şehirler de savaş alanının içine dahil oldu. Günümüzde ise savaş her yerde, her an olabiliyor. Okul, hastane, havaalanı... Sivil, asker, çocuk herkes namlunun ucunda.
şimdi öncelikle bir şeye dikkat çekmek istiyorum. Bu oyunun PEGI (Pan European Game Information) notu en yüksek not olan 18+. Yani uzmanlar bu oyunu 18 yaşından büyüklerin oynamasını uygun bulmuş. 31 Avrupa ülkesi tarafından PEGI notları tanınsa da henüz kanuni bir yaptırım olarak zorlanmıyor.(Hollanda hariç) Bundan önceki bütün Call of Duty oyunlarının PEGI notu 16+ idi. Peki bu iki puanlık artış neden? Elbette sivil katliamı yüzünden. Ben bu yaş haddine uyulursa 18 yaşından büyük birisi için bu sahnenin her hangi bir hasar bırakacağını düşünmüyorum.
Ancak şöyle bir durum da var. Burada bölümün isminin No Russian olması, Rus teröristin rusu öldürmesi falan bence hiç önemli değil. Sivillerin öldürülme gerekçesi de önemli değil. Beylik değişle sivilleri "kötü kalpli" adamların öldürmesi de önemli değil. Ã?ünkü bunların hepsi teferruat. Önemli olan sivil, silahsız insanların katledilmesi ve bunun hem "kötü" kalpli teröristler, hem de bir gizli ajan tarafından yapılması. Devlet için çalışan bir örgütün, hem de Amerikalı bir örgütün bir sivil katliamını bir terörist liderini yakalamak için bildiği halde göze alması. İşte modern savaş sanatı dedikleri hadise bu. Burada asıl büyük tokat Amerika'lı time, dolayısı ile Amerika'ya patlatılıyor. Bu yüzden bu sahne ırkçı, aşağılayıcı, tahrik edici ise muhatabı Ruslar'dan çok Amerikalı'lar.
Çok çirkin olacak ama bir benzetme yapayım. Bir MIT ajanı, PKK'nın içine sızıyor, PKK'lı bir grup birlikte yıldırmak için bir Kürt köyünü basıp herkesi öldürüyor ve MIT ajanı da kimliğini ortaya çıkarmamak için köylülerin katliamına aktif olarak iştirak ediyor. şimdi nasıl geldi size? Terazi biraz daha dengelendi değil mi gözünüzde?
Toparlamak gerekirse, oynadığımız orta çağda, birinci dünya savaşında, ikinci dünya savaşında ve uzayda geçen oyunlarda suçlu suçsuz, sivil asker hep birilerini öldürdük. Oynadığımız oyunların gerçekçi olmasını istedik. Bu oyun bu yüzyılın oyunu ve son derece gerçekçi. Ve ne yazıkki bu çağ insanın kanını donduran bir çağ. Büyük çaplı bir savaş olmadığı halde sivillerin artarak ölmeye devam ettiği bir çağ. Bu oyun da bunu yansıtıyor sadece.
Bu oyunun takipçileri de gelecektir ve sonunda belki bir gün siperdeki almanlara sıktığımız gibi havaalanındaki sivillere de tınmadan kurşunu sıkmaya başlayacağız. Onların ölümünü normalleştireceğiz, böyle bir sahne bir daha kanımız dondurmayacak ve alt tarafı oyun bu, birler ve sıfırlar diyip geçeceğiz. Yine oyunla gerçeği ayırmayı başaracağız tabiki ama daha mı iyi olacak daha mı kötü ona siz karar verin.
Yaşasın Cesur Yeni Dünya.
Not: Sahnede gerçekçi olmayan tek şey havaalanındaki bütün sivillerin yetişkin olmasıydı. Daha göreceklerimiz var demek ki.
<div><strong>Çığlıkta henüz umut vardır, çığlık atmak güç ister. Tehlike, fısıltıdadır. Çünkü fısıltı bir tükenişin ifadesidir.</strong></div>
-
Possessed
- Site Çizeri
- Posts: 958
- Joined: Mon Mar 13, 2006 10:00 am
- Location: Tanrilarin Unuttugu Yerden...
- Contact:
Yok Rusmuş, Türk olsaymış cartmış curtmuş. Asıl bu yaptığınız ırkçılık, Rus veya herhangi bir millet, ne fark eder. Sizin tartıştığınız olayın odak noktası yanlış. Orada sivil öldürülüyor; silahsız, savunmasız, sırtı dönük, her şeyden habersiz... Siz o ölenlerin etnik kimliğine göre değerlendirme yapıyorsanız bir daha düşünün ve kafanızı değiştirmeye çalışın. Türk olsa daha çok üzülecekseniz yazık size. Kimse kusura bakmasın.
Hem orası bir uluslararası havaalanı, kapıda etnik kimlik kontrolü mü yapıyorlar, her milletten adam vardır orada. Hem Rusya gibi karışık bir ülke olunca, Rus olmayan birinin olması kaçınılmaz. İstanbul'da sadece iç hatlarda bile dolu yabancı var.
Neyse, bana kalırsa ne terörist olaylar duyuyoruz/görüyoruz gerçek dünyada. Bu havaalanı sahnesinden çok daha vahşi ve dehşet dolu oluyorlar. Bence en sapıkçası içi sivil dolu bir uçağı gene içi sivil dolu bir binaya çarptırmak. Diğer bir sapıklık da patlayarak intihar ederken habersiz sivilleri de öldürmek. Eğer cehennem varsa cehenneme en sağlam yakıt bu sapkınlar olacak.
Oyunların da bir ahlaki değeri olmalı bence. Sana sivil öldürtmemeli ve sivil öldürmenin bir bedeli olmalı. Gerçek dünya ahlaki değerlerle mi yürüyor? Eğer öyle olsaydı vay halimize! Her köşe başında gasp, cinayet, tecavüz... Her suça bir ceza sistemi var, insan ahlaksızdır, serbest bırakılamaz. Ona rağmen neler oluyor, haberlerde okuyoruz.
Bence oyun o sahneyi gazete veya televizyon haberi olarak verebilirdi, güvenlik kamerası görüntülerini izlettirebilirdi. "Tüüh, yazıklar olsun, şerefsiz herifler" deseydik, o şerefsizler biz olmasaydık.
Call of Duty serisi benim favorimdi. Hala ara ara CoD2'yi oynarım, hiç bıkmam. İnternet kafede arkadaşlarla toplanır mutlaka CoD4 atarız. Ama bu son MW2'yi kınıyorum. Hatta CoD5'te de bir sahne vardı, esir Alman askerlerini öldürmemiz isteniyordu. Onu bile çok iğrenç buldum, bildiğin savaş suçu. (2. Dünya Savaşı'nda ne suçlar işlendi; ama bize de suç yaptırtması yanlış, çok istiyorlarsa izlettirsinler.) MW2'de dozu arttırmışlar. Bir sonraki CoD oyununda intihar bombacısı olmazsak iyi.
Hem orası bir uluslararası havaalanı, kapıda etnik kimlik kontrolü mü yapıyorlar, her milletten adam vardır orada. Hem Rusya gibi karışık bir ülke olunca, Rus olmayan birinin olması kaçınılmaz. İstanbul'da sadece iç hatlarda bile dolu yabancı var.
Neyse, bana kalırsa ne terörist olaylar duyuyoruz/görüyoruz gerçek dünyada. Bu havaalanı sahnesinden çok daha vahşi ve dehşet dolu oluyorlar. Bence en sapıkçası içi sivil dolu bir uçağı gene içi sivil dolu bir binaya çarptırmak. Diğer bir sapıklık da patlayarak intihar ederken habersiz sivilleri de öldürmek. Eğer cehennem varsa cehenneme en sağlam yakıt bu sapkınlar olacak.
Oyunların da bir ahlaki değeri olmalı bence. Sana sivil öldürtmemeli ve sivil öldürmenin bir bedeli olmalı. Gerçek dünya ahlaki değerlerle mi yürüyor? Eğer öyle olsaydı vay halimize! Her köşe başında gasp, cinayet, tecavüz... Her suça bir ceza sistemi var, insan ahlaksızdır, serbest bırakılamaz. Ona rağmen neler oluyor, haberlerde okuyoruz.
Bence oyun o sahneyi gazete veya televizyon haberi olarak verebilirdi, güvenlik kamerası görüntülerini izlettirebilirdi. "Tüüh, yazıklar olsun, şerefsiz herifler" deseydik, o şerefsizler biz olmasaydık.
Call of Duty serisi benim favorimdi. Hala ara ara CoD2'yi oynarım, hiç bıkmam. İnternet kafede arkadaşlarla toplanır mutlaka CoD4 atarız. Ama bu son MW2'yi kınıyorum. Hatta CoD5'te de bir sahne vardı, esir Alman askerlerini öldürmemiz isteniyordu. Onu bile çok iğrenç buldum, bildiğin savaş suçu. (2. Dünya Savaşı'nda ne suçlar işlendi; ama bize de suç yaptırtması yanlış, çok istiyorlarsa izlettirsinler.) MW2'de dozu arttırmışlar. Bir sonraki CoD oyununda intihar bombacısı olmazsak iyi.
I am Lord Amean, The King of North, Leader of Zederus..
-
occultsearcher
- Kullanıcı

- Posts: 368
- Joined: Thu Jun 26, 2003 10:00 am
- Location: Ankara
- Contact:
şahane fikir. Olsak ya... Abi çok başarılı fikir bu arada... Ne bileyim, MW1'de ölen başkanın gözünden infazını görüyorduk... Böyle "duygusal" sahneler şahane bence. Oyuna derinlik kalıyor.Possessed wrote:Bir sonraki CoD oyununda intihar bombacısı olmazsak iyi.
Ağır mı? Ağır...
M - There is indeed such a conspiracy
"When you see filth, call it filth"
"When you see filth, call it filth"
possessed sen sanırım bana o lafı diyorsun, ben ruslara ırkçlık yapıldığını düşünerek eğer aynı olay türkler için olsaydı bu sefer ne yapardınız dedim. ne alaka bu dediğimin ırkçılıkla, ben kendinizi rus yerine koyamayanlar olursa diye onu eklemiştim orada.
diğer dediğine de katılıyorum, madem gerçekçi olmak istiyor ben ne diye kötü adamları oynayayım ki, güvenlik kamerası görüntüleri ya da bir gazete haberi olarak da oyunda yer alabilirdi. oradaki oynadığımız adamın asıl kim olduğunu biliyorum, bilmeyenler için demeyecem ama bana hep oynayanlar bir de ingilizce takılmak amaçlı "greater good" için her şey dediler. yahu böyle oyunlarda seçim hakkı tanınmalı, ben orada olsam bu olayın olacağını anlasam görev dinlemem oradaki rus teröristleri durdurmaya çalışırdım. insanlar öldürülecek, yok böylece daha çok insanın ölmesini engelleyecekmişiz.
orada 100 kişi ölse bile görev o operasyonu düzenleyen ülkeye göre görev başarıya ulaştığında bana göre başarısız olmuş olur, çünkü bu vahşete izin verildiği ortaya çıktığında o ülkeye öyle bir tepkiler gelir ki madem haberiniz vardı ne diye durdurmadınız diye.
diğer dediğine de katılıyorum, madem gerçekçi olmak istiyor ben ne diye kötü adamları oynayayım ki, güvenlik kamerası görüntüleri ya da bir gazete haberi olarak da oyunda yer alabilirdi. oradaki oynadığımız adamın asıl kim olduğunu biliyorum, bilmeyenler için demeyecem ama bana hep oynayanlar bir de ingilizce takılmak amaçlı "greater good" için her şey dediler. yahu böyle oyunlarda seçim hakkı tanınmalı, ben orada olsam bu olayın olacağını anlasam görev dinlemem oradaki rus teröristleri durdurmaya çalışırdım. insanlar öldürülecek, yok böylece daha çok insanın ölmesini engelleyecekmişiz.
orada 100 kişi ölse bile görev o operasyonu düzenleyen ülkeye göre görev başarıya ulaştığında bana göre başarısız olmuş olur, çünkü bu vahşete izin verildiği ortaya çıktığında o ülkeye öyle bir tepkiler gelir ki madem haberiniz vardı ne diye durdurmadınız diye.

